Методические рекомендации и варианты домашней контрольной работы №1 для студентов-заочников

Раздел Иностранные языки
Класс -
Тип Другие методич. материалы
Автор
Дата
Формат docx
Изображения Есть
For-Teacher.ru - все для учителя
Поделитесь с коллегами:

Методические рекомендации и варианты домашней контрольной работы №1 для студентов-заочниковМетодические рекомендации и варианты домашней контрольной работы №1 для студентов-заочниковМетодические рекомендации и варианты домашней контрольной работы №1 для студентов-заочниковМетодические рекомендации и варианты домашней контрольной работы №1 для студентов-заочниковКОМИТЕТ ОБРАЗОВАНИЯ И НАУКИ КУРСКОЙ ОБЛАСТИ

ФИЛИАЛ ОБЛАСТНОГО БЮДЖЕТНОГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО УЧРЕЖДЕНИЯ

«ЖЕЛЕЗНОГОРСКИЙ ПОЛИТЕХНИЧЕСКИЙ КОЛЛЕДЖ»

в п. им. К. Либкнехта Курчатовского района



ОДОБРЕНы

предметной (цикловой)

комиссией


Протокол № ____ от ________ 20____г


Председатель __________

Составлены в соответствии с

ФГОС по специальности 43.02.01 Организация обслуживания в общественном питании)Зав. филиалом________ Иванищев Ю. А.

_____________ 20____г

Завуч___________Гольева Н.В.

_____________20____г




Методические рекомендации и варианты домашней контрольной работы №1 для студентов-заочников

по специальности 43.02.01 Организация обслуживания в общественном питании)






Разработчик: Котелева Г.В. - преподаватель филиала ОБПОУ «Железногорский политехнический колледж»














2014-2015 уч. год

Методические указания составлены

в соответствии с рабочей программой

по дисциплине «Английский язык»

для специальности 43.02.01 Организация обслуживания в общественном питании)

Введение


Иностранный язык рассматривается как средство общения и приобретения опыта, в том числе профессионального. Иностранному языку отводится значительная роль в выполнении общеобразовательных задач, повышении образовательного и культурного уровня личности студента и его дальнейшего развития.

Курс иностранного языка в среднем специальном учебном заведении должен завершить формирование основ владения иностранным языком, начатое в средней общеобразовательной школе, и заложить основы практического владения иностранным языком в своей профессии и в целом делового аспекта английского языка.

Целью обучения иностранному языку в среднем специальном учебном заведении является практическое овладение студентами английским языком, что предполагает у них по завершении курса обучения наличие ряда умений в различных видах речевой деятельности.

В области устной речи:

  • умение участвовать в несложной беседе на темы повседневной жизни, учебы, отдыха студентов и знание речевого этикета;

  • умение выражать свои мысли в устной форме по пройденной тематике с использованием активно усвоенных грамматических правил, а также по темам, относящимся к учебно-производственной деятельности студента и его будущей специальности, в рамках определенной лексики;

  • понимать на слух речь, в том числе в фонозаписи, содержащую усвоенный языковый материал.

В зависимости от подготовки студентов в процессе обучения учебные речевые действия изменяются от элементарной беседы до беседы с элементами монологической речи, проведение речевой игры и др.

В области чтения:

  • умение читать со словарем тексты страноведческого, общенаучного характера и тематики, связанные с профессией студента;

  • умение читать без словаря тексты, содержащие диалоги по пройденной тематике.

В области письма:

  • уметь правильно писать слова и словосочетания, входящие в лексический минимум, определенный программой;

  • уметь с помощью словаря изложить в письменной форме содержание текста.

Для студентов 1-го и 2-го курсов виды учебного общения включают следующие задачи:

  • достичь уровня владения иностранным языком, предусмотренного программой средней общеобразовательной школы;

  • унифицировать полученные в школе умения и навыки чтения и устной речи в наиболее расширенном языковом материале;

  • совершенствовать их и перейти к изучению основ делового и профессионального языка.

Минимум речевого материала: содержание текста для чтения должно отражать учебные ситуации и тематику, относящиеся к описанию учебно-производственной деятельности студента, страноведческой и бытовой тематике.

Минимум грамматического материала: артикль как признак существительного, формальные признаки существительного, множественное число существительных, притяжательный падеж существительных, местоимения, неопределенные местоимения some, any, nо и их производные, употребление степени сравнения прилагательных и наречий, числительные, глаголы в Present, Past, Future Indefinite, Present Perfect, Past Perfect, действительный и страдательный предлоги, модальные глаголы, неличные формы глаголов Infinitive, Gerund, Participle.

Содержание и организация самостоятельной работы студента включает в себя:

  1. Развитие умения самостоятельно совершенствовать знания иностранного языка.

  2. Расширение на практике речевого общения.

  3. Развитие творческих способностей студентов.

Виды самостоятельной работы:

  1. Учебные задания на занятиях.

  2. Контрольные домашние работы.

  3. Внеаудиторное (домашнее) чтение.

Текущий контроль за знаниями проводится после каждого цикла, семестра. В задачи контроля входят объективная характеристика речевого общения и самоконтроль (вопросы для самоконтроля). Семестровая оценка ставится по итогам текущей успеваемости и итогового теста.

Пояснительная записка


Настоящие методические указания и варианты домашних контрольных работ составлены в соответствии с действующей учебной программой, предусматривающей самостоятельное изучение студентами заочного отделения лексического и грамматического материала, совершенствование навыков чтения и перевода со словарем текстов, обогащение словарного запаса и приобретение элементарных навыков устной речи.

Студенты, изучающие английский язык на 1-м и 2-м курсах, должны выполнить домашние контрольные работы.

Контрольная работа выполняется в отдельной тетради, четко, грамотно, разборчиво. Для замечаний рецензента следует оставлять широкие поля.

Контрольная работа должна содержать список используемой литературы. В конце работы ставится дата и подпись студента.

Прежде чем приступить к выполнению контрольной работы:

  • повторите грамматический материал;

  • выучите наизусть слова и словосочетания, которые даны после текста;

  • прочитайте текст, постарайтесь понять общее содержание текста, затем проанализируйте каждое предложение;

  • заучите наизусть 3 формы неправильных глаголов (список глаголов можно найти в данном методическом пособии).

Получив проверенную контрольную работу, внимательно прочитайте рецензию, проанализируйте свои ошибки (если они есть). Отредактируйте перевод текста, если он в этом нуждается. Проработайте еще раз учебный материал. Работать над ошибками следует в той же тетради. Отрецензированные контрольные работы необходимо сохранять, так как они являются учебными документами.

ГРАММАТИКА


Имя существительное (The Noun)

Имя существительное - это часть речи, которая обозначает предмет, явление. Предметом в грамматике называют то, о чем можно спросить: who is this? кто это? или what is this? что это?

Имена существительные обычно сопровождаются артиклями и часто сочетаются с предлогами. Артикль и предлог - основные признаки имени существительного: a table -стол, the table - стол, on the table - на столе.

Существительные исчисляемые и неисчисляемые

К исчисляемым существительным относятся названия предметов, которые можно пересчитать. Они употребляются как в единственном, так и во множественном числе:

I have bought a book. - I have bought two books.

К неисчисляемым существительным относятся названия предметов, которые нельзя пересчитать. К ним принадлежат имена существительные вещественные (water) и отвлеченные (work). Неисчисляемые существительные употребляются только в единственном числе:

Knowledge is power.


Число (Number)

В английском языке два числа: единственное число и множественное число. Имена существительные образуют форму множественного числа путем прибавления к форме единственного числа окончания -s (a hand- hands).

Особые случаи образования множественного числа имен существительных

Man (мужчина) -men (мужчины)

Woman (женщина) - women (женщины)

Foot (нога) -feet (ноги)

Tooth (зуб) - teeth (зубы)

Некоторые имена существительные, заимствованные из греческого и латинского языков, сохранили форму множественного числа этих языков:

Datum -данная величина - data

Crisis - кризис - crises

Basis - базис - bases

Существительные sheep, fruit, fish имеют одну форму для единственного и множественного числа. Однако, когда речь идет о различных видах рыб (fishes), фруктов (fruits).

Артикль (The Article)

Артикли -a, an,the- являются основными определителями имен существительных. В русском языке артикли отсутствуют.

A (an) носят название неопределенного артикля (the indefinite article). Неопределенный артикль употребляется только с исчисляемыми существительными в единственном числе. Артикль указывает на то, что предмет принадлежит к какому-нибудь классу предметов, но не выделяет его из однородных предметов (an apple=any (one) apple).

The -определенный артикль (definite article) указывает на лицо или предмет, выделенный из всех или предметов данного класса (The apple=this apple).


Вы знаете, о каком предмете идет речь

ДА НЕТ

THE

I've fed up the dogs.

I've been to the doctor.

Could you pass the salt?

Имя существитель-ное неисчисляемое

во множественном числе

Артикль отсутствует

I need help.

Имя существитель-ное исчисляемое в единственном числе

A/AN

I need an envelope.




Род имени существительного (Gender)


Средства выражения рода

Мужской род

Женский род

1.Лексическим значением слова

man lord

boy nephew

father son

husband cock

bachelor

brother

woman lady

girl niece

mother daughter

wife hen

spinster

sister

2.Личными местоимениями

he

she

3.Суффиксами:

-ess, -ine (-ina), -er, -ette

GOD hero

poet tzar

prince tiger

lion bachelor

widower

waiter

Goddess heroine

waitress tsarina

poetess tigress

princess bachelorette

widow

lioness

4.Составными существительными

A he-cousin

A he-goat

A man-driver

A man-servant

A boyfriend

A policeman

A businessman

A she-cousin

A she-goat

A woman-driver

A maid-servant

A girlfriend

A policewoman

A businesswoman

5.Обусловленные традицией: страны, средства передвижения (самолеты, суда, автомобили) -she

England is proud of her poets.

She is a great car!

Запомните:

  1. Слова типа a chairman, a postman, a policeman, a fireman считаются в настоящее время «политически некорректными», поскольку игнорируют вторую половину человечества- женщин.

Говорите:

A chairperson, a mail-carrier, a police officer, a firefighter.

  1. В английском языке к среднему роду it относятся названия неодушевленных предметов. Животные, птицы, растения считаются неодушевленными предметами:

A book, a cat, a canary, a star, life, snow, metal, a river.

Падеж имени существительного


Общий падеж

Common Case

Притяжательный падеж

Possessive Case -'s, -'

Mary, a doctor, a file, novels, a child, people, students, the Belovs

Mary's life, Dickens's novels, the Belovs' house, people's life

Если слово заканчивается на «s», то в большинстве случаев употребляется 's:St. James's park, Dickens's novels, Mr. Fox's car.




Притяжательный падеж

Possessive Case -'s, -'

Основные значения: принадлежность, обладание чем-то, описание( с одушевленными именами существительными)

Единственное число

Множественное число

's

-'

-'s

A boy's toy, a girl's dress, an actress's file, Burns's poems

Boys' toys, girls' dresses, actresses' lives, the Romanovs' family tree

Children's shop, men's hobbies, sheep's wool, women's magazines

Неодушевленные существительные, как правило, передают значение принадлежности при помощи сочетания of + существительное

The roof of the house

The end of the story

The cover of the book

The back of the chair

The cap of a pen

The leg of a table


Неодушевленные имена существительные, которые употребляются в притяжательном падеже

1.Слова moon, sun, Earth, world,

country, river, ocean, city, town, company

The moon's surface, the sun's rays, the world's history, the river's bank, the city's museums

2.Названия стран, городов, месяцев, дней недели

England's traditions, July's heat, Tuesday's meeting, London's double-deckers

  1. Меры времени и расстояния

A moment's silence, two miles' drive, an hour's sleep, a fortnight's holiday, a day's wait

4.Указание места (магазина, дома, салона)

The chemist's (shop), The dentist's (office), my mother's (house), McDonald's (restaurant)

Сравните:

We went for two-mile walk. - It was two miles' drive.

Примечание:

В посвящениях притяжательный падеж не употребляется:

The Pushkin Monument, The Kennedy center, the State Tretyakov Gallery

Глагол to be

Спряжение глагола to be (быть, есть, находиться, являться) в Present, Past , Future Simple Tenses.




PRONOUNS

PRESENT SIMPLE

PAST SIMPLE

FUTURE SIMPLE

I

AM

WAS

WILL BE

WE,YOU,THEY

ARE

WERE

WILL BE

HE,SHE,IT

IS

WAS

WILL BE



Глагол to do

Спряжение глагола to do (делать, выполнять) в Present, Past , Future Simple Tenses.


PRONOUNS

PRESENT SIMPLE

PAST SIMPLE

FUTURE SIMPLE

I

DO

DID

WILL DO

WE,YOU,THEY

DO

DID

WILL DO

HE,SHE,IT

DOES

DID

WILL DO


Глагол to have

Спряжение глагола to have (обладать, владеть) в Present, Past , Future Simple Tenses.


PRONOUNS

PRESENT SIMPLE

PAST SIMPLE

FUTURE SIMPLE

I

HAVE

HAD

WILL HAVE

WE,YOU,THEY

HAVE

HAD

WILL HAVE

HE,SHE,IT

HAS

HAD

WILL HAVE


Модальные глаголы


Глаголы can (could), may (might), must, ought, need относятся к группе модальных глаголов (Modal Verbs). Модальные глаголы не употребляются самостоятельно, а только в сочетании с инфинитивом смыслового глагола. Модальные глаголы обозначают возможность, способность, вероятность, необходимость совершения действия, выраженного смысловым глаголом. Модальные глаголы передают отношение говорящего (слушающего) к совершаемому (совершенному) действию.

Can (could) - мочь (иметь физическую возможность), уметь.

Eg. I can speak English. (Я умею говорить по-английски)

May (might) - мочь (иметь право, разрешение).

Eg. You may take my dictionary. (Вам разрешается взять мой словарь).

Must - обозначает обязанность, долженствование.

Eg. I must do it now. ( Я должен сделать это теперь).

Ought - должен, следует, выражает моральный долг или совет, относящийся к натоящему или будущему.

Eg. He ought to help his friend. (Ему следовало бы помочь своему другу).

Need - выражает необходимость совершения действия со значением надо, нужно. Need употребляется только в форме Present simple в вопросительных и отрицательных предложениях.

Eg. Need he come here? (Нужно ли ему приходить сюда?)

Следует иметь в виду, что в утвердительном ответе на вопрос с глаголом need употребляется must.

Eg. -Need I go there?

  • Yes, you must.

Eg. You needn't come so early. (Вам не нужно приходить так рано).

После модальных глаголов инфинитив основного глагола употребляется без частицы to.

Отрицание not пишется с глаголом can слитно: cannot.


Фразовые глаголы, phrasal verbs


He pulled up in front of the gates.

Он остановился перед воротами.

Do you eat out a lot?

Вы часто едите в кафе?

My mother says she's looking forward to meeting you.

Мама сказала, что с нетерпением ждет встречи с тобой.

I've always got on well with Henry.

Я всегда ладил с Генри.

Nick made up a song about them.

Ник сочинил песню про них.

They ran out of money and had to abandon the project.

У них закончились деньги и им пришлось бросить проект.

I felt quite excited as the plane took off from Heathrow.

Я почувствовал волнение, когда самолет взлетел в Хитроу.

You can't just turn up and expect a meal.

Нельзя появляться без предупреждения и думать, что тебя ждет обед (человек не готовил обед).

He couldn't resist showing off on the tennis court.

Он не смог не покрасоваться на корте.

Meg was trying on some red sandals.

Мег примеряла (какие-то) красные босоножки. (Здесь время Past Continuous подчеркивает незаконченный характер действия, а слово some означает не "несколько", а "некие, неопределенные".)

Put that cigarette out at once!

Немедленно затушите сигарету!

Look the word up in your dictionary.

Посмотри это слово в словаре.

Это глаголы, представляющие собой сочетание глагол + частица. Данное сочетание является идиоматическим: его значение нельзя вывести из значений глагола и соответствующей частицы, например, pull - тянуть, up - вверх, pull up - остановиться.

Примеры использования фразовых глаголов в речи:

Степени сравнения прилагательных и наречий


Односложные и некоторые двусложные прилагательные образуют сравнительную степень с помощью окончания er (long - longer, сlever - cleverer); превосходную степень с помощью окончания est (long - longest, clever - cleverest).

Многосложные прилагательные образуют сравнительную степень с помощью слова more, а превосходную - с помощью слова most (difficult - more difficult - most difficult).

Особые случаи образования:

good - better - best,

bad - worse - worst,
much

- more - most

many


little - less - least.


Порядок слов в простом повествовательном предложении

В английском языке порядок слов определяет их функциональную роль в предложении. При построении английского предложения слова необходимо располагать в строго определенном порядке. Следующий порядок слов является обычным для английского утвердительного повествовательного предложения:1) подлежащее, 2)сказуемое, 3)дополнения, 4)обстоятельства:

The buyers chartered a steamer yesterday.

Подлежащее Сказуемое Дополнение Обстоятельство

Покупатели зафрахтовали пароход вчера.

Определение не имеет постоянного места в предложении и может стоять при любом члене предложения, выраженном именем существительным:

We have received an important letter.



WORD ORDER





6

1

2

3

4

5

6

When?

Who?

Which?

What?

Action

Who?

Which?

What?

How?

Where?

When?

Last week

I

went



to the theatre.



I

had

a very good seat.





The play

was

very interesting.





I

didn't enjoy

it.





A young man and a young woman

were sitting



behind me.



They

were talking


loudly.




Порядок слов в повествовательном предложении.

Методические рекомендации и варианты домашней контрольной работы №1 для студентов-заочников




Повествовательные отрицательные предложения

В отрицательном предложении сказуемое стоит в отрицательной форме. Отрицательная частица not ставится после вспомогательного или модального глагола, входящего в состав сказуемого. Когда сказуемое выражено глаголом в Present или Past Simple, то перед not ставится вспомогательный глагол to do (do,does,did), смысловой же глагол ставится в форме инфинитива (без to).

I haven't seen him today.

He is not waiting for you.

He is not a teacher, he is a student.

He doesn't like playing the guitar.

I didn't study yesterday.

He will not go there.


Вопросительные предложения

Вопросы бывают двух типов: общие и специальные.

Общие вопросы (General questions) задаются собеседнику с целью получить подтверждение или отрицание вы сказанные в вопросе мысли и требуют ответа да или нет. Они начинаются с вспомогательного или модального глагола:

Do you speak English well? - Yes, I do./No, I don't.

Can you translate this article without a dictionary? - Yes, I can. / No, I cannot.

Специальные вопросы (Special questions) относятся к какому-нибудь члену предложения. Они начинаются с вопросительного слова (who,what,whose,how,when,where), которое показывает, к какому члену предложения относится вопрос:

What did you see there?

Who brought you this book?

When did he come?

Отрицательная форма общих вопросов

Образуется при помощи частицы not, которая ставится после подлежащего перед смысловым глаголом. Общие вопросы в отрицательной форме выражают удивление и соответствуют в русском языке вопросам, начинающимся с: разве? или неужели?

Do you not know him? - Разве Вы его не знаете?

Don't you know him? - Разве Вы его не знаете?


Расчлененные вопросы (Disjunctive Questions)

Расчлененный вопрос представляет собой утвердительное или отрицательное предложение, к которому присоединен краткий общий вопрос, состоящий из соответствующего местоимения и того вспомогательного или модального глагола, который входит в состав сказуемого повествовательного предложения. Если сказуемое стоит в утвердительной форме Present или Past Simple (когда в его составе нет вспомогательного глагола, то в кратком вопросе употребляются формы do,does,did:

You speak French, don't you? - Вы говорите по-французски, не правда ли?

He hasn't returned from London yet, - Он еще не вернулся из Лондона,

has he? не правда ли?

Расчлененные вопросы задаются в том случае, когда говорящий желает получить подтверждение высказывания, содержащегося в повествовательном предложении. Когда говорящий ожидает утвердительный ответ, то вопросу предшествует утвердительное предложение, а вспомогательный или модальный глагол в вопросе употребляется в отрицательной форме:

Your friend speaks English, doesn't he? - Yes, he does. (Да, говорит)

No, he doesn't't (Нет)

Если же говорящий ожидает отрицательный ответ, то вопросу предшествует отрицательное предложение, а вспомогательный или модальный глагол в вопросе употребляется в утвердительной форме:

Your friend doesn't speak English? - No, he doesn't (Да, не говорит)

Yes, he does (Нет, говорит)

Специальные вопросы (Special Questions)

Специальные вопросы начинаются с вопросительного слова, к которому относится вопрос. Порядок слов в специальных вопросах такой же, как и в общих вопросах, но в отличие от них перед вспомогательным глаголом стоит вопросительное слово:

The teacher read an interesting story to the students yesterday.

  1. When did the teacher read an interesting story to the students?

  2. Whom did the teacher read an interesting story yesterday to?

  3. What did the teacher read to the students yesterday?

  4. What story did the teacher read to the students yesterday?

  5. What did the teacher do yesterday?

  6. Who reads an interesting story to the students yesterday?


Вопросы к подлежащему

Вопросы, относящиеся к подлежащему, начинаются с вопросительных местоимений Who? What?? Играющих в вопросе роль подлежащего, за которым следует сказуемое. В отличие от других вопросов, в вопросах к подлежащему употребляется порядок слов повествовательного предложения. Глагол после who? и what? в роли подлежащего употребляется в форме 3 -го лица единственного числа:

Who is reading a book?

Who gives your English lessons?

Порядок слов повествовательного предложения употребляется также в вопросах, к относящихся к определению подлежащего. Такие вопросы начинаются с вопросительных местоимений What? Какой? Which? Который? Whose? Чей? How much? How many? Сколько?, за которыми следует подлежащее:

What book is lying on the table?

Какая книга лежит на столе?

Whose children came here yesterday?

Чьи дети приходили сюда вчера?

How many students work in that laboratory?

Сколько студентов работает в этой лаборатории?

Времена группы Simple

The Present Simple tense употребляется для выражения действия, имеющего постоянный характер, происходящего обычно, действия привычного или свойственного лицу, обозначенному существительным или местоимением в функции подлежащего.

Образование: Совпадает с формой инфинитива без частицы to, кроме 3-его лица единственного числа (принимает окончание -S (-ES).

I try - he tries, write - writes

We speak - She speaks

Слова - указатели: usually, always, sometimes, often, seldom, every day

(week, month, year)

Вопросительная форма: образуется при помощи вспомогательного глагола to

do (does) , который стоит перед подлежащим:

Do you know him?

Does he speak English?

Отрицательная форма: образуется при помощи вспомогательного глагола to do

(does), и частицы not (do not , does not)

I don't know him

He doesn't speak English

The Past Simple Tense употребляются для выражения действия, имевшего место в прошлом или ряда последовательных действий, происходивших одно за другим в прошлом.

Образование: при помощи суффикса -ed для правильных глаголов или 2-я форма неправильных глаголов

He arrived yesterday.

She left in 1995.

Слова указатели: yesterday, the day before yesterday, last week (month,

year), ago, the other day.

Вопросительная форма: Образуется при помощи вспомогательного глагола did, который стоит перед подлежащим:

Did you go there yesterday?

Did he work at school two years ago?

Отрицательная форма: Образуется при помощи вспомогательного глагола did и частицы not (didn't).

I didn't go there last week.

He didn't buy any oil yesterday.

The Future Simple Tense употребляется для выражения однократного или повторяющегося действия, которое произойдет в будущем. Обозначает действие, которое будет происходить в будущем без точного указания времени его совершения. Для его образования используется вспомогательный глагол will.

Утвердительная форма: I will go there.

Вопросительная форма: Will I go there?

Отрицательная форма: I will not go there.

Образование: при помощи вспомогательного глагола will или shell и смыслового

глагола без частицы to.

Слова указатели: tomorrow, the day after tomorrow, next week (month,

year), tonight, in days (hours).

He'll be busy tomorrow.

I'll be an engineer in two years.

We'll talk about it tonight.

Вопросительная форма: образуется путем перестановки вспомогательного глагола (перед подлежащим):

Will you be en engineer after graduation from the Institute? Отрицательная форма: образуется при помощи частицы not, которая ставится после вспомогательного глагола. Употребляется два вида сокращенных форм:

I shan't write

He won't write

Времена группы Progressive Tense


Образуются с помощью глагола to be и причастия I.

Настоящее время: I am reading.

Прошедшее время: I was reading.

Будущее время: I will be reading.

Эта группа времен обозначает действия, которые длятся в какой-то отрезок времени.

The Present Progressive Tense

Употребляется:

1)для выражения действия происходящего действия в данный момент. Этот момент может подразумеваться из контекста или может быть выражен такими обозначениями времени: now , at the present, at this moment.

I'm reading the text.

He is getting ready for his final exams.

We're watching TV.

2)для выражения действия, которое обязательно произойдет в будущем.

We're dining out on Saturday.

He is staying in town tonight.

Вопросительная форма: образуется путем перестановки глагола to be (перед подлежащим)

Are you listening to me?

В отрицательной форме употребляется два вида сокращений:

1) I'm not writing

He's not writing

2) He isn't writing

We aren't writing

The Past Progressive Tense употребляется для выражения действия, происходящего в какой-то данный момент в прошлом.

Слова указатели: at that moment, at that time

At that time Mary was taking music lesson.

Past Progressive tense часто употребляются чтобы показать "фон" для

прошлых событий, чтобы сказать, что происходило (продолжалось) в то время, когда что - то случилось.

While I was cleaning up the attic, I found some old letters.

They met when she was studying in Berlin.

Образование: при помощи вспомогательного глагола to be в форме Past

Simple и причастия I смыслового глагола.

He was writing.

We were writing

Сокращенные отрицательные формы образуются по общему правилу:

I wasn't writing

We weren't writing

The Future Progressive Tense: образуется с помощью вспомогательного глагола to be в форме Future Simple (shell be, will be) и причастия I смыслового глагола.

I'll not be writing He won't be writing



Времена группы Perfect Tenses (совершенные времена)


Обозначают действие, которое закончено к какому-то моменту в настоящем, прошедшем или будущем, имеется результат действия.
Have you seen him to day?

I have not seen him today.

He had come to me before. I called him.

I will have come to him before he calls me.

The Past Perfect tense: образуется при помощи вспомогательного глагола to have в форме Present Simple и причастия II смыслового глагола.

I've written

He's written

Present Perfect употребляется:

Для выражения действия, завершенного к настоящему моменту, но связанного с настоящим (результатом действия):

I have read the book.

He hasn't seen this film.

Для выражения действия закончившегося к данному моменту, но период времени, к которому относится действие, еще продолжается:

I haven't seen him this month.

Слова-указатели: already, before, never, ever, just, this week (month, year), today, this, week, this month, yet.

Have you ever been there?

He has just left.

She has never learnt to drive.

The Past Perfect Tense (предпрошедшее). Выражает действие, закончившееся до наступления другого действия или момента в прошлом.

When I came to the station the train had left.

By that time we had read the book.

The Future Perfect Tense сочетает в себе оттенок завершенности с указанием срока в будущем.

By Monday I'll have read your book.

Времена группы Perfect Progressive.


The Present Perfect Progressive Tense образуются с помощью

вспомогательного глагола to be в форме Present Perfect (have been,

has been) и причастия I смыслового глагола.

Употребляется для выражения действия, которое началось в прошлом и всё ещё продолжается, или чтобы спросить, как давно что-то происходит.

Have you been waiting long?

It has been raining for two days.

The Past Perfect Progressive выражает действие, которое началось, продолжалось и прервалось в прошлом до наступления другого, более позднего действия.

I had been reading the letter from my boos when the telephone rang.

Период времени, в течение которого происходило действие, может быть обозначен с помощью предлогов for и since.

The Future Perfect Progressive встречается редко и заменяется формой Future Perfect.

He'll have been painting his fence for two hours by the time we see him.

Методические рекомендации и варианты домашней контрольной работы №1 для студентов-заочников

Методические рекомендации и варианты домашней контрольной работы №1 для студентов-заочников


Предлоги места и направления


to - движение (куда?), at - местонахождение (где?), from - движение (откуда?);

into - движение внутрь ограниченного пространства;

in - местонахождение внутри ограниченного пространства;

out of - движение из ограниченного пространства;

on - движение на поверхность;

on - местонахождение на поверхности;

off - движение с поверхности.



Герундий

Это неличная форма глагола (т.е. сказуемым быть не может). Образуется прибавлением окончания -ing к основе глагола (to read - reading, to swim - swimming).

Аналогичной формы в русском языке нет.

Герундий имеет признаки глагола и существительного. На русский язык переводится: существительным, инфинитивом, деепричастным оборотом, придаточным предложением.

I like playing tennis.

Я люблю играть в теннис. Я люблю игру в теннис.

I know of shiding English.

On coming home he saw his friends.

He insists on going to the cinema.

She stopped studing literature.

Местоимения some, any, no и их производные

Some (несколько, немного), any (несколько, немного) употребляются в вопросительных и отрицательных предложениях, в утвердительном предложении имеют значение «любой», «всякий».

Any student must do it.

No (отрицание) There are no books on the table.

Производные:

Some + thing = something (что-нибудь).

Any + thing = anything (что-нибудь).

No + thing = nothing (ничего).

МЕТОДИЧЕСКИЕ УКАЗАНИЯ ПО ВЫПОЛНЕНИЮ ДОМАШНЕЙ КОНТРОЛЬНОЙ РАБОТЫ

ДЛЯ СТУДЕНТОВ 1-ГО КУРСА

Чтобы правильно выполнить задание, необходимо усвоить следующий грамматический материал:

- порядок слов в английском предложении;

- имя существительное;

- артикль;

- неопределенная форма глагола (инфинитив);

- личные местоимения;

- глагол to be (быть);

- порядок слов в предложениях;

- глагол to have (иметь);

- притяжательные местоимения;

- предлоги места и направления;

- множественное число существительных;

- оборот there is / there are;

- притяжательный падеж существительных;

- настоящее неопределенное время;

- вопросительные предложения;

- числительное;

- прошедшее неопределенное время;

- будущее неопределенное время;

- модальные глаголы и их эквиваленты;

- степени сравнения прилагательных.

Рекомендации по выполнению домашних контрольных работ

1.Выполнять письменные контрольные работы следует в отдельной тетради. На обложке тетради напишите шифр, свою фамилию, имя и отчество, адрес, номер контрольной работы. Контрольные работы должны выполняться аккуратно, четким подчерком. При выполнении контрольной работы оставляйте в тетради справа широкие поля для замечаний, объяснений и методических указаний преподавателя.

2. При получении проверенной преподавателем контрольной работы внимательно прочитайте рецензию, ознакомьтесь с замечаниями и проанализируйте отмеченные в работе ошибки.

Руководствуясь указаниями преподавателя, повторите не вполне усвоенный Вами учебный материал. Все предложения, в которых были обнаружены орфографические и грамматические ошибки или неточности перевода, перепишите начисто в исправленном виде в конце данной контрольной работы.

Только после того, как будут выполнены все указания рецензента, можно приступить к изучению материала очередного контрольного задания и его выполнению.
Отрецензированные контрольные работы являются учебными документами, по которым производится опрос при сдаче зачета или экзамена.

ВАРИАНТЫ ДОМАШНЕЙ КОНТРОЛЬНОЙ РАБОТЫ (I-й курс)

Вариант 1

№1. Read and translate the text.

American Food

Americans have a wider assortment of foods to choose from than consumers in any other country. Meats, fish, fruits, vegetables, cereals from various parts of the nation are available throughout the country during any season of the year. Frequently, the problem for the consumer is not the lack of variety of brands of food, but rather the bewildering assortment from which one must choose. In addition, the consumer can choose from foods that are fresh, frozen, canned and cooked or uncooked. Currently, virtually all food stores have available a wide array of frozen foods especially prepared to be heated or cooked in a microwave oven.

The microwave oven has revolutionized the home preparation of meals. It, along with the supermarket, where virtually any kind of foods are available, make the preparation of food the most time-efficient in the world. A family can make only one trip a week to the supermarket to purchase its food needs for an entire week. Before the turn of the century Americans will have access to computer-based shopping enabling them to make their buying decisions at home and picking up their purchases at the store or having them delivered to their homes.

Since the 1950s fast-food and take-out restaurants have had a phenomenal proliferation, first in the US, and more recently throughout the world. The first fast- food chains like McDonalds, Burger King, Arby's and Wendy's which offer sandwiches, hamburgers, French-fried potatoes, hot dogs, pizzas, pancakes, chili and fried chicken, have been joined by other chains some of which offer Mexican, Chinese and other ethnic foods. The cost of the food in such restaurants is frequently cheaper than if one were to prepare similar food in one's kitchen. Consequently, an entire family may frequently go to eat at fast food places for convenience and economy.

A more recent development in the American food industry has been the demand for healthier foods. The food industry has made available a wide variety of low-fat dairy and meat products. Animals are now being scientifically bred to produce lean meat. Even low fat cheeses and ice creams are being produced. Vegetable, fruit and cereal consumption are increasing. A second demand is for foods grown and produced free of fertilizers, pesticides and herbicides. This has led to the development of an "organic food" industry. Of course, the cost of organic foods is substantially higher than for nonorganic food. The market for organic food has nevertheless been expanding.

(from "Life and Issues in the USA")

Ex. 1. Comprehension questions:

1. What problem do American consumers face when buying food?

2. How often does a family visit a supermarket to purchase its food for a week?

3. What will enable Americans to make their buying decisions right at home?

4. What is the secret of success of fast-food and take-out restaurants?

5. What is a more recent development in the American food industry?

6. Which food items are very popular now in America?

Ex. 2. Find in the text equivalents to the following words and phrases.

1) Потребители, 2) изделия из дробленого зерна, 3) типы продуктов, 4) консервированный, 5) полуфабрикат, 6) духовка, 7) подавать- на стол, 8) запеченная рыба, 9) вегетарианский стол, 10) "быстроешки", 11) постное мясо, 12) ресторан, "обеды на дом".

Ех. 3. Make up questions to which the following sentences might be the answers.

1. Meats, fish, fruit, vegetable etc. are available throughout the country during any season of the year.

2. Now virtually all food stores have a wide choice of frozen foods specially prepared to be cooked in a microwave oven.

3. The microwave oven has revolutionazed the home preparation of meals.

4. Since the 1950s fast-food and take-out restaurants have had a phenomenal proliferation in the U.S.

5. An entire family can often go to eat at a fast-food place for convenience and economy.

6. Animals are now being scientifically bred to produce lean meat.

7. A demand for foods grown and produced free of fertilizers has led to the development of "an organic food" industry.

Грамматика

№1. Напишите нужную форму глагола

1 I swim He ………………………..

2 I help She ……………………….

3 I jump It………………………….

4 I open He ………………………..

5 I play She ……………………….

6 She sings I……………………………

7 It likes We ………………………..

8 She makes I …………………………..

9 He skates You………………………..

10 It goes I …………………………..

№2 Задайте общие вопросы

1 It is a box. ……………………………………………………………

2 The doctor is at home……………………………………………………………...

3 They have cakes. ……………………………………………………………

4 They like cakes. ………………………………………………………………...…

5 We go to Kiev. ………………………………………………………………...…

6 You run in the park……………………………………………………………..….

7 They read a book. ……………………………………………………………

8 We open the box. ……………………………………………………………

9 You go there. ……………………………………………………………..……

10 They draw roses. ……………………………………………………………

№3 Напишите существительные в форме множественного числа.

1 a pig ten ………………….

2 a pen ten…………………...

3 a hat five…………………..

4 a rose nine…………………..

5 a house six…………………….

6 a family two……………………

7 a monkey three…………………..

8 a tooth four……………………

9 a fox seven ………………….

10 a woman five…………………….

№4 Вставьте нужную форму глагола TO BE

1 My pig……….big.

2 My dog…………angry.

3 She…………slim.

4 It ……………funny.

5 They ……………in the park.

6 This girl ……………my sister.

7 The ducks……………. yellow.

8 My bags…………….in the box.

9 Tom …………in bed.

10 The pupil…………..very clever.


Вариант 2

№1. Read and translate the text.

American Food

Americans have a wider assortment of foods to choose from than consumers in any other country. Meats, fish, fruits, vegetables, cereals from various parts of the nation are available throughout the country during any season of the year. Frequently, the problem for the consumer is not the lack of variety of brands of food, but rather the bewildering assortment from which one must choose. In addition, the consumer can choose from foods that are fresh, frozen, canned and cooked or uncooked. Currently, virtually all food stores have available a wide array of frozen foods especially prepared to be heated or cooked in a microwave oven.

The microwave oven has revolutionized the home preparation of meals. It, along with the supermarket, where virtually any kind of foods are available, make the preparation of food the most time-efficient in the world. A family can make only one trip a week to the supermarket to purchase its food needs for an entire week. Before the turn of the century Americans will have access to computer-based shopping enabling them to make their buying decisions at home and picking up their purchases at the store or having them delivered to their homes.

Since the 1950s fast-food and take-out restaurants have had a phenomenal proliferation, first in the US, and more recently throughout the world. The first fast- food chains like McDonalds, Burger King, Arby's and Wendy's which offer sandwiches, hamburgers, French-fried potatoes, hot dogs, pizzas, pancakes, chili and fried chicken, have been joined by other chains some of which offer Mexican, Chinese and other ethnic foods. The cost of the food in such restaurants is frequently cheaper than if one were to prepare similar food in one's kitchen. Consequently, an entire family may frequently go to eat at fast food places for convenience and economy.

A more recent development in the American food industry has been the demand for healthier foods. The food industry has made available a wide variety of low-fat dairy and meat products. Animals are now being scientifically bred to produce lean meat. Even low fat cheeses and ice creams are being produced. Vegetable, fruit and cereal consumption are increasing. A second demand is for foods grown and produced free of fertilizers, pesticides and herbicides. This has led to the development of an "organic food" industry. Of course, the cost of organic foods is substantially higher than for nonorganic food. The market for organic food has nevertheless been expanding.

(from "Life and Issues in the USA")

Ex. 1. Comprehension questions:

1. What problem do American consumers face when buying food?

2. How often does a family visit a supermarket to purchase its food for a week?

3. What will enable Americans to make their buying decisions right at home?

4. What is the secret of success of fast-food and take-out restaurants?

5. What is a more recent development in the American food industry?

6. Which food items are very popular now in America?

Ex. 2. Find in the text equivalents to the following words and phrases.

1) Потребители, 2) изделия из дробленого зерна, 3) типы продуктов, 4) консервированный, 5) полуфабрикат, 6) духовка, 7) подавать- на стол, 8) запеченная рыба, 9) вегетарианский стол, 10) "быстроешки", 11) постное мясо, 12) ресторан, "обеды на дом".

Ех. 3. Make up questions to which the following sentences might be the answers.

1. Meats, fish, fruit, vegetable etc. are available throughout the country during any season of the year.

2. Now virtually all food stores have a wide choice of frozen foods specially prepared to be cooked in a microwave oven.

3. The microwave oven has revolutionazed the home preparation of meals.

4. Since the 1950s fast-food and take-out restaurants have had a phenomenal proliferation in the U.S.

5. An entire family can often go to eat at a fast-food place for convenience and economy.

6. Animals are now being scientifically bred to produce lean meat.

7. A demand for foods grown and produced free of fertilizers has led to the development of "an organic food" industry.

Грамматика

№1. Напишите нужную форму глагола

1 I run He ………………………..

2 I ask She ……………………….

3 I sing It ………………………….

4 I skip He ………………………...

5 I make He …………………………

6 She dances You ……………………….

7 She skips I ……………………………

8 He stands We …………………………

9 He rides We …………………………

10 She goes You ………………………..

№2 Задайте общие вопросы

1 He is a doctor. ………………………………………………………………..…

2 The pupils are at home……………………………………………………………

3 I have a sweet. ……………………………………………………………..…….

4 They make cakes. ……………………………………………………………

5 We fly to Kiev. ………………………………………………………………..…

6 You jump in the park……………………………………………………………....

7 They ride a bike. ………………………………………………………………...…

8 We close the box. ……………………………………………………………

9 You play there. ……………………………………………………………..……

10 They watch TV. ……………………………………………………………

№3 Напишите существительные в форме множественного числа.

1 a lion seven………………….

2 a hen six……………………..

3 a pencil eight …………………..

4 a bike four…………………....

5 a nose three……………………

6 a toy ten……………………..

7 a pony two…………………….

8 a child nine…………………….

9 a box four…………………….

10 a clock five……………………..

№4 Вставьте нужную форму глагола TO BE

1 She…………..nice.

2 They ………………..in the park.

3 Bill`s cat…………….black.

4 Ann……….ready.

5 The pupil……………..very clever.

6 The duck……………….yellow.

7 Here it……………….

8 His bag………………….on the chair.

9 The houses……………….old.

10 Jim`s rabbit ………………black.


Вариант 3

№1. Read and translate the text.

American Food

Americans have a wider assortment of foods to choose from than consumers in any other country. Meats, fish, fruits, vegetables, cereals from various parts of the nation are available throughout the country during any season of the year. Frequently, the problem for the consumer is not the lack of variety of brands of food, but rather the bewildering assortment from which one must choose. In addition, the consumer can choose from foods that are fresh, frozen, canned and cooked or uncooked. Currently, virtually all food stores have available a wide array of frozen foods especially prepared to be heated or cooked in a microwave oven.

The microwave oven has revolutionized the home preparation of meals. It, along with the supermarket, where virtually any kind of foods are available, make the preparation of food the most time-efficient in the world. A family can make only one trip a week to the supermarket to purchase its food needs for an entire week. Before the turn of the century Americans will have access to computer-based shopping enabling them to make their buying decisions at home and picking up their purchases at the store or having them delivered to their homes.

Since the 1950s fast-food and take-out restaurants have had a phenomenal proliferation, first in the US, and more recently throughout the world. The first fast- food chains like McDonalds, Burger King, Arby's and Wendy's which offer sandwiches, hamburgers, French-fried potatoes, hot dogs, pizzas, pancakes, chili and fried chicken, have been joined by other chains some of which offer Mexican, Chinese and other ethnic foods. The cost of the food in such restaurants is frequently cheaper than if one were to prepare similar food in one's kitchen. Consequently, an entire family may frequently go to eat at fast food places for convenience and economy.

A more recent development in the American food industry has been the demand for healthier foods. The food industry has made available a wide variety of low-fat dairy and meat products. Animals are now being scientifically bred to produce lean meat. Even low fat cheeses and ice creams are being produced. Vegetable, fruit and cereal consumption are increasing. A second demand is for foods grown and produced free of fertilizers, pesticides and herbicides. This has led to the development of an "organic food" industry. Of course, the cost of organic foods is substantially higher than for nonorganic food. The market for organic food has nevertheless been expanding.

(from "Life and Issues in the USA")

Ex. 1. Comprehension questions:

1. What problem do American consumers face when buying food?

2. How often does a family visit a supermarket to purchase its food for a week?

3. What will enable Americans to make their buying decisions right at home?

4. What is the secret of success of fast-food and take-out restaurants?

5. What is a more recent development in the American food industry?

6. Which food items are very popular now in America?

Ex. 2. Find in the text equivalents to the following words and phrases.

1) Потребители, 2) изделия из дробленого зерна, 3) типы продуктов, 4) консервированный, 5) полуфабрикат, 6) духовка, 7) подавать- на стол, 8) запеченная рыба, 9) вегетарианский стол, 10) "быстроешки", 11) постное мясо, 12) ресторан, "обеды на дом".

Ех. 3. Make up questions to which the following sentences might be the answers.

1. Meats, fish, fruit, vegetable etc. are available throughout the country during any season of the year.

2. Now virtually all food stores have a wide choice of frozen foods specially prepared to be cooked in a microwave oven.

3. The microwave oven has revolutionazed the home preparation of meals.

4. Since the 1950s fast-food and take-out restaurants have had a phenomenal proliferation in the U.S.

5. An entire family can often go to eat at a fast-food place for convenience and economy.

6. Animals are now being scientifically bred to produce lean meat.

7. A demand for foods grown and produced free of fertilizers has led to the development of "an organic food" industry.

Грамматика

№1. Напишите нужную форму глагола

1 I like It …………………………..

2 I take He …………………………

3 I ride She …………………………

4 I go It ……………………………

5 I do He …………………………..

6 She does You …………………………

7 She runs We …………………………..

8 It helps I ……………………………..

9 He gives They …………………………

10 He skis I ……………………………...

№2 Задайте общие вопросы

1 We are ready. …………………………………………………………………

2 She is busy. …………………………………………………………….……

3 They have pets. ……………………………………………………………….…

4 They take cakes. …………………………………………………………….……

5 We skate in the park………………………………………………………………

6 You play in the park………………………………………………………………

7 They clean the house……………………………………………………………...

8 We work there. …………………………………………………………………

9 You dance there. …………………………………………………………………

10 They eat bread. ………………………………………………………………

№3 Напишите существительные в форме множественного числа.

1 a tree five………………………

2 a friend many……………………..

3 a pig ten……………………….

4 a rose three……………………...

5 a puppy two……………………….

6 a man ten………………………..

7 a boy four………………………

8 a child eight………………………

9 a mouse six…………………………

10 a duck nine………………………..

№4 Вставьте нужную форму глагола TO BE

1 My crocodile…………big.

2 I……………..his friend.

3 My name………Larisa.

4 I…………….a pupil.

5 Vera………….brave.

6 It………..a long pencil.

7 We…………….at home.

8 My sisters……………..students.

9 My friends……………..tired.

10 The ducks…………….old.


Вариант 4

№1. Read and translate the text.

American Food

Americans have a wider assortment of foods to choose from than consumers in any other country. Meats, fish, fruits, vegetables, cereals from various parts of the nation are available throughout the country during any season of the year. Frequently, the problem for the consumer is not the lack of variety of brands of food, but rather the bewildering assortment from which one must choose. In addition, the consumer can choose from foods that are fresh, frozen, canned and cooked or uncooked. Currently, virtually all food stores have available a wide array of frozen foods especially prepared to be heated or cooked in a microwave oven.

The microwave oven has revolutionized the home preparation of meals. It, along with the supermarket, where virtually any kind of foods are available, make the preparation of food the most time-efficient in the world. A family can make only one trip a week to the supermarket to purchase its food needs for an entire week. Before the turn of the century Americans will have access to computer-based shopping enabling them to make their buying decisions at home and picking up their purchases at the store or having them delivered to their homes.

Since the 1950s fast-food and take-out restaurants have had a phenomenal proliferation, first in the US, and more recently throughout the world. The first fast- food chains like McDonalds, Burger King, Arby's and Wendy's which offer sandwiches, hamburgers, French-fried potatoes, hot doga, pizzas, pancakes, chili and fried chicken, have been joined by other chains some of which offer Mexican, Chinese and other ethnic foods. The cost of the food in such restaurants is frequently cheaper than if one were to prepare similar food in one's kitchen. Consequently, an entire family may frequently go to eat at fast food places for convenience and economy.

A more recent development in the American food industry has been the demand for healthier foods. The food industry has made available a wide variety of low-fat dairy and meat products. Animals are now being scientifically bred to produce lean meat. Even low fat cheeses and ice creams are being produced. Vegetable, fruit and cereal consumption are increasing. A second demand is for foods grown and produced free of fertilizers, pesticides and herbicides. This has led to the development of an "organic food" industry. Of course, the cost of organic foods is substantially higher than for nonorganic food. The market for organic food has nevertheless been expanding.

(from "Life and Issues in the USA")

Ex. 1. Comprehension questions:

1. What problem do American consumers face when buying food?

2. How often does a family visit a supermarket to purchase its food for a week?

3. What will enable Americans to make their buying decisions right at home?

4. What is the secret of success of fast-food and take-out restaurants?

5. What is a more recent development in the American food industry?

6. Which food items are very popular now in America?

Ex. 2. Find in the text equivalents to the following words and phrases.

1) Потребители, 2) изделия из дробленого зерна, 3) типы продуктов, 4) консервированный, 5) полуфабрикат, 6) духовка, 7) подавать- на стол, 8) запеченная рыба, 9) вегетарианский стол, 10) "быстроешки", 11) постное мясо, 12) ресторан, "обеды на дом".

Ех. 3. Make up questions to which the following sentences might be the answers.

1. Meats, fish, fruit, vegetable etc. are available throughout the country during any season of the year.

2. Now virtually all food stores have a wide choice of frozen foods specially prepared to be cooked in a microwave oven.

3. The microwave oven has revolutionazed the home preparation of meals.

4. Since the 1950s fast-food and take-out restaurants have had a phenomenal proliferation in the U.S.

5. An entire family can often go to eat at a fast-food place for convenience and economy.

6. Animals are now being scientifically bred to produce lean meat.

7. A demand for foods grown and produced free of fertilizers has led to the development of "an organic food" industry.

Грамматика

№1. Напишите нужную форму глагола

1. I clean He ……………………………

2 They sit It ……………………………..

3 We take He ……………………………

4 You work She …………………………...

5 We want It ……………………………...

6 He does I ………………………………

7 It opens We ……………………………

8 He rides You …………………………..

9 She runs They ………………………….

10 It makes I ………………………………

№2 Задайте общие вопросы

1 It is a cake. ……………………………………………………………

2 They are ready. ………………………………………………………………...…

3. She has a pet. ……………………………………………………………...……

4 They give him cakes………………………………………………………..……...

5 We ski in the park. ……………………………………………………….……

6 You dance in the park…………………………………………………..………….

7 They help the pupils………………………………………………………….……

8 We swim there. ………………………………………………...…………………

9 You live there. ………………………………………………………..…………

10 They work on a farm………………………………………………………….….

№3 Напишите существительные в форме множественного числа.

1 a bike nine………………………..

2 a nose four………………………..

3 a hat five…………………………

4 a bag two…………………………

5 a name three………………………..

6 a family seven……………………….

7 a tooth ten………………………….

8 a pony six…………………………..

9 a girl many………………………..

10 a tree eight………………………..

№4 Вставьте нужную форму глагола TO BE

1 My crocodiles……………big.

2 I…………..Larisa.

3 My name ……………..Sasha.

4 You……………a student.

5 He……………..brave.

6 We…………………….at school.

7 I…………here.

8 Me brothers………….pupils.

9 I………….tired.

10 The girls……………..at the zoo.










Список рекомендуемой литературы

  1. К.Н.Качалова, Е.Е. Израилевич, Практическая грамматика английского языка, Базис Каро, 2008

  2. Мюллер В.К., Англо-русский словарь

  3. Paul Emmerson, Business Grammar Builder,Macmillan,2006

  4. Raymond Murphy, English Grammar in Use, Cambridge, Third Edition,2005

  5. Mark Powell, In company, Macmillan,2008

  6. L.G. Alexander, Practice and Progress, Интенсивный курс английского языка для владеющих основами, Проспект, 2006

Интернет-ресурсы


1.onestopenglish.com

2.macmillan.ru

3.bbc.com









Содержание

Введение


Пояснительная записка


Грамматика


Методические указания по выполнению домашней контрольной работы для студентов 1-го курса


Варианты домашней контрольной работы


Список рекомендуемой литературы






© 2010-2022