Методическая разработка урока «Традиции - начало всех начал»

Методическая разработка урока хакасского языка по теме «Традиции - начало всех начал» познакомит учащихся с  традициями не только хакасского народа, но и с некоторыми  яркими традициями народов, живущих в Норвегии, Германии, Китае, Америке, Средней Азии. Одна из основных воспитательных задач урока: воспитывать у обучающихся уважительное и толерантное отношение к традициям и обычаям любых народов. Особое внимание уделяется углублению у учащихся знаний семейных традиций и обычаев хакасского народа...
Раздел Иностранные языки
Класс -
Тип Конспекты
Автор
Дата
Формат rar
Изображения Есть
For-Teacher.ru - все для учителя
Поделитесь с коллегами:

МБОУ «Таштыпская средняя общеобразовательная школа-интернат №1»

учитель хакасского языка,

Майнагашева Эльза Константиновна

Т

Тема: «Кибiрлер - чуртастын озенi» - «Традиции - начало всех начал»

Погiн: хакас чоннын кибiрлерiн пасха чоннарнын кибiрлерiнен тиннестiрiп, хакас культуразын пiлчеткен толнi оскiрерi.

Тип урока: урок развития речи

Урок чорiмi

1. Угретчiнiн созi

1 слайд Изеннер, аарлыг олганнар! Чалахай иртеннен сiрернi!

Пуун урокта пiс , аймах-пасха iстезiглiг тогыстар апарып, чонныг чуртазында кибiрдлер хайдаг орында турчатханын сизiнербiстер. Аны пiлер учун, пастагызын, кибiр состiн тузазына хайыг айландырарбыстар.

- Хайди сагынчазар, нимедiр андаг кибiр? Кирек пе пiске пуун чуртаста кибiрдлер?

2 слайд Кибiр - чозах, ондай.

Большая советская энциклопедия пiди чоохтапча:

Традиция (от лат. traditio - передача; предание), элементы социального и культурного наследия, передающиеся от поколения к поколению; охватывает объекты социального наследия (материальные и духовные ценности);

общественные установления, нормы поведения, ценности, идеи, обычаи, обряды и т.д.

Обычай, унаследованный стереотипный способ поведения, который воспроизводится в определённом обществе или социальной группе и является привычным для их членов.

Сурыг: Хайдаг сiрер пiлчезер кибiрлер?

Паланан палгалыстыг кибiрлер:

3 слайд У хакасского народа сложился свой цикл праздников и обрядов, связанных с принятием нового человека в общество: «кiн тойы» (праздник отпавшей пуповины и захоронения последа), «пизiк тойы» (праздник укладывания ребенка в колыбель), «пала тойы» (именины), «Ымай тойы» (праздник в честь богини Умай), «тiс тойы» (праздник прорезывания первых зубов), «кiспiк тойы» (праздник первого срезания волос), обряд разрезания пут (когда малыш делал первые самостоятельные шаги).

В традиционном мировоззрении считалось, что до трехлетнего возраста дети находятся в пограничном состоянии между тем миром, откуда пришла их душа, и миром людей. В связи с этим необходимо было соблюдать систему мер и предосторожностей по защите здоровья ребенка. В первую очередь, ребенка защищала сама мать, ангел-хранитель, колыбель, обереги. Одной из мер предосторожности являлось наречение ребенка «плохим» именем, чтобы нечистая сила не проявила интерес к ребенку. (Рис. Тёсь - оберег ребенка)

Традиционная хакасская колыбель (пубай, пизiк) по своей конструкции в целом не отличалась от колыбелей других народов Южной Сибири. Она являлась напольной, с дугой в верхней части и бортами. Ребенок фиксировался в ней при помощи ремня. Колыбель была окружена различными оберегами, чтобы злые духи не смогли повредить ребенку - нож или ножницы, раковины каури, маленький лук со стрелами, у северных хакасов модели птиц, щепки от разбитого молнией дерева. В «необжитую» колыбель ребенка не клали: если она была совершенно новой, то сажали в нее щенка или кошку. Как правило, в одной колыбели вырастали все дети одной семьи.

Начиная с грудного возраста, ребенок воспринимал культуру своего народа через колыбельные, сказки, загадки, пословицы и поговорки. В хакасских семьях не было принято физически наказывать детей. Считалось, что ребенку из-за отсутствия у него жизненного опыта допускается совершать ошибки, и он сам должен их исправлять. Детям постоянно внушалось, что они не должны в жизни совершать плохих дел - воровства, убийства, клеветы, лжи, завидовать другим, злиться. С детства детей приучали почитать предков, приветствовать старших, не вмешиваться в беседу взрослых, оказывать услугу, не ожидая похвалы и т.д.

Нимедiр андаг кибiр? Хайдаг синонимнер чоохтирчыхсар?

4 слайд Экранда хайдаг кибiрденер корчебiс? (улукуннер)

5 слайд Кибiрлерге улуглары кiчiглерiн конiктiрченнер. Аннанар киречiлепче соспектер дее: «Иб чуртты ис-пай чарытпинча, пала чарытча», «Пала - чуртас тамыры», «Коп палалыг ползан - коп аймахха сабланарзын».

6 слайд Агазы пархазына 4-7 час тол парза, агаа ат пирерге кирек полган. Атты пала позына талап алар ондай пирiлчен. Ат чахсы ла корiмнiг нимес, анын худы угаа кустiг кирек поларга полган. Оол ипчi алза, агаа ахсыр пирченнер. Хыс ирге парза, агаа пии сыйлачаннар

7 слайд . Видеоквзiдiг (тахпах)

Коптi корген обекелер

Курен харахтыг тадарлар,

Кибiрлiг чуртас алганнар

Коптелер чонына iзенгеннер.

8 слайд Полган на собiре позынын толiн

хыйга, хазых, ай-матлама ползын тiп сагынчан. Аннанар улуглар азынадох, пала тореелекток, сагыссырачаннар. Оол пала кiчiгдок хыс корглеченнер. Сырай-сынга тын на корбеченнер. Хайыг салчаннар, хайдаг сооктен ол, хылии амыр-иптiг бе, хазых родтан ма, тогысчыл ба, идiнчек пе. Прай сарин корченнер.

9 слайд Улуглар чииттернi сизiктiг поларга угретченнер. Часхы пасталчатса, iрiмчiк сыгар алнында хазын агастан сызыро, тырбос, палты саптарын тимнеп саларга кирек полган. Пур сыгарда агастын хахпазы оой согылча.

Хыс саринан iдок улуглары

кiчiглерiне кибiр хоостыра

пого итчен.

10 слайд Агаларыбыс чииттернi паза мындагнимее угретченнер. Хайда даа чорчетсе, пiрее чирзер кiрерге килiс парза, хуруг холлыг кiрерге чарабас полган. Хуруг чврчеткен кiзiнi аарлабачан полганнар. Хакастарнын кибiрi хоостыра кiчiг дее тулуптыг чорерге кирек полган.

Кiзее пiрее чирзер чорыхха сыгарга килiс ле парча. Чолга сыгар алнында отха толенiбiзерге, аны азырыбызарга, ирбен отты ыстабызарга кирек полчан. Пiстiн чирде оскен кустiг отты тудендiрзе, ол чорыхха парчатхан кiзее чол асча.

11 слайд Видеокoзiдiг (хакас тiлi угретчiзi собiрезiндегi палаларны угретчткен кибiрдлерденер чоохтапча)

12 слайд Видеокoзiдiг (орыс тiлi угретчiзi орыс собiрезiндегi палаларны угретчеткен кибiрдлерденер р чоохтапча)

13 слайд Видеокoзiдiг (немец тiлi угретчiзi - Германияда немец собiрелерiнде палаларны оскiрчеткен кибiрдлерденер чоохтапча)

14 слайд Iстезiглiг тогыс - Исследовательская работа

Текстнен тогыс группалар хоостыра - 7минута

1 группа Текстте хайдаг кибiрлер пар?

2 группа Хайдаг чоннар Хакасияда чуртапча (информация интернеттен алары)

3 группа Тексттi тiлбестiп, хакас тiлiнен кибiрлерденер чоохтиры

4 группа Хайдаг кибiрлернi пiлчезер, алай ба собiреде тузаланчазар.

Рефлексия

Группаларнын искiрiглерiн истерi

15 слайд Пiлерге хыныг тилекейдегi чоннарнын хай пiрее кибiрлерiненер

16 слайд Китайзар ааллап парзан, кирек ,чапладып, азыранарга. Чапладып азыранмазан, тура ээлерi тимнелген чиистi татхынныг нимес тiп сагынар. Сымзырых азыранзар - ээллернi хомзындырарзар.

17 слайд Норвегияда улуг кiзiлерге транспортта орын пирбинчелер. Орын пирзен, син ол кiзiден кустiгзiн тiп саналчазын.

18 слайд Грецияда пiрее чирде аалчы ползар, чарадылбинча пiрее ваза алай картинаны махтирга. Махтабыссар, ол нименi сiрерге сыйлап пирерге килiзер.

19 слайд Ортын Азияда аалчыга чей пиалазар коместен урчалар. Толдыра ур салзан, саналча - iзiбiс, анан пар. Че 1/3 ур салза, чарир ур чоохтазарга паза андаг син чей урганы чоохтапча кiзiнi улуглапчатханынанар.

20 слайд Германияда 5 минутага орайлат салзар - сiрернi сахтабастар.


21 слайд Рефлексия. Олганнар синквейн итчелер.

Синквейн

1. Кибiрлер

2. 2 прилагательнай

3. 3 глагол

4. фраза

5. синоним

1. Кибiрлер

2. угредiглiг, тузалыг

3. угретче, пайытча, полысча

4. кибiрге тудынзан, часкалыг поларзын

5. чозах

22 слайд Алгыс ползын, аарлыг олганнар!










Приложение 1

Текстте хайдаг кибцрлер пар?

Хыгырып, чоохтирга тимнен салынар.


ХМетодическая разработка урока «Традиции - начало всех начал»акас анчылар угаа тын киртцiнчелер улуг тайга ээллерiне, ам даа санапчалар пiреелерi хыйал-ниме ит салза, талан полбинча. Удаа улуглапчалар таг-суг ээллерiн, афнарнын ээллерiн.

Анчы кiзi тайгазар сыгар алнында иирденок сыгара тимненче: мылтых-пычах кибiрлерiн кврiбiсче, маймах, кип-азах кисчен нимелерiн сыныхтабысча. Тайга ээллерiне чис, хуйах читiрче, сурынча тайга, суг, таг ээлерiнен , олар тарынмазын тiп, - андащ офдайнаф афяы кiзi тайгазар аннап парарга суранча.

Иртен ирток, тан чарир алнындох, адайларын иирде ле азырап, иртен азырабин, туразынан чолга сыгыбысча. Пiрееде ипчi кiзi тогас парза, иртен, хомай ниме пол парар тiп, нандыра айланыбысчаннар . Ол кунде паза аннап парбачаннар. Аннанар ипчi кiзiлер иртен ирток тасхар чорбеченнер.

Улуг тайгаа читсе, пазох кун саринзар, тайга саринзар пазырып, сурынча, чиистен сеек-сеек итче. Сурынча: тайганын пайы хозылзын, аннары коп ползын, анчыга улузiн пирзiн, позы чоохтапча: тiзi аннарны уретпеске, аннирга чарабинчатхан аннарны атпасха. Хызыл книгага кiр парган аннарны, тогас парза, уретпеске.

Анначан турачахха читсе, от койдiрiп, чылынып, чиистi отха салып, турачах ээзiн улуглапча.




Приложение 2

Хайдаг чоннар Хакасияда чуртапча?

Интернеттен алары

Задание №1 Таблицаны толдыр салынар

Хайдаг чоннар

Население(нинче?)






























Задание №2 Нинче национальность Хакасияда чуртапча?

____________________________________________________________________________________________________________________________________




Тексттi тiлбестеп, хакас тiлiнен тексттегi кибiрлерденер чоохтиры


Отцы и дети


Как правило, молодые семьи живут отдельно, поэтому дети привыкают к определенной родительской модели воспитания. Хотя молодые родители очень трепетно относятся к своим чадам, их нельзя упрекнуть в чрезмерной опеке. Очень популярно использование слингов или «кенгуру» для переноски малышей. Никого не удивит, как мама с совсем крохотным спящим младенцем, которого, как кажется, только что принесли из роддома, спокойно прогуливается по супермаркету - это обычная картина для Германии. Ребенка с рождения приучают к тому, что у мамы, помимо заботы о нем, есть и другие дела, так что надо самому учиться справляться с трудностями.

В Германии не принято оставлять ребенка на попечение бабушки и дедушки. Но если это происходит, то родители считают уместным и правильным предложить им определенную сумму. Начиная с 14 лет, многие дети покидают родительский дом и живут с тех пор отдельно. Многие родители при этом могут особо и не интересоваться, как живут-поживают их чада. Это нормальная практика - ведь не зря же они приучали детей к самостоятельности с пеленок. Если дети захотят навестить родителей, то им могут назначить определённый час, раньше которого приходить не принято, ведь с ранним визитом их могут даже не пустить в дом. На это тоже не принято обижаться. Молодые люди стараются быть самостоятельными, считается дурным тоном зависеть от родителей.

Но и родители, состарившись, обычно не живут вместе со своими детьми. До глубокой старости они живут отдельно, и нередко, если хватает средств, переезжают в аналоги наших домов престарелых, где их могут содержать, принимая в обмен их пенсию. «Удовольствие» это не из дешёвых, бывает и так, что из-за подорожания жизни пенсии начинает недоставать со всеми вытекающими отсюда последствиями.

Несмотря на вышеописанные «ужасы», в Германии очень высоко ценятся семейные традиции. Большим почетом пользуются семейные праздники, среди которых на первом месте, конечно же, Рождество, когда под родительской крышей собирается вся семья.


© 2010-2022