Методическая разработка защиты проекта урока по английскому языку English in the World of Work

Раздел Иностранные языки
Класс -
Тип Конспекты
Автор
Дата
Формат doc
Изображения Есть
For-Teacher.ru - все для учителя
Поделитесь с коллегами:


Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение

высшего профессионального образования

«Магнитогорский государственный технический университет им. Г.И. Носова»

Многопрофильный колледж












Методическая разработка открытого занятия

Тема: English in the World of Work


Дисциплина ОГСЭ.03 Иностранный язык (английский)

Специальность: 38.02.01 Экономика и бухгалтерский учет (по отраслям)


Преподаватель: Грипкова Галина Игоревна




















Магнитогорск: 2016 г.



Согласовано

ПМетодическая разработка защиты проекта урока по английскому языку English in the World of Workредметной комиссией

Иностранного языка

Председатель _____________ /Г.И. Грипкова

Протокол № от .2016 г.







Составитель:

преподаватель ФГБОУ ВПО «МГТУ» МпК ____________/Грипкова Галина Игоревна


Пояснительная записка

Данная методическая разработка предназначена для специальности Экономика и бухгалтерский учет (по отраслям)

Раздел рабочей программы (для дисциплины) Раздел 2 «Профессиональный модуль»

Дисциплина способствует формированию

Общих компетенций:

ОК 1. Понимать сущность и социальную значимость своей будущей профессии, проявлять к ней устойчивый интерес.

ОК 2. Организовывать собственную деятельность, выбирать типовые методы и способы выполнения профессиональных задач, оценивать их эффективность и качество.

ОК 3. Принимать решения в стандартных и нестандартных ситуациях и нести за них ответственность.

ОК 4. Осуществлять поиск и использование информации, необходимой для эффективного выполнения профессиональных задач, профессионального и личностного развития.

ОК 5. Владеть информационной культурой, анализировать и оценивать информацию с использованием информационно-коммуникационных технологий.

ОК 6. Работать в коллективе и команде, эффективно общаться с коллегами, руководством, потребителями.

ОК 7. Брать на себя ответственность за работу членов команды (подчиненных), результат выполнения заданий.

ОК 8. Самостоятельно определять задачи профессионального и личностного развития, заниматься самообразованием, осознанно планировать повышение квалификации.

ОК 9. Ориентироваться в условиях частой смены технологий в профессиональной деятельности.

Тема учебного занятия: English in the World of Work

Дидактические цели:

  1. формирование умения составлять и оформлять устные высказывания, используя полученные знания в области лексики и грамматики

  2. применять полученные знания для самообразования, расширения кругозора и профессионального развития

Развивающие цели:

  1. Развивать логическое мышление, творческую и познавательную активность, внимание и память

  2. Учить делать выводы, переходить от общего к частному, высказывать свою точку зрения, личное отношение к поставленной проблеме

  3. Расширять кругозор студентов

  4. Повышать общую культуру, уровень самооценки и самосознания

  5. Поддерживать интерес к изучению иностранного языка

Воспитательные цели:

  1. Относиться к собеседнику с уважением и вниманием

  2. Прививать культуру общения


Практические задачи:

  1. Повторить и обобщить знания по теме.

  2. Учиться высказывать свою точку зрения.

  3. Проверить умение задавать вопросы и отвечать на них.

  4. Проверить усвоение профессиональной лексики.

  5. Проверить умение адекватно использовать грамматический материал.

  6. Совершенствовать навыки письма и устной речи.

  7. Расширить знания студентов об изучаемой дисциплине, её актуальности в профессиональной деятельности.

  8. Практиковать навыки устной речи

  9. Активизировать учебные умения и навыки

Тип занятия: практическое. Урок обобщения и закрепления полученных знаний

Организационная форма проведения занятия: Урок защиты проекта.

Методические цели:

  1. Продемонстрировать особенности применения активных и интерактивных методов обучения - метода проектов при изучении тем Раздел 2 «Профессиональный модуль»;

  2. Показать результаты использования компетентностной образовательной технологии как средства формирования и оценивания ОК 1-9 при изучении дисциплины ОГСЭ.03 Иностранный язык (английский);

  3. Продемонстрировать использование современной педагогической технологии - коммуникативного метода, формирующего умение адекватно выражать свои мысли на занятии.

Методическое обеспечение урока: ноутбук или компьютер с лицензионным программным обеспечением, мультимедийный проектор, экран, слайды Power Point, видеозапись,

дидактический, раздаточный материал

Межпредметные связи

Обеспечивающие дисциплины/профессиональный модуль

Изучаемая дисциплина

/профессиональный модуль

Обеспечиваемые дисциплины/профессиональный модуль

ЕН.02 Информационные технологии в профессиональной деятельности

ОГСЭ.03 Иностранный язык (английский)

ОП.13 Введение в специальность


Внутрипредметные связи

Обеспечивающие темы

Изучаемая тема

Обеспечиваемые темы

Тема 1.7.

Страноведение, культурные, национальные традиции и праздники

Тема 2.3. Экономика



Приложение 1

Ход занятия


Этап

занятия

Дидактические задачи этапа

занятия

Методы и принципы

обучения

Деятельность преподавателя

Рефлексивная деятельность

студентов

Кол-во минут

1

2

3

4

5

6

I. Организационный этап занятия

Подготовка студентов к работе на занятии. Психологическая установка на восприятие материала занятия. Формирование мотивации.





Словесный метод.

Наглядный метод.

Предъявление единых педагогических требований:

- приветствие;

- выявление отсутствующих на уроке;

- проверка внешнего вида (соответствие требованиям внутреннего распорядка колледжа).

Отвечают на приветствие. Староста докладывает о явке на занятие. Приводят в соответствие с требованиями рабочее место.

1 мин


Организация внимания и готовности к уроку (устранение отвлекающих факторов: посторонний шум, лишние предметы на рабочем месте).

Готовятся к восприятию темы занятия.

1 мин

II. Вводный этап занятия



1.Сообщение темы. Постановка целей. Установка критериев оценки за занятие.

Обеспечение самоосмысления через постановку цели.

Принцип объективности, последовательности, систематичности;

Словесный, наглядный, объяснительно - иллюстративный методы.

Сообщает тему, цели занятия.

Записывают в тетради тему занятия, цели, знакомятся с критериями оценки за занятие.

5 мин

III основной этап занятия



1. Представление проекта

Формирование навыка устной речи, её лексической и грамматической составляющих, отработка профессиональной лексики по теме и основ перевода

Принцип наглядности. Принцип доступности при необходимой степени трудности.

Практический метод исследовательский метод, метод проектов.

Контролирует техническую сторону защиты проекта, делает необходимые для анализа отметки

Рассказывают и переводят подготовленный материал, слушают выступления одногруппников

25 мин


  1. Рефлексия самостоятельной работы

Формирование умений и навыков социального взаимодействия и общения, навыков индивидуального и совместного принятия решений. Формирование умения анализировать информацию

Принцип активности обучаемых. Принцип разнообразия методов. Технология сотрудничества.

Консультирует и координирует работу студентов, помогает в затруднительных ситуациях, осуществляет контроль за деятельностью студентов.

Тренируют устойчивые речевые клише, использют активную лексику занятий, обсуждают (корректируют) результаты.

10 мин

Контроль. Выполнение теста

Проверка усвоения материала: содержания, лексики, страноведческих аспектов, внимания.

Принцип сознательности, активности обучающихся. Принцип наглядности, разнообразия методов - элементы кейс-технологии и технологии тестирования.

Объясняет задания, помогает в затруднительных ситуациях, осуществляет контроль за деятельностью студентов.

Студенты выполняют письменные задания, обмениваются работами, проверяют друг у друга по ключу и оценивают работы в баллах.

30 мин

IV. Заключительный этап занятия



Подведение итогов в баллах

Подсчет баллов за все виды работы, соответствие оценкам

Принцип прочности, осознанности и действенности результатов обучения

Обсуждение оценок.

Поощрение студентов в процессе достижения ими поставленной цели (в т.ч. слабых).

Работают с картой критериев занятия. Согласуют свою оценку с преподавателем. Самоактуализация. Саморегуляция через достижения цели.

10 мин

Рефлексия занятия

Оценка деятельности студентов на занятии.

Анализ и оценка успешности достижения цели урока. Формирование у студентов ориентации на успех.

Принцип сознательности. Принцип объективности и научности.

Синквейн.

Переключает внимание студентов на цели занятия, стимулирует на подведение итогов занятия, предлагает написать синквейн

Подводят итоги занятия, пишут синквейн.

5 мин

Домашнее задание.

Обеспечение понимания цели домашнего задания. Обеспечение понимания содержания и способов выполнения домашнего задания.

Принцип прочности усвоения ЗУН.

Самостоятельная внеаудиторная работа.

Сообщение домашнего задания, разъяснение возникших вопросов по поводу домашнего задания.

Самоосмысление способов выполнения домашнего задания.

3 мин




Всего

1 час 30 мин

Содержание урока

  1. Организационный этап занятия

  1. организационный момент

Преподаватель приветствует студентов, проверяет наличие учащихся на уроке и отмечает отсутствующих.

How do you do? Sit down, please. I'm glad to see you today. You look very nice, as usual. Hope you are ready, aren't you?

Слайд 1: тема занятия, дата проведения занятия, цели, задачи

Уважаемые студенты! Вы завершаете свое обучение в колледже, и сегодня настало время обобщить полученные знания по дисциплине Иностранный язык, оценить уровень их усвоения и показать область применения и актуальность знания иностранного языка в профессиональной деятельности. Занятие пройдет в форме защиты проекта. Мы выслушаем студентов, подготовивших проект, проанализируем результаты вашего труда и проверим ваши знания с помощью теста. И, наконец, коллегиально оценим качество проделанной работы.

  1. Критерии оценки:

The theme of the lesson is "English in the Word of Work". The students (introduces the students) are going to present a project made by you group mates. Our experts (introduces the experts) will give you marks after discussing. Criterion:


Защита

проекта

Процесс

проектирования

Письменная работа

Грамотность речи (0-3 балла)

содержание высказывания (0-3 балла)

Произношение (0-3 балла)

Оформление (0-3 балла)

Творчество (0-3 балла)

Умение работать в команде (0-3 балла)

0-37 баллов


50-55 баллов - отлично;

44-49 баллов - хорошо;

38-43 балла - удовлетворительно;

менее 38 баллов - неудовлетворительно.


II Основной этап занятия

1 Студенческий проект

Cлайд 1 Ladies and gentlemen! We are glad to present our new project "English in the Word of Work" We are college students, but very soon we'll graduate from it and became young specialists. So we'd like to tell you why we study English.

Cлайд 2 Common information about the English language

Foreign languages are socially demanded nowadays. Foreign languages are needed as the main and the most efficient means of information exchange of the people of our planet. That's why the question of learning foreign languages is very important today.

Слайд 3 Common information about the English language

English is the language of aviation, international sport and pop music. In many countries it is the language of business, commerce and technology. English is the language of modern computing.

Russia is integrating into the world community and the problem of learning English for the purpose of communication is especially urgent today. English is very popular in international business of Russia. It is studied at schools, colleges and universities

Слайд 4 English in the world

English is just one of 6,000 languages in the world. One billion people speak English. That's 20 per cent of the world population. It's also one of the leading languages in the world. About 400 million people speak English as their first language. About the same number use it as the second language.

Слайд 5 English in the world

English is the official language in 44 countries, where it is used in education and administration. They are Great Britain, Canada, the United States of America, Australia, New Zealand and some other countries.

Слайд 6 - 7 video English in the world

A lot of people speak English in China, Japan, India and Africa. It is one of 6 official languages of the United Nations Organization.

Слайд 8 Why learning English ?

We learn English because our future profession needs high - level knowledge of this language. Modern business requires specialists who can communicate with foreign partners, read advertisement, handbooks, articles etc. in English.

Слайд 9 Why do we need English in the professional activity?

It is evident that economists need to know spoken English. Meetings with foreign partners, phone calls, business correspondence - all this is a responsibility of the economist. However, they also have an opportunity to communicate in English, when the company is cooperating with foreign firms, or if they go to work at foreign companies.

Слайд 10Why do we need English in the professional activity?

Business English is more difficult, than is considered to be. Business abroad assumes search of business partners, carrying out meetings, seminars, working meetings, discussion and correspondence with foreign partners and government institutions. All this can't be carried out, without having extensive encyclopedic knowledge. First of all, it concerns heads, their assistants, and also economists and accountants of enterprises.

Слайд 11 Why do we need English in the professional activity?

For this reason studying English is very to us important today. We try to listen carefully new information at lessons, to remember it, to draw certain conclusions to be competent experts in the future.

Слайд 12 We and our College

We are second-year students of Economical department of the Multidiscipline College. We study the following subjects: management, economics, accounting, English. After we graduated from the college, some of us will continue the education, while others will work on their trade.

Слайд 13 We and our College

My college was founded in 2011. It's one of the newest professional educational establishments in Magnitogorsk.

The college campus consists of a number of big buildings including the teaching blocks administrative block library sports center and hostels. There are many departments at the college, including our department of Economics and accounting.

The overall number of students studying at the college in the daytime and extra mural departments is about three thousand. Most of them live in the hostels, the others live either with their families or else they rent flats or rooms.

Слайд 14 Economic terms

It is important to know economic terms in the professional activity of economists in addition to knowledge of spoken English , which are presented below:

Business is the production, distribution and sale of goods and services for a profit.

Sale is the exchange of a product or service for money.

Profit is the money that remains after all the expenses are paid.

Services are activities which a person or group performs for another person or organization.

Goods are products which people either need or want.

Production is the creation of services or the changing of materials into products.

Слайд 15 Economic terms

Inflation is the process of increasing the general level of prices in the country.

The deficit is the excess of demand over supply.

Price is a product cost money.

Economy is a way to organize human activities aimed at the creation of wealth needed for consumption.

Exports are goods and services sold to other countries .

Macroeconomics is a part of economic theory dealing with the functioning of the economy as a whole.

Слайд 16 Economic terms

Microeconomics is the study of the individual parts of the economy, with emphasis on market processes.

Import is the sum of goods and services purchased in other countries.

Investment is the cost of goods purchased to replenish capital.

Bank is an economic institute, responsible for recruiting and placing of money resources.

Barter is the exchange goods without using money.

Economist is a specialist in the field of economics, an expert on economic issues.

Слайд 17 International Economic terms

There are many words used in the field of economic, which are called international words :

Barter

CHEQUE

CREDIT CARDS

INVESTMENTS

INFLATION

Слайд 17 Conclusion

Thus, we have drawn a conclusion that English is not only means of interpersonal communication, but also a professional instrument. Studying English is very important to us nowadays. If we are good at English, we have excellent chances to get a well- paid and interesting job in the country and abroad. Therefore if we want to achieve success in a profession of economist or accountant, we can't do without this language.

Слайд 18 Список использованных источников

  1. Актуальность изучения иностранных языков [Электронный ресурс]: статья - Режим доступа: uchiyaziki.ru/index.php/statti-po-yazikam/1-home

  2. Английский язык для экономистов [Электронный ресурс]: реферат - Режим доступа: azenglish.ru/angliyskiy-dlya-ekonomistov-financial-english/

  3. Значение английского языка для бухгалтера [Электронный ресурс]: реферат - Режим доступа: audit-it.ru/news/pressf/830494.html

  4. Интересные факты о языках [Электронный ресурс]: статья - Режим доступа: mirnt.ru/statji/interesnye-fakty-o-jazykah

  5. Роль английского языка в современном мире [Электронный ресурс]: статья - Режим доступа: nsportal.ru/ap/library/drugoe/2015/02/09/rol-angliyskogo-yazyka-v-sovremennom-mire-dandyl-gp

  6. Статистика английского языка [Электронный ресурс]: статья - Режим доступа: correctenglish.ru/other/english-language-statistics/

  7. Экономические термины [Электронный ресурс]: статья - Режим доступа: prosvetlenie.org/mystic/24/15.html

2 Рефлексия

Now, our experts give their opinions. Do you like the project? Is it useful, interesting, actual etc? What do you think of your work?

Expressing opinion

а) если вы согласны

  • I agree with this statement. Я согласен с этим утверждением.

  • That's right. Это верно.

  • It's true. Это правильно.


b) если вы не согласны

  • I disagree with this statement. Я не согласен с этим утверждением.

  • That's wrong. Это неправильно.

  • It's false. Это неверно.

с) если вы хотите высказать свою точку зрения

  • I think - (believe, suppose, guess) - Я думаю (считаю, полагаю, предполагаю), что…

  • I'm quite convinced - Я абсолютно убежден, что…

  • As far as I concerned - Насколько я уверен, …

  • If my memory serves me right - Если мне не изменяет память, …

  • I'm a hundred per cent certain that … - Я на сто процентов уверен, что…

  • I'm not sure, but I think… Я не уверен, но я думаю…

  • It's obvious - Это очевидно, …

  • I know for sure that… - Я точно знаю, что…


3 Тест

We have learned many things about the English language. Now, let's find out what you have remembered. Your task is do the following test:

1 Tick the English-speaking countries; match each English-speaking country with its flag

2 Match the words and their meanings

3 Complete the sentences:

4 Complete the gaps with the sentences in the appropriate order


III Заключительный этап занятия

Анализ достижения целей занятий. Написание синквейна. (Writing a sinkwein poem).

Подведение итогов урока. What have we done today? Возвращаемся к целям занятия. Анализируем.

Синквейн - это пятистишие, где первая строка - одно ключевое слово, определяющее содержание синквейна. Вторая строка -два прилагательных, характеризующих данное понятие. Третья строка - три выражения с глаголом, показывающих действие понятия. Четвертая строка - короткое предложение, в котором автор высказывает свое отношение к проблеме. Пятая строка - одно слово, обычно существительное, через которое человек выражает свои чувства, ассоциации, связанные с данным понятием. Урок был посвящен роли иностранного языка в профессиональной деятельности, соответственно и синквейн посвящен данной теме. Типовой пример:

English

Professional, widespread

Speak, understand, communicate

Modern specialist needs different means of international business communication.

Good opportunity!

Рефлексия занятия. Работа с картой критериев работы студентов на занятии.

T: Thanks a lot for your work at the lesson. I enjoyed it. Your marks for today are …

Домашнее задание

Thank you for the lesson. Your homework:

Раздаточный материал на уроке


Критерии оценки деятельности студентов на занятии



ФИО студента

Защита

проекта

Процесс

проектирования


Письменная работа



Грамотность речи (0-3 балла)

содержание высказывания (0-3 балла)

Произношение (0-3 балла)

Оформление (0-3 балла)

Творчество (0-3 балла)

Умение работать в команде (0-3 балла)

0-37 баллов

1

Антоненко Екатерина









2

Илькова Илона









3

Калашевская Юлия









4

Кипяченкова Светлана









5

Костина Екатерина









6

Ларькина Ксения









7

Платонова Регина










50-55 баллов - отлично;

44-49 баллов - хорошо;

38-43 балла - удовлетворительно;

менее 38 баллов - неудовлетворительно.

Test

1 Tick the English-speaking countries; match each English-speaking country with its flag

Great Britain

Germany

the United States of America

Italy

Poland

Canada

New Zealand

The Netherlands

Mexico

Australia

the Republic of South Africa

2 Match the words and their meanings:

Business

are activities which a person or group performs for another person or organization.

Sale

is the process of increasing the general level of prices in the country.

Profit

is a way to organize human activities aimed at the creation of wealth needed for consumption.

Services

is a part of economic theory dealing with the functioning of the economy as a whole.

Goods

is the cost of goods purchased to replenish capital.

Production

is a product cost money.

Inflation

is the sum of goods and services purchased in other countries.

The deficit

is the exchange of a product or service for money.

Price

is the study of the individual parts of the economy, with emphasis on market processes.

Economy

is an economic institute, responsible for recruiting and placing of money resources.

Exports

is the money that remains after all the expenses are paid.

Macroeconomics

are goods and services sold to other countries.

Microeconomics

are products which people either need or want.

Import

is the excess of demand over supply.

Investment

is the creation of services or the changing of materials into products.

Bank

is the production, distribution and sale of goods and services for a profit.

3 Complete the sentences:

  1. English is the language of aviation, _____________ sport and pop music.

  2. In many _____________ it is the language of business, commerce and technology.

  3. English is very __________________ in international business of Russia.

  4. One billion people speak ______________. That's 20 per cent of the world population.

  5. English is the official language in __ countries, where it is used in education and administration.

4 Complete the gaps with the sentences in the appropriate order

We learn English because our future profession needs high - level knowledge of this language. Modern business requires specialists who can communicate with foreign partners, read advertisement, handbooks, articles etc. in English.

It is evident that economists need to know spoken English. 1__________. However, they also have an opportunity to communicate in English, when the company is cooperating with foreign firms, or if they go to work at foreign companies.

2 _________. Business abroad assumes search of business partners, carrying out meetings, seminars, working meetings, discussion and correspondence with foreign partners and government institutions. 3____________. First of all, it concerns heads, their assistants, and also economists and accountants of enterprises.

4_________. We try to listen carefully new information at lessons, to remember it, to draw certain conclusions to be competent experts in the future.

  1. Business English is more difficult, than is considered to be.

  2. For this reason studying English is very to us important today

  3. Meetings with foreign partners, phone calls, business correspondence - all this is a responsibility of the economist

  4. All this can't be carried out, without having extensive encyclopedic knowledge

keys

1 Tick the English-speaking countries; match each English-speaking country with its flag

2

Great Britain

Germany

3

the United States of America

Italy

Poland

6

Canada

5

New Zealand

The Netherlands

Mexico

4

Australia

1

the Republic of South Africa

2 Match the words and their meanings:

Business

are activities which a person or group performs for another person or organization. 4

Sale

is the process of increasing the general level of prices in the country. 7

Profit

is a way to organize human activities aimed at the creation of wealth needed for consumption. 10

Services

is a part of economic theory dealing with the functioning of the economy as a whole. 12

Goods

is the cost of goods purchased to replenish capital. 15

Production

is a product cost money. 9

Inflation

is the sum of goods and services purchased in other countries. 14

The deficit

is the exchange of a product or service for money.2

Price

is the study of the individual parts of the economy, with emphasis on market processes. 13

Economy

is an economic institute, responsible for recruiting and placing of money resources. 16

Exports

is the money that remains after all the expenses are paid. 3

Macroeconomics

are goods and services sold to other countries . 11

Microeconomics

are products which people either need or want. 5

Import

is the excess of demand over supply. 8

Investment

is the creation of services or the changing of materials into products. 6

Bank

is the production, distribution and sale of goods and services for a profit.-1

3 Complete the sentences:

  1. English is the language of aviation, international sport and pop music.

  2. In many countries it is the language of business, commerce and technology.

  3. English is very popular in international business of Russia.

  4. One billion people speak English. That's 20 per cent of the world population.

  5. English is the official language in 44 countries, where it is used in education and administration.

4 Complete the gaps with the sentences in the appropriate order

We learn English because our future profession needs high - level knowledge of this language. Modern business requires specialists who can communicate with foreign partners, read advertisement, handbooks, articles etc. in English.

It is evident that economists need to know spoken English. 1 Meetings with foreign partners, phone calls, business correspondence - all this is a responsibility of the economist. However, they also have an opportunity to communicate in English, when the company is cooperating with foreign firms, or if they go to work at foreign companies.

2 Business English is more difficult, than is considered to be. Business abroad assumes search of business partners, carrying out meetings, seminars, working meetings, discussion and correspondence with foreign partners and government institutions. 3 All this can't be carried out, without having extensive encyclopedic knowledge. First of all, it concerns heads, their assistants, and also economists and accountants of enterprises.

4 For this reason studying English is very to us important today. We try to listen carefully new information at lessons, to remember it, to draw certain conclusions to be competent experts in the future.



© 2010-2022