Методическая разработка деловой игры Я - капитан корабля

Методическая разработка деловой игры "Я - капитан корабля" содержит полный сценарий занятия, которое можно использовать как и внеклассное мероприятие по английскому языку. В разработку включены полностью все материалы для проведения открытого мероприятия. Их можно варьировать, так как заданий достаточно много. В разработке применены активные, здоровьесберегающие, групповые и парные, проблемные, игровые и другие технологии обучения. Занятие проходит напряженно, но эффективно. Ребятам очень нравит...
Раздел Иностранные языки
Класс -
Тип Другие методич. материалы
Автор
Дата
Формат docx
Изображения Нет
For-Teacher.ru - все для учителя
Поделитесь с коллегами:

Методическая разработка

Деловая игра «Я капитан корабля» на английском языке

А.Р.Васюхина

Преподаватель английского языка

В рамках проекта « Введение в профессиональную деятельность на основе творческой активности учащихся»

Цели мероприятия:

практическая: обобщить знания и умения учащихся по теме « Типы судов, судовые должности, навигация»; закрепление активного словарного запаса

развивающая: развивать воображение, фантазию, творческое мышление; развивать речевые способности, способность логически излагать, развивать речевые навыки

воспитательная: учить обучающихся работать в команде, принимать решения, воспитание потребности в практическом использовании иностранного языка в профессиональной сфере деятельности

Идея мероприятия: "Преодоление трудностей закаляет характер".

Ход урока

  1. Организационный момент

  2. Визитная карточка команд

  3. Заполнение кроссворда (одна команда заполняет по горизонтали, вторая - по вертикали)

  4. Игра: « Деловые качества моряков»

  5. Собеседование об устройстве на работу ( между командами)

  6. Викторина между командами "Quest"

  7. Решение проблемных ситуаций на корабле

  8. Неизвестный вопрос друг другу

  9. Исполнение песни шотландских моряков

  10. Подведение итогов ( Рефлексия)



1.Организационный момент: Команды студентов сидят по группам за партами.

Teacher:

Today we are going to have a lesson : ' I am the captain of a ship'. It will be in a form of a "Quest" between two teams. The aim is that the captain of a ship is responsible for his team and all members of the team are responsible for his captain and for each other. The slogan is "One for all, all for one"

1.

Students:

We are ready to start.

2.Visit cards.

Before we begin both captains of the teams should introduce their teams

2. Name their teams, introduce their colleagues, their duties.

3.Filling in the crossword

'Ships and vessels"

3.Students are filling in the crossword ( one group -across and second one- down)

4.Game: " Business qualities of a mariner"

Match the words with their meanings

4.Students are matching the words

5.Now you'll have a job interview

5.The representatives from the teams interview each other

6."Quest" between the teams

Let us answer the questions

6.Giving quick answers

7.Problem situations

Come up with witty responses

7.Students read the situations, discuss and respond

8.Unknown questions

You have prepared some questions to each other, read them to each other

8.Read situations and make solutions

9. Relaxation

Now let's listen to the song of Scottish mariners and try to sing it

9.Listening and singing the song

10.Feedback and conclusion

10.Making conclusions



Сюжет игры: « Команды - экипажи» встречаются за круглым столом. По ходу игры им предстоит столкнуться со множеством задач, которые им предстоит решить, чтобы отправиться в плавание.

Правила игры:

  1. Каждый экипаж возглавляет «капитан», он презентует свой корабль, свою команду и слоган своей команды ( визитную карточку в виде мини-презентации)

  2. Остальные участники принимают на себя роли помощника капитана (старпома), старшего механика, рулевого и т. д.

  3. За прохождение каждого этапа игры команды получают баллы.

  4. Побеждает экипаж набравший большее количество баллов.

1 этап - визитная карточка экипажей.

Visit card

  1. Good morning everybody

  2. My name is… I am ….

  3. Today I would like to talk with you about… My aim for today's visit card is to give you information about…

  4. On the first slide you can see…

  5. Our ship called …

  6. This is our crew: Captain, first mate, second mate, engineer, boatswain…

  7. And our motto (slogan) is…

2 этап - команды заполняют кроссворд с морскими терминами. Одна команда заполняет кроссворд по горизонтали, вторая по вертикали. В результате должен получиться единый кроссворд.





Crossword «Ships & Vessels » ( Across)



S

T

E

A

M

S

H

I

P

1


10




2


S

U

B

M

A

R

I

N

E


T

A

N

K

E

R



11


4


5





3






12


L

I

F

E

L

I

N

E

B

A

T

T

L

E

S

H

I

P





8


13







B

U

O

Y



14

15


6


7


S

A

I

L

B

O

A

T


S

P

E

E

D

B

O

A

T

16








C

U

T

T

E

R


5Y

A

C

H

T

15

C

R

U

I

S

E

R

17






9



T

I

D

E










D

I

N

G

H

Y








V

E

S

S

E

L



P

O

R

T

H

O

L

E


18

F

R

I

G

A

T

E








T

O

W

B

O

A

T


M

A

S

T









M

A

R

I

N

E

R











Crossword «Ships & Vessels » (Down)

1









P


M




O

10





A






2



N



R


R



A

T


I

S


D

V

H


N

H

3

L



E


I


E

11






E

S


I


I

C

G

L



A

P

F

K

A

M

4

B




R

I


E


T

E

13


A


L

B


A


B

4

S



E

D



A


F

A

N

5

O

C

O

R

14

C


T



R

C


A


H


15

C



I



R


G

H

T

O

K

N

E

16

I


E

O


O


R

G

W

C

R

6



N




I


E



E

17

V






B


7



R





E


18


R








R


F

E



8






E

19


A





O


R

K



9


A





R

E




T


Y

R












Crossword«Ships & Vessels»



S

T

E

A

M

S

H

I

P


M




O

S

U

B

M

A

R

I

N

E


T

A

N

K

E

R


R



A

T


I

S


D

V

H


N

H

L

I

F

E

L

I

N

E

B

A

T

T

L

E

S

H

I

P

I

C

G

L



A

P

F

K

A

M

B

U

O

Y

R

I


E


T

E

S

A

I

L

B

O

A

T

B

S

P

E

E

D

B

O

A

T

F

A

N

O

C

O

R

C

U

T

T

E

R

C

Y

A

C

H

T

C

R

U

I

S

E

R


G

H

T

O

K

N

E

T

I

D

E

O


O


R

G

W

C

R

D

I

N

G

H

Y

I


E



E


V

E

S

S

E

L

B


P

O

R

T

H

O

L

E


F

R

I

G

A

T

E



R


F

E



T

O

W

B

O

A

T

E

M

A

S

T



O


R

K




M

A

R

I

N

E

R

E




T


Y

R
















Crossword «Ships & Vessels»
















































по горизонтали



  1. ПАРОХОД

  2. ТАНКЕР

  3. Спасательный трос

  4. БЫСТРОХОДНЫЙ КАТЕР

  5. ЯХТА

  6. ШЛЮПКА

  7. ИЛЛЮМИНАТОР

  8. БУКСИР

  9. МОРЯК

  10. ПОДВОДНАЯ ЛОДКа

  11. ЛИНКОР

  12. БУЙ

  13. ПАРУСНАЯ ЛОДКА

  14. КАТЕР

  15. КРЕЙСЕР

  16. ПРИЛИВ И ОТЛИВ

  17. СУДНО

  18. ФРЕГАТ

  19. МАЧТА

По вертикали



  1. ПОРТ

2.НАВИГАЦИЯ, ПЛАВАТЬ (НА СУДНЕ)

3.СПАСАТЕЛЬНАЯ ЛОДКА

4. ПАЛУБА

5.ШТУРВАЛ

6.ШХУНА

7. ДОК

8. пеленг

9. РЕЧНОЕ СУДНО

10.МОРСКОЙ ФЛОТ

11. КОРАБЛЬ

12. ПАРУС

13. ПЛОТ

14. БАРЖА

15. ЯКОРЬ

16. ЭКИПАЖ

17. ЛЕДОКОЛ

18 ПАРОМ.

4 этап - Игра: « Деловые качества моряков»

командам выдаются задания (карточки с деловыми качествами моряков)

Одна команда должна совместить английские слова, обозначающие качества с русскими значениями, а другая команда- наоборот.



hardworking


humorous



critical



polite




creative



calm



punctual




tidy



decisive



experienced




supportive



considerate



generous




sociable



authoritative,

bossy



well-organized




diplomatic



ambitious

трудолюбивый

с чувством юмора



критический



вежливый




творческий, креативный



тихий, спокойный



пунктуальный




аккуратный



решительный



опытный








оказывающий поддержку



внимательный

щедрый, великодушный



общительный



властный

организованный

дипломатичный



амбициозный

5 этап - собеседование о приеме на работу моряков с зарплатой 2 тыс. $

Job interview for the mariners


1. What's your name? (Как Вас зовут,)
- My name is….. (Меня зовут)

2. What's your surname? (Какая Ваша фамилия?)
- My surname is….. (Моя фамилия….)

3. Where are you from? (Откуда вы… ?)
- I'm from….. (Я из….)

4. Where do you live? (Где вы живете?)
- I live in Odessa (Я живу в Одессе)

5. What's your nationality? (Какая Ваша национальность?)
- I am Ukrainian (Я украинец)

6. Where were you born? (Где вы родились?)
- I was born in …..(Я родился….)

7. When were you born? (Когда вы родились? )
- I was born on the first of May 1995 (Я родился…)


8 What are the strong sides of your character? ( Какие сильные черты вашего характера)

- I am well-organized, punctual and hardworking.

9. What's your date of birth? (Какая ваша дата рождения?)
- My date of birth is the first of May 1992 (Моя дата рождения …..)

9. How old are you? (Сколько вам лет?)
I am 20 (Мне 20 лет)

10. Are you married? (Вы женаты?)
- Yes I am married (да, я женат)
- No I am not married. (I am single) (Нет, я холост)

11. Do you have any children? (У вас есть дети? )
- Yes, I have children (Да, у меня есть дети)
- No, I don't (Нет, у меня нет детей)
-
12. How many children do you have? (Сколько у вас детей?)
- I have 2 children (У меня двое детей)

13. What's your job? (Кем вы работаете?)
- I am a sailor (Я моряк)

14. What's your rank? (Какой ваш ранг?)
- I am AB (Я матрос первого класса)

15. What education do you have? (Какое у вас образование?)
- I have secondary/higher education. (У меня среднее/высшее образование)


16. Where did you study? (Где вы учились?)
- I studied in…. (Я учился….)

17. How long did you study? (Как долго вы учились?)
- I studied 3 years (Я учился 3 года)

18. When did you finish College? (Когда вы закончили Техникум)
- I finished College in…. (Я закончил техникумов…..)
.
19. Do you speak any foreign languages? (Вы говорите на иностранных языках?)
- I speak English (Я говорю на английском)

20. What's your work experience at sea? (Какой ваш опыт работы в море?)
- I have been working at sea for 10 years (Я работаю в море 10 лет)

21. Have you worked at sea? (Вы работали в море?)
- Yes I have worked at sea. (Да, я работал)
- No I haven't worked at sea. (Нет, я не работал)

22. How long have you worked at sea? (Как долго вы работаете в море?)
- - I have been working at sea for 10 years (Я работаю в море 10 лет)

23. How many contracts did you have? (Сколько контрактов у вас было?)
- I had 4 contracts. (У меня было 4 контракта)

24. What types of vessels did you work on? (На каких судах вы работали?)
- I worked on tankers /bulkers /passenger vessels (Я работал на танкерах /балкерах и пассажирских судах)

25. Have you worked on foreign flag vessels? (Вы работали на иностранных судах?)
- Yes I have worked on foreign flag vessels. (Да, работал)
- No I haven't (Нет, не работал )

26. Have you worked in a mixed crew? (Вы работали в смешанном экипаже?)
- Yes I have worked in a mixed crew. (Да, я работал в смешанном экипаже)
- No, I haven't (Нет, я не работал)

27. What was your last vessel? (На каком судне вы работали последний раз?)
- I worked on tanker. (Я работал на танкере)

28. Where did your vessel operate? (Где работало Ваше судно?)
- My vessel operated in…. (Мое судно работало…)

29. What cargo did your vessel carry? (Какой груз Ваше судно перевозило…..)
- My vessel carried…. (Мое судно перевозило….)



30. When did you finish your last contract? (Когда закончился ваш последний контакт?)
- I finished my last contract in….( Мой последний контракт закончился….)

31. How long was your last contract? (Сколько длился ваш контракт?)
My last contract was….( Мой контакт длился…. )

32. What companies have you work for? (В каких компаниях вы работали?)
- I worked for…. (Я работал в)

33. Were you satisfied with working conditions on your last vessel? (Вы были довольны условиями работы на предыдущем судне?)
- Yes, I was. It was a good vessel and the crew was excellent ( Да, судно и экипаж были хорошими)
34. What salary did you have? (Какую зарплату вы получали?)
- I had….. per month. (Я получал ….. вмесяц)

35. What salary are you expecting to have? (На какую зарплату вы рассчитываете?)
- I am expecting to have….( Я рассчитываю получать….)

36. What were your duties during your last contract? ( Какие обязанности вы выполняли?)
- I had to….

  1. Keep a bridge look out быть впередсмотрящем на мостике

  2. Steer the ship управлять судном

  3. Do general bridge duties выполнять общие обязанности

  4. Scrub the deck скрести палубу

  5. Swab the deck драить палубу

  6. Do paintworks выполнять покрасочные работы

  7. Chip off rust отбивать ржавчину

  8. Clean the holds and so on зачищать трюма и так далее



37. What safety equipment are you familiar with? (С каким спасательным оборудованием вы работали?)
-I am familiar with following lifesaving equipment: lifeboats, liferafts, lifebuoys, immersion suit, lifejackets, breathing apparatus and first aid boxes.

38. What fire fighting equipment do you know? (Какие противопожарные средства вы знаете?)
- On board of the ship is following fire fighting equipment: ship's fire alarm system, fire extinguishers, fire hoses, boxes with sand, buckets, fire hooks, shovels, axes and crowbars.

39. Which types of fire extinguishers were on your vessel? (Какие типы огнетушителей были на вашем судне)
- Foam fire extinguishers, dry chemical fire extinguishers, CO2 fire extinguishers

40. Which classes of fire do you know? (Какие классы пожаров вы знаете?)

- When wood, cloth, paper, rubber or plastic is on fire - it is Type A fire. To extinguish this type of fire we must use dry chemical fire extinguishers.

- When flammable liquids or gas is on fire - it is type B fire. To extinguish this type of fire we must use foam fire extinguishers.

- When electrical equipment or appliances in on fire - it is type C fire.


41. Where was your muster station? (Где было ваше место сбора по тревоге?)
- My muster station was on the main deck.

42. Do you know how to launch life boat? (Вы умеете спускать спасательную шлюпку?)
- Yes I know.


43. Do you know " Man Overboard" signal? (Вы знаете сигнал «человек за бортом»)
- Yes I know. It is three long blasts.

6 этап- Quiz. Командам по очереди задаются вопросы на морскую тематику и на сообразительность и эрудицию.



Tasks for «Play stations» (with answers)

Part I

1. What signal is used to announce a distress message? (MAY-DAY)

2. What signal is to be used to announce a safety message? (Security)

3. What relation are you to your grandson?

a) son;

b) grandfather;

c) father-in-law;

g) the neighbour.

3.Определить степень родства (отец внука)? а) сын;

б) дед;

c) тесть

д) сосед.

4.How much is two and two times two(2+2x2= ?) :

a) 8

b) 6

C) 4

d) 2.

Сколько будет два плюс два и умножить на два(2+2х2=?) а) 8; б)6;

в)4; г)2.

5. Transfer the message Five, two decimal three miles (52.3 miles)

6. When the information requested can not be obtained they say : ( No information )

7. What signal is used to announce an urgency message (PAN-PAN )

8. Translate ' How do you read ?' ( Как вы слышите меня)

9. Transfer the message : I read you bad ( poor, fair, good, excellent) (Я слышу вас плохо (1,2,3,4,5,)

10. Give English equivalents to the following words:

What are the English for… бриг-( brig), клипер- (clipper), крейсер- ( cruiser), шхуна- (schooner), спасательная шлюпка- (lifeboat), фрегат- (frigate)?

11.Transfer the message : I read you excellent ( poor, fair, good, excellent) (Я слышу вас отлично (1,2,3,4,5,)

12. What are the Russian for : deck- ( палуба), gangway - ( трап) , messroom - (каюта), engine room- ( машинное отделение ) , windlass- (брашпиль), winch -(лебедка ), a hold - (трюм )

13. Give English ( English) equivalents to the following words:

Капитан- captain or master , боцман -(boatswain) , лоцман- ( pilot) , кок (cock), helmsman ( рулевой), engineer (механик), first mate- ( старший помощник капитана)

14. What is a combined arrangement designated for the anchoring and mooring operations. (A windlass) Брашпиль

15.What is a special arrangement, designated for mooring operations, which is located on the stern. (A capstan) Шпиль

16. What is a special arrangement designated for opening and closing of the holds. It consists of a steel rope, one wheel and a hook. (The winch) лебедка

17. What code is designated for the safe operations of ships, prevention of human injury and for pollution prevention. ( ISM code)

INTERNATIONAL SAFETY MANAGEMENT CODE. Международный кодекс по безопасному управлению.

МБУ кодекс предназначен для безопасной работы судов, предотвращения травматизма и предотвращения загрязнения.

Task II : Give brief answers to the questions:

1. What country Scandinavians called Gardariki ? (Rus)

2. What was the name of the famous cruiser of the Russian-Japanese war, about which

a famous song was composed? (Varyag)

3 What was the surname of the last Russian tsar. (Romanov)

4. Who is the Creator of the Andreevsky flag? (Peter 1)

5. What was the name of the ship, which is considered the first Russian ship? ("Eagle")

6. The name of the biggest ship which was shipwrecked in the Atlantic ocean ( Titanic)

7. Who is the founder of the Russian Navy? (Peter 1)

8. What country is home to a submarine? (Russia)

9. It is a measure of the speed of the ship? (Knots)

10. What war began on the 1st of September and ended on the 2nd of September?(Second

world war)

11. Name the famous Russian naval commanders. (Ushakov, Nakhimov, Makarov.)

12. Name of Russian artists who wrote the picture of the sea. (Aivazovsky, Sudkovsky)

6 этап - решение проблемных ситуаций ( Problem solving)

Situations:

I. The situation: "During the storm the shipboy slipped on the deck and fell on his right hand. Hand in the joint took an unnatural position.
Task: "What first aid is needed for this shipboy"?

Ситуация: «Во время шторма юнга поскользнулся на палубе и упал на правую руку. Рука в области сустава приняла неестественное положение».

Задание: «Какая первая помощь необходима юнге»?

Possible answers:

  1. Give him some pills to relieve the pain

  2. Put him on the stretchers

  3. Bring him to the sick-bay

  4. Leave him in peace

  5. Sometimes in case of emergency you'll have to apply for medical treatment in a foreign port

  6. Send him to the hospital to see a doctor

II. The situation: A FIRE ALARM .A fire is in the engine- room of the vessel. Come up with the first actions for putting out a fire.

Possible answers:

  1. First we must break the glass and press a fire alarm button

  2. Then we must raise the alarm

  3. Third: bring fire extinguishers and fire hoses to the place of fire

  4. After that put out a fire with the help of water or by steam

  5. And if a fire in the engine- room is big, all stuff should leave the E.R. quickly

III. The situation: MAH OVERBOARD ALARM.

Come up with the actions for SAVING A PERSON

Possible answers:

  1. If I notice a man overboard, I must throw him a life - ring.

  2. After that I must raise the alarm.

  3. I must not lose the drowning man out of sight.

  4. I take part in a salvage operation.

  5. I fulfill all the orders of the watch engineer.

  6. In case o f a bad visibility it is necessary to switch on additional search lights.

IV. Situation: "By chance it has become known that a new 18-year-old shipboy of your crew began to smoke. The entire crew is concerned about it".
Task: Offer a common solution to this issue".

Ситуация: «Случайно стало известно, что новенький 14-летний юнга вашего экипажа начал курить. Весь экипаж обеспокоен этим».

Задание: «Предложите здравое решение этого вопроса».

Possible answers:

  1. Explain him the consequences of smoking

  2. Persuade him to give up smoking

  3. Give him some advice how to quit smoking

  4. Make him keep watch instead

  5. Forbid him to smoke on board

V.Situation: "One of the sailors of the "crew" went on shore leave until 11 p.m., but turned back at t twelve p.m., beaten by his company.
Task: Your first five actions in this situation."


Ситуация: « Один из матросов «экипажа» ушел в увольнение на берег до 21 часа, но вернулся только в двенадцатом часу ночи, побитый своей компанией».

Задание: «Ваши первые пять действий в этой ситуации».

Possible answers:

  1. Explain him the rules ( protocol) of behaviour on the vessel

  2. Report to the Master

  3. Not to let him go on shore leave

  4. Make him keep watch extra hours

  5. Send him to the sick-bay for recovering

VI. Situation: "One of the sailors of the crew came back from the shore leave in a state of slight intoxication. It happened for the first time".
Assignment: "Your actions in this situation."

Ситуация: «Один из «матросов» «экипажа» вернулся из увольнения на берег в состоянии легкого опьянения. Это случилось впервые».

Задание: «Ваши действия в этой ситуации».

  1. Explain him the rules ( protocol) of behaviour on the vessel

  2. Report to the Master

  3. Not to let him go on shore leave

  4. Make him keep watch extra hours

  5. Send him to the sick-bay for recovering

VII. The situation: "the Crew" went to a rest on the nature on your favourite place, but it is already occupied. Vacationers there behave not properly: scattering trash and empty bottles, cutting the bushes for the fire, making noise, making fire, laugh very loudly
Task: What are five of your actions".

Ситуация: «Экипаж» выехал отдыхать на природу на свое любимое место, но оно уже занято. Отдыхающие там ведут себя непорядочно: разбрасывают мусор и пустые бутылки, ломают кусты для костра».

Задание: «Назовите пять ваших действий».

Possible answers:

  1. First may be to get acquainted with them.

  2. Then we try to make a friendly contact with them.

  3. After that we try to explain that they shouldn't scatter trash and empty bottles

  4. And we try to persuade them not to cut the bushes for the fire

  5. And the last we ask them not to make noise and laugh very loudly

VIII. Situation: The eighteen-year-old shipboy of your" crew " Sasha, returning in the evening from dismissal, announced for all that he is an adult, he has a passport, and he wants to marry Masha- the shipgirl from another" crew, "she agreed.

Task: "Find arguments urging Sasha that it is too early for this act."

Ситуация: « 18- летний сотрудник вашего «экипажа», вернувшись вечером из увольнения, при всех объявил, что он взрослый, у него есть паспорт, и он хочет жениться на юнге Маше из другого «экипажа», она согласна».

Задание: «Найдите доводы, убеждающие юнгу в преждевременности этого поступка».

IX. Situation: " One of the shipboys of your "crew", walking along the seashore of the American city, found a purse with documents, car keys and $ 10,000. The money will come in very handy for you to buy new sails on a ship".
Task: "What would you do with the money and the car keys"? Make up the desision

Ситуация: «Юнга из вашего «экипажа», прогуливаясь по набережной
американского города, нашел портмоне с документами, ключами от машины и 10 000 долларов. Эти деньги очень бы пригодились вам для покупки новых парусов на судно».

Задание: «Как вы распорядитесь найденными деньгами и ключами от машины»?

  1. I think that the money would come in very handy for us ( we must take them).

  2. In my opinion we had better share them between everyone.

  3. To my mind we can throw the purse and documents away.

  4. As for me I wouldn't take car keys and documents at all, we will have problems.

  5. Personally I think, that the best way for us to do is to bring all of these to the police.

Our decision is that we must bring everything to the police

X. Situation: "Your" crew "went on leave in the UK. You have lost. The policeman, who you have applied to, does not understand what you are saying. "

Task: "You have to explain that you are from Russia and to translate without using a dictionary, words that came into Russian from English.

Ситуация: «Ваш «экипаж» ушел в увольнение в Великобритании. Вы
заблудились. Полицейский, к которому вы обратились, не понимает, о чем вы говорите».

Задание: «Вы должны объяснить, что вы из России и перевести, не пользуясь словарем, слова, которые пришли в русский язык из английского языка.

Бот - boat Бриг - brig

Баржа - barge Шхуна - schooner

Яхта - yaght Круиз - cruise

мичман - midshipman

офис - office

парковка -parking

7 - этап Команды задают неожиданный вопрос друг другу и просят дать остроумный ответ.

Questions to the teams:

  1. Situation: "A well-known economist is visiting your ship. He offers transportation of passengers with catering on the "Swedish" model and asks the question: "How much hazel's meat in hazels' cutlets? This bird is so small".

Task: Come up with witty responses to the economist.

Ситуация: «У вас в гостях известный экономист. Он предлагает вам перевозку пассажиров с организацией питания по «шведской» модели и задает вопрос: « Много ли в котлетах мяса рябчика? Ведь эта птичка маленькая».

Задание: «Придумайте остроумный ответ на предложение экономиста».

  1. Situation: During the dinner break one of the Russian sailors of the international crew says to his American collegue that he has heard that the American President Barak Obama doesn't like ice-cream and asks why?

Task: Come up with witty responses to the question.Ситуация: Во время обеденного перерыва один из российских моряков международного экипажа говорит своему американскому коллеге, что он слышал, что американский президент Барак Обама не любит мороженое. Почему?

Задание: Придумайте остроумный ответ на вопрос.

9 этап - исполнение песни Шотландских моряков

10этап- рефлексия и подведение итогов.

1. На уроке я работал

активно

пассивно

2. Своей работой на уроке я

доволен

не доволен

3. Урок для меня показался

коротким

длинным

4. За урок я

не устал

устал

5. Мое настроение

стало лучше

стало хуже

6. Материал урока мне был

понятен

не понятен

7. Домашнее задание мне кажется

простым

сложным







© 2010-2022