Сорок Севастийских мучеников. Уроки 1-2

Сорок Севастийских мучеников. Уроки по внеклассному чтению 1-2.Серия уроков по внеклассному чтению на английском языке для учащихся 7-11 классов.Сорок мучеников в Севастийском озере мучавшихся (ок. 320) Страдания святых 40 мучеников относятся к последнему, самому жестокому периоду преследования христиан в Римской империи. Это произошло уже после издания Миланского эдикта, которым императоры западной и восточной частей империи – св. Константин и Ликиний признали права христиан. Но двоедушный язычник Ликиний вместо этого воздвиг жестокое преследование христиан на востоке. Гонение не обошло и римские войска, в которых в это время служило множество христиан. Указ, которым император Ликиний повелел ... Память 40 мученикам в Севастийском озере мучившихся отмечается 22/1 марта. Энциклопедия православной святости. М., изд. Лик пресс, 1997. том 2 (стр. 183-184)
Раздел Иностранные языки
Класс -
Тип Тесты
Автор
Дата
Формат doc
Изображения Есть
For-Teacher.ru - все для учителя
Поделитесь с коллегами:

The Forty Martyrs

of Sebastea Lesson 1

Сорок Севастийских мучеников Урок 1

Commemorated by the Church on March 9/22

Церковь чтит память 9\22 марта

The gate is narrow and the way is hard, that leads to life, and those who find it are few. (Mt. 7:14)

l. Warming up.

1. Look at the post card of a church.

The church is located in the mouth of the Trubezh river. It faces the vast lake of Pleshcheevo.

Answer the questions.

a. Have you been to Pereslavl-Zalessky?

b. Do you know the name of the church?

c. Have you seen the church before?

d. Have you ever visited the church?

2. What do you know about the forty martyrs of Sebastea?

Do you agree that they all were

  • Christians?

  • brave legionnaires?

  • members of the Rome legion?

3. Complete the statements.

They are known and beloved by Christians for …

_______________________________

  • their great fortitude;

  • their great faith;

  • for the "all for one, one for all" spirit;

  • their bravery and quickness in battles;

- the horrible manner of their death. .

Тесны врата и узок путь, ведущие в жизнь, и немногие находят их. (От Матфея 7:14)

открытка церковь

расположена устье

смотрит на, обширное озеро


раньше (до этого)

когда-либо

согласны

члены римского легиона

продолжите высказывания

любимы христиане

храбрость

вера

отвага и быстрота в битвах

ужасный способ смерть

ll Pre-reading.

1. Read the opposites and guess the meanings.

Nouns (n) существительные

love - hatred

death - life

adjectives (adj) прилагательные

brave - coward

Christian - pagan

famous - unknown

verbs (v) глаголы

find - lose

give up - start

антонимы отгадайте значения

2. Find these international words in the text (part 1).

Христианин, Рим, языческий (поганый), провозглашать (прокламация), группа, легион, легионер, империя, император, править (рулить), воздействовать (эффектно влиять), располагаться (станцией), Армения, Турция, храбрый (бравый), солдат, команда (повеление)

lll While-reading

1. Read the questions and find the answers in the text.

  1. When and where did the story happen?

  2. Was the Rome emperor Licinius a Christian or a pagan?

  3. What did his edict proclaim?

  4. Why did not the superiors want to lose such a fine group of legionnaires?

  5. What decision did the legionnaires make?

1

It was the year 320. Rome was ruled by the emperor Licinius, a pagan. He issued an edict that proclaimed that all Christians in the eastern part of the Empire were to give up their faith or they would be killed.

Among those affected by this edict, there were the forty members of the Rome legion. They were stationed in Sebastea, Armenia (today Sivas, Turkey). They were known for the "all for one, one for all" spirit and were famous for bravery and quickness in battles. All of them were Christians. The soldiers made their fateful decision together; they would all refuse the emperor's command. Their superiors tried to reason with them for they didn't want to lose such a fine group of soldiers.

2. Choose the best title (заголовок) to the part 1:

  1. Refusing the Emperor's Command

  2. Affected by the Emperor's Edict

  3. A Fateful Decision

  4. Rome Edict Against (против) Christians

______________________ (your title)

найдите

происходить

император

язычник

закон провозглашать

начальники терять

решение

править

издать закон

провозглашать восточная

бросить, прекратить

среди подвергать

расположены

знамениты (известны)

важный (судьбоносный)

отказать (ослушаться)

пытались (try)

уговорить (см. причина)

3. Choose the right form.

  1. Emperor Licinius (ruled/was ruled) Rome.

  2. Rome (ruled/was ruled) by Licinius.


lV Post-reading

1. Read and translate the words.

know (v) - well known (adj)

memory (n) - память - commemorate (v)

love (n) (v) - beloved (adj)

brave (adj) - bravery (n)

quick (adj) - quickness (n)

fate (n) - fateful (adj)

decide (v) - decision (n)

2. Did their decision lead to death or life?

3. Retell part 1. Use questions (lll -1) as a plan.

  1. Emperor Licinius (issued/ was issued) an edict.

  2. The edict (issued/was issued) by Licinius.

  3. The forty soldiers (affected/ were affected) by the edict.

  4. The edict (affected/was affected) the 40 soldiers.


Сорок Севастийских мучеников. Уроки 1-2.

Икона «Сорок мучеников Севастийских» из православной церкви Сорока Мучеников расположенной в колокольне Храма Гроба Господня

Сорок Севастийских мучеников. Уроки 1-2.

Сорок Севастийских мучеников. Уроки 1-2.

22 марта пекут жаворонки в честь 40 мучеников

Сорок Севастийских мучеников. Уроки 1-2.

Переслвль-Залесский

Церковь 40 мучеников

Сорок Севастийских мучеников. Уроки 1-2.

Сорокосвятская церковь



Сорок мучеников

в Севастийском озере мучавшихся (ок. 320)

Страдания святых 40 мучеников относятся к последнему, самому жестокому периоду преследования христиан в Римской империи. Это произошло уже после издания Миланского эдикта, которым императоры западной и восточной частей империи - св. Константин и Ликиний признали права христиан. Но двоедушный язычник Ликиний вместо этого воздвиг жестокое преследование христиан на востоке. Гонение не обошло и римские войска, в которых в это время служило множество христиан. Указ, которым император Ликиний повелел жителям восточной части империи принести жертвы идолам, достиг и Севастии - города в Армении, находившегося тогда под римским правлением. Среди других войск был особый отряд из сорока человек, отличавшийся особым мужеством в боях. Велико же было негодование римского военачальника, когда именно эти сорок воинов отказались поклониться идолам и засвидетельствовали верность Христу. Претерпев муки и заключение в темнице, святые воины были ввержены в ледяное озеро. Для искушения их твердости на берегу была растоплена баня. Но только один из воинов не выдержал муки и побежал греться. Один из стражников, следивший за мучениками, взглянул на небо и увидел над страдающими венцы: только одного не хватало до сорока. Потрясенный, он исповедовал себя христианином перед другими стражниками и, войдя в ледяное озеро, восполнил число мучеников до сорока. Военачальники, надеявшиеся увидеть святых воинов замерзшими к утру, нашел их живыми. Тогда он велел сокрушить им голени - так в муках они приняли смерть за Христа.

Память

40 мученикам в Севастийском озере мучившихся отмечается 22/1 марта.

Энциклопедия православной святости. М., изд. Лик пресс, 1997. том 2

(стр. 183-184)


The Forty Martyrs

of Sebastea Lesson 2

Сорок Севастийских мучеников Урок 2

Commemorated by the Church on March 9/22

Церковь чтит память 9\22 марта

The gate is narrow and the way is hard, that leads to life, and those who find it are few. (Mt. 7: 14)

l. Warming up.

1. Look at the icon The Forty Martyrs of Sebastea.

Answer the questions. (a pair work)

a. When are the Forty Martyrs of Sebastea commemorated by the Church?

b. Why are they commemorated as saint martyrs?

c. Was their way hard?

d. Did their way lead to life or to death?

2. Ask your partner questions about the forty martyrs of Sebastea. (a pair work)

Ask if they were

  • Christians;

  • brave legionnaires;

  • members of the Rome legion.

Ask whether they are

known (beloved) by Christians for …

  • their great fortitude;

  • their great faith;

  • for the "all for one, one for all" spirit;

  • their bravery and quickness in battles;

- the horrible manner of their death.

Тесны врата и узок путь, ведущие в жизнь, и немногие находят их. (От Матфея 7:14)



согласны

члены римского легиона

продолжите высказывания

любимы христиане

храбрость

вера

отвага и быстрота в битвах

ужасный способ смерть

ll Pre-reading.

1. Read the words and guess the meanings.


Christ - a Christian - Christianity

Union - united - unity

Friend - friendly - friendship

City - a citizen - citizenship

Child - childhood

Brother - brotherhood

Punish - punishment

Legion - legionnaire

Rome - Roman

Freeze - froze - frozen

отгадайте значения

2. Match the international words.

Военная дисциплина приказ предпочитать удобство римская империя

Roman

Empire

discipline

military

prefer

comfort

order

lll While-reading

1. Read the questions and find the answers in the text.

  1. Why were the legionnaires put into prison?

  2. Why did the judges devise a special punishment for the forty soldiers?

  3. What did they devise?

  4. Why were fires made and warm baths prepared?

  5. How could any of the forty legionnaires become a good citizen of the Roman Empire?

2

The forty legionnaires were put into prison for the breach of military discipline. How did they dare to refuse the emperor's command? The Roman judges devised a particularly cruel punishment for the forty soldiers.

First, they were ordered to be stripped of weapons and clothes. Once naked, they were herded into a frozen lake and left there to freeze in the cold. Nearby, though, fires were made and warm baths prepared in a place where the legionnaires could easily see them.

The pagans hoped that they would prefer the comfort of the warm baths to their cold torment.

Any who did so would be spared and could become a good citizen of the Roman Empire.

2. Choose the best title (заголовок) to part 2:

  1. A Cruel Punishment

  2. A Cold Torment

  3. To Freeze in the Cold

  4. To Become a Good Citizen

______________________ (your title)


судьи придумать

наказание

приготовить

стать гражданин

нарушение посметь

особенно жестокое наказание

разоруженные и раздетые голые собирать вместе мерзнуть

недалеко хотя

приготовить

легко

предпочитать

мучение

освобождать


lV Post-reading

1 Choose the right form.

  1. The legionnaires (put/were put) into prison.

  2. The forty (herded/were herded) into a frozen lake.

  3. The pagans (herded/were herded) the forty into a frozen lake.

3. Retell part 2. Use questions (lll -1) as a plan.

  1. The judges (devised/ was devised) a punishment.

  2. A cruel punishment (devised/was devised)) by the judges.

  3. The forty (ordered/were ordered) to be stripped of weapons and clothes.


© 2010-2022