Система упражнений для развития диалогических речи Для учащихся 7 классов среднеобразовательных школ

Диалогическая речь очень часто вызывает трудности, обусловленные ее характеристиками: ситуативностью и реактивностью. Более того, диалогическая речь спонтанна и неподготовлена, но при этом она все же должна отличаться логикой и структурированностью. Значимое место в диалогическом общении занимают речевые клише, которые придают разговору плавность и эмоциональную окраску. Одной из проблем при обучении диалогической речи является то, что большинство УМК не содержат в себе упражнения, направленные...
Раздел Иностранные языки
Класс 7 класс
Тип Другие методич. материалы
Автор
Дата
Формат doc
Изображения Нет
For-Teacher.ru - все для учителя
Поделитесь с коллегами:



Система упражнений для развития диалогических речи

Для учащихся 7 классов среднеобразовательных школ.


Диалогическая речь очень часто вызывает трудности, обусловленные ее характеристиками: ситуативностью и реактивностью. Более того, диалогическая речь спонтанна и неподготовлена, но при этом она все же должна отличаться логикой и структурированностью.

Значимое место в диалогическом общении занимают речевые клише, которые придают разговору плавность и эмоциональную окраску. Одной из проблем при обучении диалогической речи является то, что большинство УМК не содержат в себе упражнения, направленные на отработку речевых клише. Цель системы упражнений- ознакомить учащихся с речевыми клише, которые часто используются носителями языка в реальной жизни, развить быструю речевой реакцию, предать речи плавность.

Состоит из пяти тем, каждый из которых предлагает группу речевых клише в определенном контексте: «Приглашение друга в кино», «Обсуждение просмотренного фильма», «Предложение помощи в создании анимационного фильма», «Планирование работы над анимационным фильмом», «Поддержка друга, столкнувшегося с проблемами при создании анимационного фильма». Данные группы клише можно вводить не только в разделе «Кино и анимационные фильмы», но так же в контексте других тем при изменении речевых ситуаций. Заключительные ситуации, направлены на то, чтобы проверить как учащиеся усвоили речевые клише.

Каждая тема состоит из нескольких этапов:

  1. Ведение речевых клише - каждая группа речевых клише вводится с переводом. Предполагается, что учитель вместе с учащимися отчитывает каждое клише не менее трех раз во избежание ошибок в произношении.

  2. Выполнение упражнений - для отработки введенных речевых клише предлагаются различные упражнения, начиная от менее сложных (соотнести начало и конец высказывания, соотнести вопрос и ответ) и переходя к более сложным (перефразировать предложение, используя речевое клише, задать вопрос к уже имеющемуся ответу). Работа проводится в следующем порядке: сначала учащиеся выполняют задания в парах, и только после этого учитель работает со всем классом, по возможности выслушивая каждую пару.

  3. Работа над диалогом - учащиеся читают диалог по ролям в парах; перефразируют подчеркнутые предложения, используя речевые клише; составляют собственный диалог; либо учащимся предлагаются определенные ситуации, провоцирующие учеников реагировать на них, используя определенные речевые клише.

Заключительные ситуации направлены на проверку усвоения речевых клише, во время которого учащимся раздаются карточки с определенными ситуациями. Каждая карточка содержит описание роли. Учащиеся составляют диалог в соответствии со своей ролью, сначала в парах, а потом презентуя диалог перед классом.



















The theme 1. Inviting your friend to the cinema


Suggestions:


Let's go to…

Why not go to…?

Would you care to…?

Are you engaged…?

Replies:

That's a good idea!

I'll be delighted!

Nothing special. Why?

Sorry, I'm engaged.

I've got things to do.

Давайте пойдем…

Почему бы не пойти…?

Вы не хотели бы…?

Вы заняты?

Прекрасная мысль!

С большим удовольствием.

Ничего особенного, а что?

К сожалению, я занят.

У меня дела.


  1. Compose short dialogues using the table.

What are you doing tomorrow? I've got things to do.

Have you got anything to do on Nothing special. Why?

Saturdary night? Sorry, I'm engaged.

Are you engaged on the 7th?


  1. Make a suggestion to your friend using the table. Let him react.

Let's go to the cinema.

Why not go to the "Lutch".

Would you care to have an evening out

stay in.


  1. Paraphrase the sentence using "Why not…?"

Model: Let's go to the cinema.

A: Why not go to the cinema?

B: I'll be delighted/ Sorry I'm engaged.

  1. Switch on the TV-set the new film is on.

  2. Have some more pop-corn.

  3. Let's have some fun.

  4. Would you care to have lunch before going to the cinema?

  5. Let's watch the cartoon "Mickey Mouse" .


  1. Ask questions to which the following may serve as the answers.

  1. I'll be delighted.

  2. It is a good idea to watch this film.

  3. Thank you I will.

  4. I'm against it.


  1. Dialogue. Paraphrase underlined words.

A: Hello! It's Mike.

B: I'm glad to hear you!

A: How are you?

B: I'm fine, thanks.

A: What are you doing tomorrow?

B: Nothing special. Why?

A: Why not go to the cinema?

B: That's a good idea! What is on?

A: "The Matrix". Shall I call for (заехать) you tomorrow?

B: Yes, sure.


  1. Imagine that you want to invite you friend to the Cinema the new film is on. Create a dialogue.


The theme 2 . Discussing impressions


  • What impression did it make on you?

  • How did it strike you?

  • What effect did it have on you?

Reaction

- To my surprise/disappointment…

- Frankly speaking…

- It seems to me that…

- To my mind…


  • Какое впечатление он на вас произвел?

  • Как он на вас подействовал?

- К моему удивлению/разочарованию…

- Откровенно говоря…

- Мне кажется, что …

- По моему мнению…


  1. React to the following question using the table.

  • What impression did "The Matrix" make on you?

Frankly speaking…

To my surprise/disappointment…

the film was fantastic.

I liked the film.

it was boring.

I didn't like the film.

2.Paraphrase these questions using new phrases. Let you partner react.

1. What do you think about the film?

2. What is your opinion about "Home alone 2"?

3. Did you like the film?

4. Did the film impress you?

3. Ask questions to which the following may serve as the answers.

1. Frankly speaking I liked the film.

2. I was delighted.

3. To my mind the film was great.

4. To my disappointment it was boring.

4. Read the dialogue and paraphrase underlined words.

A: Have you watched " The Titanic"?

B: Yes.

A: What impression did it make on you?

B: Frankly speaking I was disappointed. What about you?

A: To my mind the film was interesting. I liked it.

5. Pair work. Discuss the film you have watched with your partner. Create your own dialogue.

The theme 3 . Your friend is going to create a cartoon you want to join him


  • Allow me…


  • Need any help?


  • Shall I do it?


  • Let me do it.

Reaction

  • That would be fine.


  • Do please.


  • It would be very kind of you.


  • Please don't.


  • Don't bother I'll manage

  • Позволь мне…


  • Нужна помощь?


  • Могу я это сделать?


  • Позволь мне это сделать.


  • Было бы не плохо.


  • Сделай, пожалуйста.


  • Это было бы очень хорошо с твоей стороны


  • Спасибо, не надо.


  • Не беспокойся, я справлюсь.





  1. Read the dialogues in pairs and try to memorize them.

    • - Need any help in making cartoons?

    • It would be very kind of you.

    • - Allow me to join you.

    • That would be fine.

    • - Shall I draw a funny worm?

    • Do, please.

    • - I want to paint this drawing. Let me do it.

    • Don't bother I'll manage.

2. What would you say if somebody offers you his\her help.

1. Shall I bring my pencils?

2. Shall I help you?

3. Allow me to draw all the tigers.

4. Let me cut the paper.

5. Need any help in writing a poem?


3. What would you say offering your help?

1. The desk is dirty with the paint.

2. I can't cut out the bear.

3. It is difficult to draw these small details.

4. I can't draw this tiger.


4. Read the situations and create short dialogues.

  • You offer your help in drawing something for the cartoon, your friend reacts.

  • You want to help your friend make a cartoon; your friend agrees but asks what you would like to do.



The theme 4. You are planning to make a cartoon with your friend


I would rather… Я бы предпочел…

Suppose/And what if… А что, если…

What do we do next?... Что мы будем делать дальше?

I have no idea... Нет никакой идеи…

I'm in two minds Я не решил

I have a good mind to help you… У меня есть желание сделать что-либо..


  1. Memorize the dialogues.

-"What do we do next?"

-"I have no idea what to do."

-"And what if we draw the main characters?"

-"Let me do it."


-"I have a good mind to help you."

-"I'll be delighted!"

-"Allow me to draw something."

-"I would rather you buy coloured pens."


-"I have no idea how to start working."

-"What if to ask your parents?"

-"I would rather do it by myself."


2. Compose short dialogues using the table.

What do we do next? What if to choose bright colours?

Do you have any idea how to start? I have no idea!

I'm in two minds!

I would rather ask Ann.



3. Answer the question "What do we do next?" beginning with "Suppose we…", "What if we…?"

Suggest the following: ask your friends to help, draw the main character, buy a box of plastecine, choose the music for the cartoon.


4. Imagine that you and your friend are planning to make a cartoon. Create short dialogues.



The theme 5. Your friend is making a cartoon. You want to encourage him


Cheer up! Не унывай!

Don't worry! Не волнуйся!

Don't get upset (about it). Не расстраивайся.

Everything will be all right Все будет хорошо.

Take it easy. Не принимай это близко к сердцу.


  1. Encourage your friend using the phrases below.

  1. The colours are pale. I've got everything to do all over again.

  2. Things look bad to me. I can't imagine how to develop the plot of the cartoon.

  3. I've broken everything I've done.

  4. I've lost all my drawings in the computer.

  5. I'm afraid I can't do the cartoon in time.


2. Correct the reaction to the statements using the appropriate (подходящие) clichés.

  1. - The drawings are spoiled.

- Well done!

  1. - All pencils are broken!

- Good job!

  1. - The pictures are lost!

- How clever of you!

  1. - The plot of the cartoon is silly.

- Great!

  1. - The cartoon I have made is boring.

- Excellent!


3.Read the dialogue and paraphrase underlined words.

A: Have you made your cartoon?

B: No, I haven't. I have some problems.

A: What has happened?

B: I can't choose the music for my cartoon.

A: Don't get upset.

B: Moreover, my computer is not working properly!

A: Cheer up! Everything will be all right!


4. Your friend is making a cartoon. He has some problems with:

  • choosing the characters;

  • finding bright colours;

  • working with the computer;

  • spoiling the drawings

Compose short dialogues. Encourage your friend.










Test

Task: Read the card and create dialogues in pairs.

Cards:

1.

  • Invite your partner to the cinema.

  • Your friend invites you to go to the cinema. You accept his/her invitation. Ask him what film is on and when it starts.

2.

  • Invite your partner to the cinema, tell him what film is on, when it starts.

  • Your friend invites you to go to the cinema. You do not accept his/her invitation.

3.

  • You and your friend have just watched the film, you like it, ask your partner about his impressions

  • You and your friend have just watched the film. You do not like it.

4.

  • Your friend is making a cartoon. You want to help him, ask your partner how you can help.

  • You are making a cartoon. Your friend wants to help you. You agree. Tell him what to do.

5.

  • Your friend is making a cartoon. He has some problems. Encourage him.

  • You are making a cartoon; you have some problems (2-4) - point them out (назовите их).





Использованная литература


1.Скалкин В Л. Обучение диалогической речи. М.: Киев, 1989. - с.90.

2.Соловова Е.Н. Методика обучения иностранным языкам:Базовыйкурс лекций - М.: Просвещение,1998.-367с.

3.Столяренко Л.Д. Основы психологии. Ростов н/Д.: Феникс, 1995. - с.239.

4.Сборник нормативных документов. Иностранный язык / сост. Э.Д. Днепров, А.Г. Аркадьев. - 3-е изд., стереотип. -М.:Дрофа, 2009. -287.

5. Уайзер Г.М., Климентенко А.Д. Развитие устной речи на английском Языке. М.: Прогресс, 1992. - С. 56.

6.Федеральный государственный образовательный стандарт основного общего образования /М-во образования и науки Рос. Федерации. - М.: Просвещение,2011. - 48с.- (Стандарты нового поколения).

7.Фишман И.С. Формирующая оценка образовательных результатов уча-щихся: Методическое пособие. - Самара: Издательство «Учеб¬ная литература», 2007. - 244 с.

8. Якубинский Л.П. О диалогической речи. М.: Наука, 1997. - С. 44.


64


© 2010-2022