- Преподавателю
- Иностранные языки
- Методическая разработка занятия на тему: Моя семья
Методическая разработка занятия на тему: Моя семья
Раздел | Иностранные языки |
Класс | - |
Тип | Другие методич. материалы |
Автор | Аверченко М.В. |
Дата | 18.10.2015 |
Формат | docx |
Изображения | Есть |
Ход занятия:
-
1) Орг. момент (Режим T-Cl, T-S1, S2):
-Good Morning! Stand up, please. I'm glad to see you. Sit down, please! How are you? What is the weather like today? What date is it today? Who is absent today?
2) Фонетическая зарядка: (Ориентирующие замечания учителя: At first let us practice our pronunciation. Read the following words. Mind your pronunciation) (Для начала потренируем чтение. Прочитайте следующие слова, обращая внимание на их произнесение)
1.
mother [ˈmʌðə] uncle [ʌŋkl] parents [ˈpɛərənts]
father [ˈfɑːðə] aunt [ɑːnt] relatives [ˈrelətɪvz]
brother [ˈbrʌðə] cousin [kʌzn] nephew [ˈnevjuː]
grandfather [ˈgrændfɑːðə] husband [ˈhʌzbənd]
grandmother [ˈgrænmʌðə] wife [waɪf]
2. (Ориентирующие замечания учителя: (Now let us read the following rhyme)
I have a mother.
I have a father.
I have a sister.
I have a brother.
Mother, father, sister, brother,
Hand in hand with one another.
3) Речевая зарядка:
1. Ориентирующие замечания учителя: Чтобы выполнить следующее задание, вспомним фразы согласия / несогласия
It is true
Это верно / правильно
It is false
Это не верно / не правильно
You are right
Вы правы
You are wrong
Вы неправы
I can't agree with you more
Полностью с Вами согласен
I disagree with you
Я не согласен с Вами
I see eye to eye with you
Я согласен с Вами
I agree with you
Я согласен с Вами
I share your opinion
Я разделяю Вашу точку зрения
Now listen to me attentively and say if this is right / Скажите, верно ли утверждение:
-
My mother's son is my uncle.
-
My grandmother's daughter is my mother.
-
Your sister's son is your brother.
-
Your sister is your Mum's daughter.
-
My Mum's sister is my cousin.
-
Your uncle's son is your nephew.
2. Now you will see some pictures. Name the following professions:
Постановка цели занятия: На сегодняшнем занятии мы с вами продолжаем работать над темой "My Family". В конце занятия вы будете уметь: называть родственные отношения на англ. яз, рассказывать о своей семье, составлять генеалогическое древо;
знать: основной лексический и грамматический материал,
а пока давайте познакомимся с планом работы:
1. Знакомство с новым грамматическим явлением - Оборот have/has got; отработка в упражнениях;
2. Повторение и отработка лексики по теме «Семья» в упражнениях.
3. Примеры составления и работа с семейным (генеалогическим) древом.
4. Проблема взаимоотношений в семье (работа с текстом).
5. Правила в твоей семье.
6. Проблема «отцов и детей».
7. Советы: «Как быть счастливой семьёй».
8. Объяснение домашнего задания (составление генеалогического древа своей семьи).
9. Подведение итогов урока.
II. Основная часть урока:
-
Введение грамматического материала: Оборот have/has got.
Ориентирующие замечания учителя: прочитайте небольшой текст и скажите, как переводится на русский язык выделенная структура:
I have got a large family: my mother, my father, my sister, my brother and I. I have got two cousins. They have got parents; they are my uncle and aunt. I have got an elder brother. He has got a wife. She is my sister-in-law. My family is really large.
Ориентирующие замечания учителя: Верно, сегодня мы научимся говорить о том, что или кто у нас есть. А теперь попытайтесь вывести спряжение конструкции have got по лицам. Вот что должно у вас получиться:
Спряжение конструкции have got в Present Simple:
-
Автоматизация грамматического материала:
Чтобы выполнить следующие упражнение, мы будем использовать фразы согласия / несогласия
It is true
Это верно / правильно
It is false
Это не верно / не правильно
You are right
Вы правы
You are wrong
Вы неправы
I can't agree with you more
Полностью с Вами согласен
I disagree with you
Я не согласен с Вами
I see eye to eye with you
Я согласен с Вами
I agree with you
Я согласен с Вами
I share your opinion
Я разделяю Вашу точку зрения
Exercise 1
-
Имитативное УРУ (к.з. Say if this is right)
Используя вышеперечисленные фразы, скажите, верно ли утверждение:
Example: Ann has got a sister.
-
It is true. Ann has got a sister.
-
Tom has got a sister.
-
We have got a friend.
-
They have got a cat.
-
You have got a book.
-
I have got a car.
Exercise 2
-
Подстановочное УРУ (к.з. correct me if I'm mistaken)
Example: Ann have got a sister.
-
It is false. Ann has got a sister.
-
Tom has a sister got.
-
We has got a friend.
-
My parents has got a car.
-
You have got a lot of relatives.
-
I have a brother got.
Exercise 3
Трансформационное УРУ (к.з. make a question):
Поставьте оборот "have got" в вопросительную форму:
Example: have/ has/ got/ your sister
___________ a doll?
-
Has your sister got a doll?
-
has/ have/ they/ got
___________ grandparents?
-
she/ have/ has/ got
___________ an uncle?
-
has/ we/ got/ have
___________ relatives?
-
your sister/ have/ has/ got
__________ a husband?
-
this man/ has/ got/ have
___________ children?
-
Проверка домашнего задания (ролевая игра):
Ориентирующие замечания учителя:
Дома вы должны были подготовиться к ролевой игре. Вы готовы? Все остальные должны внимательно следить за происходящим.
At home you were supposed to get ready for a role-play. Are you ready? All the rest should watch it attentively.
Критериями оценки является:
фонетика, грамматика, темп речи, артистичность
(Студенты разыгрывают сценку)
Mrs. Turner Who's that? Who's that?
Tom It's me... Tom.
Mrs. Turner Tom?
Tom Yes, Tom... your grandson, ... from Canada!
Mrs. Turner Oh, Tom! Come in!
Tom This is my wife, Mary.
Mrs. Turner Oh, how do you do?
Mary How do you do?
Tom ... and these are our children, Jimmy and Ethel.
Mrs. Turner Hello, Jimmy. Hello, Ethel. Well, this is a nice surprise!
А теперь ответьте на вопросы / And now answer the questions:
-
Who is Tom?
-
Has he got a wife?
-
What is his wife's name?
-
How many children has he got?
-
Пятиминутка
Ориентирующее замечание учителя: Устали? Давайте немного отдохнём! Are you tired? Let's have a rest! Stand up and repeat after me!
-
Повторение и отработка лексики по теме «Семья» в упражнениях:
Exercise 1
Чтобы выполнить следующее упражнение, вспомним, какие основные типы вопросов есть в английском языке:
-
Общий вопрос (General Question)
-
Специальный вопрос (Special Question)
-
Альтернативный вопрос (Alternative Question)
-
Разделительный вопрос (Disjunctive Question)
Общий вопрос (General Question)
сказуемое
подлежащее
второстепенные члены предложения
Have
you
got
a family?
Специальный вопрос (Special Question)
вопросительное слово
сказуемое
подлежащее
второстепенные члены предложения
What
is
your
mother?
Альтернативный вопрос (Alternative Question)
сказуемое
подлежащее
союз
Have
you
got
a sister
or
a brother?
Ask your partner:
… if she (he) has got a family.
…if she (he) has got children.
…if his (her) family large is.
…if she (he) has a sister or a brother.
…what his (her mother) is.
Exercise 2
Ask questions so that the sentences below could be answers. Задайте вопросы так, чтобы нижестоящие предложения были ответами на них.
-
My mother is a housewife.
-
Yes, I have many relatives.
-
I have got a sister.
-
Yes, it is. My family is very large.
Today we shall learn how to make a family-tree. Сегодня мы научимся составлять генеалогическое древо.
As an example. В качестве примера:
Look at the picture of Simpsons' family-tree:
Exercise 1 Аудирование (Listen to the text about Mr. Black's family and do the following tasks):
Task 1 Choose the right family-tree that describes Mr. Black's family:
-
Mr. Black ----------- Mary b) Mr. Black --------- Ms. Black
Ms. Black John Tom Mary
-
Mr. Black --------- Ms. Black
John Mary
Task 2 True or False
-
Ms. Black is Mr. Black's wife.
-
Mr. Black has got 3 children.
-
Mr. Black has a son and a daughter.
-
John is 5 years elder than Mary.
-
Mary is 4 years younger than John.
-
John is the youngest in the family.
-
Mr. Black is John's father.
-
John is Mary's cousin.
-
Mr. and Ms. Black are parents.
Exercise 2
Look attentively at John's family-tree and do the tasks.
-
Complete the sentences / Закончите предложения:
-
Walter is John's __________.
-
July is Diana's ___________.
-
Harold is Dot's ___________.
-
Kate is Jimmy's __________.
-
Maud is Fred's ___________.
-
Edith is Walter's __________.
-
Kate is John's ___________.
-
Answer the questions:
-
-
Who is Harold's wife?
-
Has Maud got a niece?
-
Who is Dot's husband?
-
Have Edward and Diana got children?
-
Who is John's grandfather?
Exercise 3
Тема семьи тесно связана с проблемой взаимоотношений в семье. Сейчас вы прочитаете текст по данной проблеме. Ваша задача понять содержание текста и выполнить задания к нему.
Exercise 6
Работа с текстом.
-
Предтекстовый этап (Снятие трудностей):
relationships
взаимоотношения
a close unit
тесный союз
a complex system
сложная система
to work hard at
упорно работать над
start a family
заводить семью
to get married
жениться / выходить замуж
an old maid
старая дева
to make a career
делать карьеру
in their thirties
в 30 лет
two basic types
2 основных вида
consist of
состоять из
divorce
развод
reasons
причины
the most common
наиболее типичные
physical, psychological or emotional abuses
физическое, психологическое или эмоциональное давление
financial problems
финансовые проблемы
boredom
скука
-
Текстовый этап (Чтение текста):
по целевой направленности: изучающее
по форме: про себя
по способу раскрытия содержания: синтетическое
по характеру организации деятельности: неподготовленное
-
Reading
Family Relationships
What is "family"? "Family" is a close unit of parents and their children. It is a complex system of relationships, and very often we have to work hard at them.
When do people usually start a family? In the 18th, 19th and at the beginning of the 20th century people used to get married at the age of 18 or even 16. If a girl about 23 or more wasn't married, she was said to be an old maid.
But today people get married at the age of 20 up to 30; however, some people prefer to make a career first and only after that start a family when they are already in their thirties.
There are two basic types of families. A nuclear family - a typical family consisting of parents and children. A single-parent family consists of one parent and children. Nowadays there are very few people who have never divorced. What are the reasons for divorce? Let us name some of the most common and serious ones:
• Physical, psychological or emotional abuses.
• Financial problems.
• Boredom
-
True or False
-
_______ "Family" is a close unit of parents and children.
-
_______ Today people get married at the age of 16.
-
_______ A nuclear family consists of one parent and children.
-
_______ A single-parent family consists of parents and children.
-
_______ Nowadays there are very few people who have never divorced.
-
Yes or No - Share Your Opinion
-
_______ Many people prefer to make a career first.
-
_______ The problem of divorce is very urgent (злободневная) today.
-
Fill in the table:
What is "Family"?
Types of families
In the 18th century people
Today people get married
Reasons for divorce
Аудирование
Now you are going to listen to the text "A Family Problem". It is a correspondence of a daughter and her father. (Переписка дочери и её отца)
Снятие трудностей / Active Vocabulary:
to be interested in smth. быть заинтересованным в чём-либо
birthday present подарок на день рождения
a drummer барабанщик
be angry with smb. злиться на кого-либо
rude грубый
dress for dinner наряжаться/одеваться на ужин
Студенты слушают текст дважды.
Listen and say if the statements below are "">
-
The action takes place (действие происходит) on the 5th of May 1975
-
Samantha doesn't like the colour of her birthday present.
-
Tom is Samantha's boyfriend.
-
Tom is a doctor.
-
Tom didn't dress for dinner.
-
Samantha's father likes Tom.
-
Tom and Samantha love each other.
-
Samantha's father dislikes (не любит) Tom because he thinks that Tom is interested in his money.
All families have rules.
What rules has got your family? Use the phrases below to fill the table.
Какие правила в твоей семье? Используй нижестоящие выражения для заполнения таблицы.
Fill in the table:
My Parents
allow me to…
разрешают мне…
let me…
позволяют мне…
make me…
заставляют меня…
forbid me to…
запрещают мне…
For example: My parents allow me to go to discos.
smoke
eat what I want
go to discos
wear jeans to school
spend my pocket money
drink alcohol
stay late at night
drive a car
organise parties at home
eat healthy food (здоровая пища)
The problem of a generation gap. Very often parents and their children misunderstand each other and quarrel. Проблема «отцов и детей». Очень часть родители и дети не понимают друг друга и ссорятся.
Скажите, какие реплики принадлежат родителям, а какие их детям:
-
Parents
Children
-
I hate the way my Mom always grumbles (ворчит) about what I wear and what I do.
-
You know it's too late and dangerous to go out after 9 o'clock. And I'm afraid when you go out so late.
-
I'm not allowed to go out after 9 p.m. A lot of my friends don't have any curfew [ˈkɜːfjuː] (комендантский час) at all.
Some tips "How to be a happy family":
Несколько советов «Как быть счастливой семьёй»:
-
Spend free time together
-
Travel or go for a walk together
-
Celebrate holidays together
-
Just have fun together
-
And you will be a happy family!
Подведение итогов (оценки)
Homework: Draw your family-tree.
Our lesson is over. Thank you for your work. Good-bye!
Test
And now divide into 2 teams and do the following tasks:
Task 1. Find the words:
Task 2. Use these letters to make up as many words as possible:
NTAU
CLEUN
ONS
BYBA
FTEAHR
MGORNDAERTH
DATHUREG
RSTISE
Task 3. Translate the words. Переведите слова. Каждой команде по очереди называются слова для перевода:
бабушка
внучка
дочь
сын
тесть
свекор