Сратегии и тактика подготовки к ЕГЭ

     Разработка стратегии  и тактики подготовки учащихся к ЕГЭ - важная задача.  Стратегия – это общий план, задачи на перспективу. Тактика – способы и методы выполнения этого плана и задач. Рассмотрим стратегии подготовки к выполнению раздела «Грамматика и лексика». В раздел включены три составных тестовых задания: Øпроверяющие грамматические навыки задания базового уровня (B4-B10), состоящие из 7 вопросов; Øпроверяющие словообразовательные навыки задания повышенного уровня (B11-B16), состоящи...
Раздел Иностранные языки
Класс -
Тип Конспекты
Автор
Дата
Формат docx
Изображения Нет
For-Teacher.ru - все для учителя
Поделитесь с коллегами:











Творческая разработка

«Стратегия и тактика подготовки к ЕГЭ. Словообразование»























Введение

Единый государственный экзамен по английскому языку стал причиной волнений, тревог и споров для тысяч учащихся по всей России, их родителей и учителей. Существует мнение, что «на ЕГЭ по английскому языку можно натаскать». К сожалению, это не так. ЕГЭ по английскому языку проверяет языковые компетенции учащихся, основанные на реальных знаниях, навыках и умениях. Наиболее правильной стратегией при подготовке к этому экзамену будет постепенное и планомерное изучение английского языка с параллельным знакомством с форматом ЕГЭ. Проще говоря, чем раньше начать серьёзно заниматься английским языком и развивать все свои языковые навыки (чтение, письменную и устную речь, восприятие на слух), тем будет легче сдать ЕГЭ по английскому языку и получить желаемый результат. Важной задачей является разработка стратегии и тактики подготовки учащихся к ЕГЭ. Стратегия - это общий план, задачи на перспективу. Тактика - способы и методы выполнения этого плана и задач.

Рассмотрим стратегии подготовки к выполнению раздела «Грамматика и лексика». В раздел включены три составных тестовых задания:

  • проверяющие грамматические навыки задания базового уровня (B4-B10), состоящие из 7 вопросов;

  • проверяющие словообразовательные навыки задания повышенного уровня (B11-B16), состоящие из 6 вопросов;

  • проверяющие лексические навыки задания высокого уровня (A22-A28), включающие 7 вопросов.

К каждому уровню следуют подходить индивидуально, придерживаясь определенных стратегий выполнения заданий.

Для подготовки к лексико-грамматической части ЕГЭ необходимо «прорешать» не один учебник английской грамматики и сборник упражнений.

Рекомендаций по выполнению данных заданий. Рассмотрим задания на словообразование.

В заданиях B11 - B16 повышенного уровня предлагается связный отрывок из художественного или публицистического текста с пропусками. Напротив каждого пропуска на полях напечатано слово. В этом задании проверяется владение способами словообразования.

Требуется заполнить пропуски в тексте, образовав однокоренное слово от данного на полях таким образом, чтобы оно лексически и грамматически подходило в предложение. Необходимо помнить, что суффикс меняет часть речи, а приставка - значение слова. Главное понять, какая часть речи подойдет (существительное, глагол, прилагательное или наречие) и вспомнить суффиксы, характерные для данной части речи (например, для имени существительного -ment, -ness, -ism; для глагола -ise, -ify, -en; для имени прилагательного -ful, -ate, -ous; для наречия -ly). Иногда необходимо использовать не только суффикс, но и приставку (чаще всего это отрицательные приставки disagree, impossible, illegal, inexpensive, unnecessary). Нужно бегло прочитать весть рассказ целиком, игнорируя пропуски. Цель - понять общее содержание и ход повествования. Внимательно читайте первое предложение с пропуском, обратив особое внимание на то, что стоит до и после пропуска: есть ли предлоги до или после, артикль и т.д. Это поможет определить, какую часть речи (глагол, существительное, прилагательное или наречие требуется образовать). Вспомните суффиксы, приставки для образования нужно слова. Для проверки правильности выполнения задания произнесите слово про себя - не режет ли оно слух в таком виде. Заполнив весь текст, прочитайте го полностью, удостоверившись, что образованное слово подходит в каждом случае.

Например: UK: Conservation and Environment

B11

Going for a walk is the most popular leisure activity in Britain. Despite its high population density and widespread ____________, the UK has many unspoilt rural and coastal areas.

URBAN

Смотрим на предыдущее словосочетание high population density, последнее слово здесь существительное. Словосочетания являются однородными членами, т. к. соединены союзом and. Значит, и нужно образовать существительное. Пробуем разные суффиксы, вспоминаем русские слова с таким же корнем - урбанизация, т.е. urbanization.

B12

Twelve National Parks are freely accessible to the public and were created to conserve the __________________ beauty, wildlife and cultural heritage they contain.

NATURE

Перед пропуском артикль, после существительное. Нужно образовать прилагательное - natural.

B13

Most of the land in National Parks is privately owned, but administered by an independent National Park Authority which works to balance the expectations of __________________ with the need to conserve these open spaces for future generations.

VISIT

Перед пропуском предлог, нужно существительное -- visitor. Так как нет неопределенного артикля a (an), нужно не забыть про окончание множественного числа -s, получаем visitors.

B14

The UK also works to improve the global environment and has taken global warming __________________ ever since scientists discovered the hole in the ozone layer.

SERIOUS

Слово в пропуске относится к глаголу has taken. Значит, нужна часть речи, которая сочетается с глаголом - наречие. Добавляем суффикс -ly, получается seriously.



B15

In 1997, the UK subscribed to the Kyoto Protocol binding developed countries to reduce emissions of the six main greenhouse gases. The Protocol declares environmental _____________.

PROTECT

Перед пропуском прилагательное (суффикс -al). Значит, нужно существительное. Перебираем суффиксы, останавливаемся на protection.

B16

Nowadays British __________________ are taking part in one of the largest international projects that is undertaken to protect endangered species.

SCIENCE

Тренировочные упражнения

Существует ряд тренировочных упражнений на словообразование, позволяющие достаточно легко выполнить задания В11-В16.

Task1. Decide on the part of speech for each of the words in bold in the following short passage. Choose between the following grammatical categories or parts of speech given in the table below:

Noun pronoun gerund adjective verb - past participle verb present participle phrasal verb adverb verb.

It is exceedingly difficult ( ) to ascertain precisely ( ) what is

meant by the word ( ) 'culture'. The word is commonly used to refer to almost( ) anything connected with a person's customary ( ) behavior when considered ( ) distinctive in form to that ( ) of a person

from another background ( ).

The problem is that this definition begs the question.

Is it race that determines ( ) the difference in culture? Or is it

nationhood? Certainly, there are noticeable cultural differences between citizens of various ( ) nations, although they may share membership ( )

of the same race. Is language perhaps the determinant of culture? Or class?

After all, even within the same nation there are extreme ( ) differences

between the lifestyle and language of the classes that make up ( ) a

society, as well as varying attitudes towards acceptable ( ) behaviour and

manners. The problem appears to be that, on closer ( ) analysis, each and

every one of us belongs to a unique culture, regardless of the apparent ( )

general culture into which we are categorised. It all depends on how narrowly the word is defined for its intended purpose.

By analysing ( ) the word 'culture', anthropologists are

beginning ( ) to accept that the word is much overworked.

Task 2. Certain suffixes indicate that the word is a noun, an adjective, a verb or an adverb. Sort the suffixes below into the correct boxes according to the parts of speech they indicate:

-al -ly -ment -er -ous -ise (-ize) -ish -tion -ive -ic -ism -ist -ship -fy -ness -ate

Noun Indicators

Verb Indicators

Adjective Indicators

Adverb Indicators

Task 3. There are mistakes with the part of speech or the form ( positive or negative) underlined words. Correct the mistakes.

  1. Simon is really healthy. He smokes a packet of cigarettes every day and he never does any exercise.

  2. It's very difficult to get a job without experienced and if you've just left school you probably don`t have any.

  3. He had the very good fortunate to meet someone who warned him about the current as he was going into the water.

  4. He was able to finish the match because of an ankle injury.

  5. My flatmate and I had a serious understanding about the housework and didn't speak to each other for a couple of days.

  6. Our seats for the match were so far back that it was possible to see what was happening on the court.

  7. Her feelings of insecure stopped her taking part in competitive sport.

  8. I was unconscious of someone watching me but when I looked up round, I couldn't see anybody.

  9. We calculated how long it would take us to get to the airport and we missed our plane.

Task 3. Note the meanings of the 9 prefixes given below. Make new words with given prefixes. Decide on the part of speech for each of the words. Then work out the approximate meaning of the words that follow before checking their meanings in a good dictionary:

over - too much CO = together en = make

= too little il, in, im, ir, un = not

dose

under shadow

privileged

habit

large

literate

measurable

compromising

Can you think of three more words beginning with each of the prefixes listed in the exercise above?

Task 4. Note the meanings of the 5 prefixes given in the box below. Make new words with given prefixes. Decide on the part of speech for each of the words. Then work out the approximate meaning of the words that follow before checking their meanings in a good dictionary:

inter = between post = after pre

re = again fore = before

action

planetary

historic

going

humous

consider

colonise

Can you think of three more words beginning with each of the prefixes listed in the exercise above?

Task 5. Note the meanings of the 5 prefixes given in the box below. Make new words with given prefixes. Decide on the part of speech for each of the words. Then work out the approximate meaning of the words that follow before checking their meanings in a good dictionary:

trans = across, to the other side dis = causes the action to be reversed anti counter = against, in opposition to mis = in the wrong manner

continental balance count reputable handle understanding clockwise

Can you think of three more words beginning with each of the prefixes listed in the exercise above?

Task 6. In each sentence one word needs the addition of a prefix to give meaning to the sentence. Identify the words which need prefixes and add them.

1. Known as Saint Nicholas in Germany, Santa Claus was usually accompanied by Black Peter, an elf, who punished( )_obedient children.

2. Unemployment and costs have risen to ( ) acceptable levels.

3. If he has his opinions on a subject, he is ( ) movable.

4. She headed back home and left her mission ( ) accomplished.

5. She is a rather ( ) trustful person to strangers.

  1. It was an ( ) mistakable step of his: he had won.

  2. It was ( ) rational to react in that manner.

  3. It is ( ) legal to drive while intoxicated.

  4. It was ( ) modest of them to say that.

10. He had made progress that was previously ( ) achievable.

11. It would be ( ) accurate to say that she has been dismissed.

12. He felt a growing ( ) satisfaction with himself and his position.

13. It is a ( ) alcoholic drink.

14. You were ( ) attentive at the lecture, that's why you didn't understand anything.

Task 7. In each sentence one word needs the addition of a prefix to give meaning to the sentence. Identify the words which need prefixes and add them.

  1. He never phones his friends or goes out any more: he's becoming really social.

  2. With 600 billion people, the country faces population.

  3. Don't you think it was very responsible to leave a six-year-old alone in the house?

  4. There are too many mistakes in this essay: I'm afraid you'll have to write it.

  5. He added a script to his letter to say that he received her check.

  6. I think I have done the steaks: they're very tough. -

  7. Drugs are legal in almost every country on earth.

Task 8. In each sentence the word in capital letters needs the addition of a prefix to give meaning to the sentence.

I have decided to write my 1 - BIOGRAPHY! Now, you may think at 25 that I am 25 that I am too 2 - MATURE to embark upon such an

ambitious project but I think age is completely 3_______

-RELEVANT. Anyway, I' m sure that my literary abilities will allow me to 4 -COME that hurdle only too easy.

It will be written in a form of a 5 - LOGUE in which I tell the world about some

of the 6 -BELIEVABLY interesting events in my life so far. I also intend to clear up some very common and totally 7__ -LOGICAL 8___ -CONSEPTIONS

about the 9 -NATURAL and finally convince people that all those

9

pseudo-intellectuals at universities have got it all wrong. Being my friend, I hope you will buy a copy or it would be extremely 10 -LOYAL not to do so, after.

Task 9. Form nouns from the given words with the help of the prefixes with the opposite meaning.

Example: employment - unemployment

honesty

difference

fortune

understanding

dependence

importance

security

expensive

obedience ___

population

alcoholic

Task 10. Supply the right adjectival forms.

1. This arrangement isn't strictly legal. Some people would regard it as ( ).

Task 11. Form adjectives from the given ones with the help of the prefixes and point out the changes in meaning.

Appointing, conscious, available, informed, accurate, believable, measurable ,

acceptable, legal, able, complete, married, rearable, successful , calculation,

measurable , expensive.





Task 12. Complete this chart using the prefixes in the box to make the opposites of the adjective and verbs given.

Adjective/Verb

Opposite

active

1

secure

2

capable

3

experienced

4

possible

5

fortunate

6

conscious

7

healthy

8

understand

9

calculate

10

approve

11

obey

12

Заключение

Данные рекомендации и ряд тренировочных упражнений помогут учащимся подготовиться к правильному выполнению заданий на словообразование в формате ЕГЭ.










© 2010-2022