• Преподавателю
  • Иностранные языки
  • Методические указания по иностранному языку по теме Важность компьютера для обучающихся специальности Информационные системы

Методические указания по иностранному языку по теме Важность компьютера для обучающихся специальности Информационные системы

Раздел Иностранные языки
Класс -
Тип Другие методич. материалы
Автор
Дата
Формат doc
Изображения Есть
For-Teacher.ru - все для учителя
Поделитесь с коллегами:

Государственное автономное профессиональное образовательное учреждение

среднего профессионального образования

«Ангарский техникум строительных технологий»




Английский язык


Тема: Significant of computer in real life


Методические указания к выполнению практических работ по учебной дисциплине «Иностранный язык» для студентов СПО специальности «Информационные системы»











Ангарск, 2014

Рассмотрено на заседании ПЦК

гуманитарного цикла

протокол №__ от____2013 г.

Председатель ПЦК________

Ефремова Н.В.

Утверждаю:

Директор АТСТ

___________ В.Н. Леснов


Автор: Нестерова Ю.П., преподаватель иностранного языка ГАПОУ ИО СПО «Ангарский техникум строительных технологий»,

Рецензент: Платунова Елена Викторовна, преподаватель иностранного языка ИКЭСТ











СОДЕРЖАНИЕ


  1. Пояснительная записка

  2. Лексический материал по теме

  3. Практическое задание 1.

  4. Практическое задание 2

  5. Практическое задание 3

  6. Практическое задание 4

  7. Практическое задание 5

  8. Примерные критерии оценивания

  9. Список литературы













ПОЯСНИТЕЛЬНАЯ ЗАПИСКА

Основной целью изучения учебной дисциплины «Иностранный язык» в учреждениях среднего профессионального образования является практическое владение иностранным языком для использования его в общении при решении бытовых, учебных и социокультурных задач. Именно акцент на лексику позволит обогатить терминологический словарь и будет способствовать развитию иноязычной компетенции.

Цель данных методических указаний ввести студентов в область иноязычного письменного общения по специальности «Информационные системы» и помочь усвоению минимума содержания программы и в выполнении ими контрольных и практических работ.

Методические указания по теме «Significant of computer in real life» по дисциплине «Иностранный язык (английский)» соответствует программе по английскому языку для студентов 2, 3,4 курса по специальности «Информационные системы».

Методические указания содержат лексику, а также закрепляющие упражнения, направленные на формирование у студентов коммуникативных компетенций по данной тематике.

Методические указания также нацелены на развитие и закрепление как диалогических, так и монологических навыков и умений, необходимых для чтения и понимания оригинальной литературы и применения этих знаний при сдаче дифференцированного зачета.



ЛЕКСИЧЕСКИЙ МАТЕРИАЛ

ПРАКТИЧЕСКОЕ ЗАДАНИЕ 1.


Переведите данные высказывания и назовите положительные стороны использования компьютера в современной жизни

1. Computers let you access a lot of information

Методические указания по иностранному языку по теме Важность компьютера для обучающихся специальности Информационные системы


2. Computers can do some job very quickly, for example sending out large numbers of letters or bills.


Методические указания по иностранному языку по теме Важность компьютера для обучающихся специальности Информационные системы

3. COMPUTERS LET YOU COMMUNICATE VERY QUICKLY, BY E-MAIL OR USING THE INTERNET.

Методические указания по иностранному языку по теме Важность компьютера для обучающихся специальности Информационные системы

4. Computers make it possible to work from home

Методические указания по иностранному языку по теме Важность компьютера для обучающихся специальности Информационные системы

5. Word processors make it easier to write letters and reports, and to do work for school or college

Методические указания по иностранному языку по теме Важность компьютера для обучающихся специальности Информационные системы

6. CHILDREN ENJOY USING COMPUTERS, AND MULTIMEDIA, INTERACTIVE SOFTWARE AND VIRTUAL REALITY ALL MAKE LEARNING MORE EXCITING. MANY BOOKS ARE NOW AVAILABLE ON CD-ROM.

Методические указания по иностранному языку по теме Важность компьютера для обучающихся специальности Информационные системы


7. LARGE AMOUNTS OF INFORMATION CAN BE STORED ON COMPUTERS IN A DATEBASE.

Методические указания по иностранному языку по теме Важность компьютера для обучающихся специальности Информационные системы

ПРАКТИЧЕСКОЕ ЗАДАНИЕ 2.


Переведите данные высказывания и назовите отрицательные стороны использования компьютера

1. MANY PEOPLE DO NOT LIKE USING COMPUTERS, AND WOULD PREFER TO DEAL WITH A PERSON INSTEAD.

Методические указания по иностранному языку по теме Важность компьютера для обучающихся специальности Информационные системы


2. Computers can get viruses.

Методические указания по иностранному языку по теме Важность компьютера для обучающихся специальности Информационные системы

3. Some children spend too much time playing computer games,

which can be very violent.

Методические указания по иностранному языку по теме Важность компьютера для обучающихся специальности Информационные системы

4. Software often has bugs, and sometimes computers crash.

Методические указания по иностранному языку по теме Важность компьютера для обучающихся специальности Информационные системы

55. ANYONE CAN PUT INFORMATION OR IMAGES ON THE INTERNET, SO IT CAN

EASILY BE USED BY CRIMINALS TO COMMUNICATE WITH EACH OTHER, OR TO

SEND PORNOGRAPHY (PICTURES, FILM). THERE ARE NO LAWS TO STOP THIS

YET, AND IT IS EXTREMELY DIFFICULT TO POLICE THE INTERNET.

Методические указания по иностранному языку по теме Важность компьютера для обучающихся специальности Информационные системы

6. IF A COMPUTER IS NOT WORKING PROPERLY, MOST PEOPLE DO NOT KNOW HOW TO FIX IT , AND THIS CAN BE VERY ANNOYING.

Методические указания по иностранному языку по теме Важность компьютера для обучающихся специальности Информационные системы

7. COMPUTERS QUICKLY BECOME OBSOLETE, SO THEY SOON NEED TO BE REPLACED.

Методические указания по иностранному языку по теме Важность компьютера для обучающихся специальности Информационные системы





ПРАКТИЧЕСКОЕ ЗАДАНИЕ 3

Прочитайте текст и переведите

THE IMPACT OF COMPUTERS ON PEOPLE

P A R T I

The computer is one of the most powerful forces in society today. It's being used

everywhere - in homes and in organisations of all sizes - and no one can doubt that this

usage is having a strong impact on many people.

Many people enjoy careers in computer departments as managers, systems designers,

programmers, and operators. But we all benefit from computer usage. We benefit on the

job even though we aren't computer specialists. We benefit as consumers of the goods

and services provided by computer-using organisations. And we benefit at home by using

personal computers for work and for play.

Each day, computers help millions of people do their jobs more effectively. For

example, they can help managers decide on a future action (the planning function) , and

they can then help control the performance to see if planned goals are being achieved ( the

control function). And managers may not need to spend as much time in controlling when

a computer can respond with a quick report if actual performance varies from what was

planned. The time saved in controlling may allow managers to give more attention to

employee problems.

But employment benefits certainly aren't restricted to managers. Health care

researchers and other scientists now use computers to conduct research into complex

problem areas that couldn't otherwise be studied. Lawyers use legal data banks to locate

precedent cases in order to serve clients better. Sales people can receive more timely

information about products, can promise customers that their sales orders will be handled

promptly, and can thus improve their sales performance because of computer systems.

And the job duties of some office and factory workers have changed from routine,

repetitive operations to more varied and interesting tasks through computer usage. For

example, office workers who understand text processing, computer, and data

communications, usually have vital roles and are given crucial office functions to perform.

P A R T II

People also benefit as the consumers of the goods and services provided by

computer-using organisations. Here are some examples:

• Greater efficiency. Because businesses have avoided waste of time and have

improved efficiency through the use of computers, the prices we now pay are less than

they would otherwise have been. Computer uses can improve productivity - the amount

of goods and services that people and machines can produce from a given amount of input.

• Higher-quality products. Computers may also help improve the quality of the

products and services we receive. Computer-aided design (CAD) means the use of

computers and graphics-oriented software for the purpose of automating the design and

drafting process. An engineer at a CAD site - often called an engineering workstation -

can design a three-dimensional machined part, analyse its characteristics, and then subject

it to different stresses. If the part fails a stress test, its specifications can be changed. All

these steps occur as the engineer works with the CAD hardware and software. Computeraided

manufacturing (CAM) means the use of computers in the production process. The

CAM process picks up where CAD leaves off. During this production phase, robots

(devices programmed to physically manipulate their surroundings) and other computercontrolled

devices are used to produce higher-quality products.

• Better service. People may now receive better service from government agencies. In

contrast to the bureaucratic runaround that often accompanies a call to city hall, computer

system allows citizens to dial a single number, get the right city department, and be

guaranteed a response. The service benefits people receive from business computers

include (1) shorter waiting lines at banks, airline ticket offices, and hotel and car rental

desks, (2) faster and more accurate answers to the inquiries of people served by the

businesses, and 3) more efficient customer service. And the service benefits people receive

from companies in health care include (1) faster and more thorough testing to detect and

identify disease, (2) more accurate methods of physiological monitoring, and (3) better

control of lab test results and the dispensing of drugs.

• Entertainment and educational benefits. Some businesses are using computers

only to amuse and entertain us. Personal computer game programmes are being prepared

by hundreds of producers. Computer animation firms are writing programmes that give the

illusion of movement to inanimate objects. The results of this animation are now seen

regularly in movies and on TV. And the potential for computers in education has barely

been tapped.

• Improved safety. Computer usage contributes to improving quality as well as

personal safety in many ways. For example, microcomputers installed in motor cars now

provide a more efficient means of controlling the engine's fuel mixture, ignition timing,

and exhaust emissions. Computer-controlled antilock braking systems in aircraft and cars

help prevent dangerous skids and produce optimum stopping distance in all weather

conditions. Wheel-speed sensors detect if a wheel is stopping too quickly. A

microcomputer then automatically reduces hydraulic brake pressure at the wheel until the

danger has passed. And computers permit gas utility companies to do a better job of

managing and controlling the pipeline leaks that can seriously damage the environment.

• Better information retrieval. A New York surgeon contacted a medical library

when a sick woman lapsed into a hepatic coma. He needed immediate information on

exchange blood transfusions for the woman. Using a computer terminal and a retrieval

programme, the librarian searched more than a half-million medical documents in a few

minutes to get the information the surgeon needed to perform an emergency blood

transfusion. The patient recovered fully from the hepatitis. Most information retrieval

tasks obviously don't involve life-or-death decision, but quick computer-assisted retrieval

saves time for many people.

Ex. 1. Translate the following word combinations looking back at the text:

1) accurate and timely facts; 2) computer-using organisations; 3) to decide on future

actions; 4) they may not need to spend (much time); 6) timely information; 7) routine,

repetitive operations; 8) text processing; 9) bureaucratic runaround; 10) inanimate objects

Ex. 2. Find in the text English equivalents to:

1) достигать цели; 2) проводить исследование; 3) найти аналогичные случаи;

4) в отличие от ...; 5) звонок в мэрию; 6) очередь (в банк); 7) билетная касса;

8) более точные ответы на запросы; 9) поставить диагноз и определить заболевание;

10) назначение лекарств; 11) полностью выздороветь

Ex. 3. Fill in the blanks with the appropriate nouns given below. Translate the

sentences.

1. He managed to get a job as a _________ reporter at one of the daily newspapers.

2. There were many ______ from the meeting. 3. An ______ is a person to whom a

letter or any other message is addressed. 4. Many __ had to leave their home country

during the war. 5. The ______ was very anxious and wasn't able to give a good

answer. 6. You should treat your ______ the way you want to be treated.

employee, trainee, examinee, addressee, refugee,. absentee

Ex. 4. In English you can make the name of the person who does a job by adding

one of the following suffixes: -er, -r, -ian, -ist. Add one of the suffixes to the following words. You will have to change some of the words a little.

music______ art_______ farm______ science______

politics_____ manage_____________ electric_________

garden_________ photograph_____________ bank_________

law _____________ speak______________ design_________

electric____________ programme_____________

ПРАКТИЧЕСКОЕ ЗАДАНИЕ 4.

Составьте предложения с данными словами и фразами.


website , computer viruses , bug , emails, go online , crashes

Nowadays you can _______________ if your brother is using the telephone line to talk to his friends

Many people send and receive ________ rather then telephoning or using "snail mail" (letter post).

These days you can buy things on the Internet by going to the company's ___________.

Emails, computer viruses , bug , website , online shopping , crashes

Sometimes the computer ________ ,and then it is impossible to use it. You usually have to switch it off and start again.

Some people create ________________ , which infect any computer they arrive at. They are dangerous a can destroy everything on the hard disk.

If a computer program has a ____, it won't work properly.

ПРАКТИЧЕСКОЕ ЗАДАНИЕ 5

Прочитай высказывания и укажи, что из них правда, а что ложь

Методические указания по иностранному языку по теме Важность компьютера для обучающихся специальности Информационные системы




ПРИМЕРНЫЕ КРИТЕРИИ ОЦЕНИВАНИЯ САМОСТОЯТЕЛЬНОЙ РАБОТЫ

  1. Правильное выполнение заданий 1,2- оценка «3»

  2. Неправильное выполнение заданий 1,2- оценка «2»

  3. Правильное выполнение заданий 1,2,4,5- оценка «4»

  4. Правильное выполнение заданий 1,2,3,4,5 - оценка «5»

СПИСОК ЛИТЕРАТУРЫ


  1. Ажищев Н.И., Суэта Ф.С. Пособие по английскому языку для строительных техникумов. М. Высшая школа, 1978.

2. Безручко Е.Н. Английский для архитекторов. Ростов-на-Дону.

Издательский центр «МарТ». 2002

  1. Войтенко Э.В. «Учебное пособие по техническому переводу», БСК, 2001.

4. Кадырова И.А., Сафарова Р.З. Vehicle. ( Course of Technical

English.) Ufa. 2002.

  1. Носова И.И., Пинзул Г.Е. «Пособие по английскому языку для машиностроительных вузов», М., 1970.

  2. Парахина А.В., Пособие по переводу технических текстов с английского языка на русский. М. Высшая школа, 1982.

6. Поздняков А.А.,Быков В.В. Англо-русский словарь по строительству и новым строительным технологиям, «Русский язык», 2003.

7. Салихова Э.С., Федорова И.Г. «Пособие по техническому переводу для студентов строительных специальностей», БСК, 2005.

8. ШляховаВ.А., Любимова Т.Д. Английский язык. Контрольные

задания для студентов технических специальностей. М. Высшая

школа. 2000.

13

© 2010-2022