Комплект компетентностно-ориентированных заданий по дисциплине Английский язык

Раздел Иностранные языки
Класс -
Тип Другие методич. материалы
Автор
Дата
Формат doc
Изображения Есть
For-Teacher.ru - все для учителя
Поделитесь с коллегами:

Комплект компетентностно-ориентированных заданий по дисциплине Английский язык.











Комплект компетентностно-ориентированных заданий по учебной дисциплине "Английский язык" для студентов специальности

49.02.01 Физическая культура


















Тольятти,2015



Пояснительная записка


В соответствии с требованиями Федерального государственного образовательного стандарта среднего профессионального образования специальности 49.02.01 Физическая культура четвертого поколения, каждый выпускник должен обладать рядом общих компетенции, процесс формирования которых осуществляется в течении всего периода обучения. Одним из механизмов управления процессом формирования общих компетенций становится система компетентностно-ориентированных заданий, которые могут выполнять в учебном процессе как обучающую так и контролирующую функцию. Целью деятельности при выполнении заданий такого рода является получение результата в виде материального или интеллектуального продукта. Оформление компетентностно-ориентированных заданий проводится в соответствии с определенной структурой, содержит стимул, задачную формулировку, источник информации, критерии оценки задания.

Данный комплект компетентностно-ориентированных заданий разработан специально для студентов специальности "Физическая культура" с учетом специфики получаемого образования, позволяет эффективно организовывать учебный процесс, максимально смоделировать практическую профессиональную или жизненную ситуацию, формировать общие компетенции студентов через самостоятельную деятельность, повысить их мотивацию к изучению английского языка. Компетенстностно-ориентированные задания в данном комплекте распределены по аспектам и уровням и содержат задания по формированию ряда общих компетенции у студентов 1 курса.

ОК 2 - Организовывать собственную деятельность, определять методы решения профессиональных задач, оценивать их эффективность и качество;

ОК 3 - Оценивать риски и принимать решения в нестандартных ситуациях;

ОК 4 - Осуществлять поиск, анализ и оценку информации, необходимой для постановки и решения профессиональных задач, профессионального и личностного развития;

ОК 6 - Работать в коллективе и команде, взаимодействовать с коллегами и социальными партнерами;






Компетентностно-ориентированное задание № 1

ОК 2.1 Планирование деятельности.

Уровень 1. Корректно воспроизводит технологию по инструкции.

Стимул: Знание любого языка невозможно без знания его грамматики. Если ты хочешь, чтобы тебя правильно поняли носители языка, очень важно верно употреблять английские глаголы в уместной видовременной форме.

Задачная формулировка: Дополните предложения глаголом to be, используя таблицу форм глагола в настоящем времени.

1. I ... a student. 2. My father ... not a trainer, he ... a scientist. 3. ... your uncle a doctor? - Yes, he ... . 4. ... they at home? - - No, they ... not at home, they ... at the theatre. 5. My brother ... a worker. He ... at work. 6. ... you an engineer? - Yes, I.... 7. ... your cousin a photographer? No, she ... not a photographer, she ... a student. 8. ... your brother at school? - - Yes, he ... . 9. ... your sister at school? - No, she ... not at school. 10. My ... sister ... at home. 11. ... this your watch? • Yes, it ... . 12. She ... an actress. 13. This ... my bag. 14. My uncle ... an office-worker. 15. He ... at work. 16. Helen ... a painter. She has some fine pictures. They ... on the walls. She has much paper. It ... on the shelf. The shelf ... brown. It ... on the wall. Helen has a brother. He ... a student. He has a family. His family ... not in St. Petersburg, it ... in New York.

Источник:

Местоимения

Формы глагола

Сокращенные

формы

Отрицательные формы

Единственное

число

I

am

I'm

Am not = 'm not

He

She

It

is

He's

She's

It's

Is not= isn't

Множественное

число

We

You

They

are

We're

You're

They're

Are not=aren't

Модельный ответ

1. I am a student. 2. My father is not a trainer, he is a scientist. 3. Is your uncle a doctor? - Yes, he is . 4. Are they at home? - - No, they are not at home, they are at the theatre. 5. My brother is a worker. He is at work. 6. Are you an engineer? - Yes, I am. 7. Is your cousin a photographer? No, she is not a photographer, she is a student. 8. Is your brother at school? - Yes, he is . 9. Is your sister at school? - No, she is not at school. 10. My sister is at home. 11. Is this your watch? Yes, it is . 12. She is an actress. 13. This is my bag. 14. My uncle is an office-worker. 15. He is at work. 16. Helen is a painter. She has some fine pictures. They are on the walls. She has much paper. It is on the shelf. The shelf is brown. It is on the wall. Helen has a brother. He is a student. He has a family. His family is not in St. Petersburg, it is in New York.

Инструментарий оценки (модельный ответ с подсчетом баллов)

За каждый верно найденный ответ 1 балл

Максимальный балл 34 балла

Компетентностно-ориентированное задание № 2

ОК 2.1 Планирование деятельности.

Уровень 2. Планирует деятельность по решению задачи в рамках заданных (известных) технологий, в том числе выделяя отдельные части технологии.

Стимул: Знание любого языка невозможно без знания его грамматики. При переводе русскоязычных текстов на английский язык очень важно правильно строит предложения на английском языке, употребляя английские глаголы в уместной форме, если ты хочешь чтоб тебя правильно поняли носители языка.

Задачная формулировка: Переведите текст на английский язык употребляя глагол to be в нужной форме настоящего времени.

Источник:

Волейбол это вид спорта, командная игра, в процессе которой игроки соревнуются на специальной площадке разделенной сеткой. Существуют многочисленные варианты волейбола такие как пляжный волейбол (олимпийский вид с 1996 года), мини-волейбол, пионербол, парковый волейбол. Волейбол - неконтактный, комбинационный вид спорта, где каждый игрок имеет строгую специализацию на площадке. Важнейшими качествами для игроков в волейбол являются прыгучесть, реакция, координация, физическая сила для эффективного произведения атакующих ударов. Волейбол является одним из самых популярных видов спорта на Земле. Действующим чемпионом мира среди мужчин является сборная Польши, среди женщин - сборная США.

Модельный ответ:

Volleyball is a sport, a team game in which players compete in a special area divided by a net. There are numerous variations of volleyball, such as beach volleyball (Olympic appearance since 1996), mini-volleyball, pionerbol, Park volleyball. Volleyball is proximity, combination sport where each player has a strict specialization at the site. The most important qualities for volleyball players are jumping, reaction, coordination, physical strength for the effective work of attacking strokes. Volleyball is one of the most popular sports on Earth. The current world champion men's national team is Poland, women's - national team of the USA.

Инструментарий оценки (модельный ответ с подсчетом баллов)

За каждую верно употребленную форму 1 балл

Максимальный балл 5 баллов





Компетентностно-ориентированное задание № 3

ОК 3.1 Анализ рабочей ситуации

Уровень 1. Анализирует рабочую ситуацию в соответствии с заданными критериями, указывая ее соответствие/несоответствие эталонной ситуации.

Стимул:

Задачная формулировка: Прочитайте текст "The history of basketball" и решите какие утверждения представленные ниже верные (True(T)), а какие нет (False(F)).

Источник: The game of basketball has evolved a great deal throughout the years. Basketball was invented (был изобретён) on December 21, 1891. The inventor of the game was a Canadian clergyman (священнослужитель), James Naismith.

The game of basketball was fashioned from fragments of other games, seeking to eliminate flaws (с целью устранения недостатков) of rugby, soccer.

Basketball was first played in the United States at one training school, now called Springfield College.

Basketball is a simple game. The equipment (снаряжение) used in the game is also very simple. In addition to the field itself, all that is needed for a game is a ball. The first basketball ball was slightly smaller, about 30 inches in diameter. The first baskets that were used, were two peach baskets hung from the balcony of the gymnasium (гимнастический зал).

In 1893, the backboard (баскетбольный щит) was invented. The first backboard was constructed out of wire mesh (проволочная сетка), then wood and now it is made out of glass so the backboard does not interfere with the viewing of the game. Around that time, there was no name for this game. By 1906, the peach baskets were replaced by metal baskets with holes in the bottom. This was better than in the early days, when a ladder was used to climb and fetch the ball out of the basket (вынуть мяч из корзины). Finally, in 1913 a hoop with a net (обруч с сеткой) was invented. In my opinion, the invention of the hoop and net was a major step in the developing of the game of basketball.

1. The first basketball baskets were two peach baskets. (T/F)

2. The first basketball ball was about 76 centimeter in diameter. (T/F)

3. A major step in basketball developing was using peach baskets in the game. (T/F)

4. In the beginning of 20 century the peach baskets were replaced by metal baskets with holes in the bottom. (T/F)

5. Basketball was first played in the United Kingdom. (T/F)

Модельный ответ

1. T; 2. T; 3. F; 4.T; 5.F

Инструментарий оценки (модельный ответ с подсчетом баллов)

За каждый верно найденный ответ 1 балл

Максимальный балл 5 баллов

Компетентностно-ориентированное задание № 5

ОК 4.1 Поиск информации.

Уровень 1. Выделяет из содержащего избыточную информацию источника, информацию необходимую для решения задачи.

Стимул: Знаменитые спортсмены построили великолепную карьеру и преодолели нелегкий путь, Узнай, как это удалось представленным в текстах спортсменам, выделив значимые события в их жизни.

Задачная формулировка: Просмотри представленные английские мини-тексты, и заполни таблицу, выделяя запрашиваемую информацию по каждому из спортсменов.

Sportsman name

The kind of sport he/she goes in for

The age of career starting

Awards and Cups he/she got

The secret of his/her success

1.

2.

3.






Источник:

Adelina Sotnikova is a Russian figure skater. She is the 2014 Olympic champion, a two-time European silver medalist (2013-2014), a five-time medalist on the Grand Prix series, and a four-time Russian national champion (2009, 2011-2012, 2014). She is the first Russian to win the Olympic gold medal in ladies' singles figure skating.

Adelina Sotnikova began skating at the age of four at the Yuzhny ice rink near her home in Moscow. Taught by Anna Patrikeeva until the age of seven, she then began training at CSKA which is further away from her home. She began working with coach Elena Buianova (Vodorezova) a year later. At 2014 Sochi Winter Olympics Sotnikova won the gold medal in the ladies' individual event with an overall score of 224.59 points. In the press conference after her win at the Olympics, Sotnikova stated that she became "more motivated to win the singles competition" after she was not chosen to compete in the earlier team competition

Valuev was born on 21 August 1973, in Leningrad, Russian SFSR, Soviet Union (now Saint Petersburg, Russian Federation). He is of Russian descent, but he also had a Tatar grandfather. Valuev is a Russian Orthodox Christian. During his youth he played water polo and basketball.

In 2005, Valuev squared off with WBA heavyweight champion John Ruiz, and won a twelve-round majority-decision, becoming both the tallest (2.1 m) and heaviest champion in boxing history.

The title defense was held on 14 April 2007. Chagaev defeated Valuev by a majority decision.

Valuev changed trainers, from Manuel Gabrielian to Alexander Zimin, who coached the old Soviet Union amateur boxing team and соuld return in professional sport after winning Jean-Francois Bergeron in Oldenburg, Germany,

In his second defence, Valuev lost his title on 7 November 2009 against former unified and lineal cruiserweight champion David Haye in Nuremberg on points

That time Valuev had serious bone and joint problems. Valuev will undergo two operations that will require at least six months on the sidelines.Valuev announced his retirement on 10 November 2009.

David Beckham is a well-known English footballer, who is now retired. During his career he played for various clubs, including "Manchester United", "Real Madrid", "Milan". He is especially famous for his excellent performance skills on the field and free kicks.

His parents were fans of "Manchester United" and often went to Old Trafford stadium to see the team's home matches. David inherited this love for football from the very childhood.

In 1991 he signed a contract with "Manchester United" as an intern. He started playing professionally for his favourite team in 1993. This period of his life lasted for ten years. David won his first cup in 1992, while playing for Manchester United. It was the Youth Federation Cup. In 1995, he played his debut game against the "Leeds". The season of 1996-1997 became very significant for him

Regardless his popularity, Beckham realized that football career is short-lived. When he was 20, he signed a contract with such giants of business as Pepsi and Adidas. He became the official face of these brands. In 2000, he was appointed as a captain of the English national team. In 2002, he began playing for "Real" - a Madrid football team. In the seasons of 2006-2007 he became the champion of Spain, and he won the Super Cup in 2003. His number "23" became a legend.

Модельный ответ

Sportsman name

The kind of sport he/she goes in for

The age of career starting

Awards and Cups he/she got

The secret of his/her success

1. Adelina Sotnikova

2. David Beckham

3. Nikolay Valuev

Figure skating

Football

Boxing

7

16

32 as a boxer

The 2014 Olympic champion

The Youth Federation Cup,

the Super Cup of 2003

The tallest and heaviest WBA champion

The motivation to win

His excellent performance skills

His will and persistence

Инструментарий оценки (модельный ответ с подсчетом баллов)

За каждый верно найденный ответ 1 балл

Максимальный балл 12 баллов

Компетентностно-ориентированное задание № 6

ОК 4.1 Поиск информации.

Уровень 2. Самостоятельно находит источник информации по заданному вопросу, пользуясь электронным или бумажным каталогом справочно-библиографическими пособиями, поисковыми системами Интернета.

Стимул: В англоязычных странах люди занимаются теми же видами спорта, что и мы в нашей стране. Узнай, как называется спортивное оборудование, как звучат спортивные термины твоего любимого вида спорта на английском языке.

Задачная формулировка: Выбери вид спорта наиболее близкий тебе и составь лексический словарь (15 слов) спортивной терминологии для данного вида спорта, используя электронный словарь.

Источник: lingvo-online.ru/ru

Модельный ответ:

Football lexics

player

goal keeper

back

halfback

forward

centre forward

referee

the kick off

the first half

half time

added time

the final whistle

the net

the goal

the goalpost

Инструментарий оценки (модельный ответ с подсчетом баллов)

За каждый верно найденный лексическую единицу 1 балл

Максимальный балл 15 баллов



Компетентностно-ориентированное задание № 7


ОК 6.4. Эффективное общение: письменная коммуникация.

Уровень 1. Создает стандартный продукт письменной коммуникации простой структуры.

Стимул: Написание писем один из традиционных видов общения на английском языке. Очень важно подбирать правильные слова и фразы для выражения собственной мысли. Подбери подходящие по стилю и смыслу выражение чтобы придать своему письму завершенный вид.

Задачная формулировка: Read the letter this letter and complete it with some phrases given below (Прочитайте письмо и дополните его фразами данными ниже):

Thanks again for your wonderful gift, thank you, I want to thank you, truly appreciate

your assistance, I am grateful, I appreciate the favor you have made, thank you very

much

Dear John,

I want to…… for all you have done for me.

I understand how much of you precious time you spent on me and my problems.

I know how busy you are and I ………..

May be sometime in the future I will be able to repay you in some degree,……

With best regards,

Mary

Модельный ответ:

Dear John,

I want to thank you very much for all you have done for me.

I understand how much of you precious time you spent on me and my problems.

I know how busy you are and I truly appreciate your assistance.

May be sometime in the future I will be able to repay you in some degree, I am grateful

With best regards,

Mary

Инструментарий оценки (модельный ответ с подсчетом баллов)

За каждый верно найденный ответ 1 балл

Максимальный балл 3 баллa






Компетентностно-ориентированное задание № 8

ОК 6.4. Эффективное общение: письменная коммуникация.

Уровень 2. Создает стандартный продукт письменной коммуникации сложной структуры.

Стимул: Написание писем один из традиционных видов общения на английском языке. Напиши письмо-благодарность в соответствии с правилами принятыми в англоязычных странах.

Задачная формулировка:You want to thank you friend for his help which allowed

you to pass the exam.Write you thank-you letter following these steps:

1. Think of the possible style of your letter.

2. Write the first draft of this letter

a. Write thank you to your friend.

b. Write what you are thanking for.

c. Express how much his help means for you.

d. Close by thanking once again.

3. Write the draft of your letter not forgetting about some handy phrases.

(Thank- you, thanks so much, I appreciate, I am grateful).

4. Check your draft from the point of grammar and punctuation.

5. Make necessary corrections and write the final version.

Инструментарий оценки (шкала оценивания писем с подсчетом баллов)

Шкала оценивания писем

Баллы

Решение

коммуникативной

задачи К1

Организация текста

К2

Языковое оформление

Текста

К3

3

Задание выполнено

полностью: стилевое

оформление выбрано

правильно с учетом

цели высказывания и

адресата; соблюдены

принятые в языке

нормы вежливости.

Высказывание логично;

текст разделен на абзацы;

структурное оформление

соответствует нормам

формата письма.

Речевые клише,

соответствующие типу

письма, использованы

правильно и в полной

мере; орфографические и

пунктуационные ошибки

практически отсутствуют

(допускается не более 2

негрубых лексико-

грамматических или 2

негрубых пунктуационных

ошибок).

2

Задание выполнено не

полностью

( содержание отражает

не все аспекты

задания); встречаются

нарушения стилевого

оформления речи или

принятых норм

вежливости.

Высказывание не всегда

логично; деление на абзацы

нелогично, имеются

отдельные нарушения

принятых норм формата

письма.

Использование речевых

клише недостаточно;

имеются лексические и

грамматические ошибки,

не затрудняющие

понимание текста

(допускается не более 4

негрубых лексико-

грамматических или 4

негрубых пунктуационных

ошибок).

1

Задание не выполнено:

содержание текста не

соответствует заданию;

Стилевое оформление

письма полностью не

соответствует формату

письменной работы,

нормы вежливости

игнорируются.

Отсутствует логика в

построении высказывания;

принятые нормы

оформления письма не

соблюдаются.

Отсутствует

использование

общепринятых клише;

понимание текста

затруднено из-за

многочисленных лексико-

грамматических ошибок.

9-8 баллов - «отлично»

7-6 баллов - «хорошо»

5-4 балла - «удовлетворительно»

3 и менее - «неудовлетворительно»































Компетентностно-ориентированное задание № 9

ОК 6.4. Эффективное общение: письменная коммуникация.

Уровень 4. Самостоятельно определяет жанр продукта письменной коммуникации в зависимости от цели, содержания и адресата.

Стимул: Написание писем один из традиционных видов общения на английском языке. Напиши ответы на письма используя подходящий стиль, формат и структуру.

Задачная формулировка : a) Read these letters and say what the main purpose of them is.

Write the answer to one of these letter using suitable style, format and structure. (Прочитайте данные письма и определите их главную цель. Напишите ответ на одно из писем, используя подходящий стиль, формат и структуру.)

I. Dear Bernie,

Lisa and I are still talking the great afternoon and evening you gave us in New-York.

It is an occasion we will long remember.

Although you take New-York in stride, everything we saw and did was a great

adventure: the boat trip around Manhattan Island, cocktail in Stork club, dinner at the

Four seasons, famous cheesecake at Lindy's.

The buying trip was very successful and my boss was immensely pleased with my

selections.

Never again will I believe the old saying "You can not mix business with pleasure."

You provided the pleasure- and accidentally some business. Thank you.

With Love,

Nick

II. Dear Jane,

Than you very much for the book which arrived yesterday.

You have no idea how grateful I am for all the troubles you have taken. My work will

be much easier now. Please let me know what I can do for you. Thank you again.

All the best,

Helen

Инструментарий оценки (шкала оценивания писем с подсчетом баллов)

















Шкала оценивания задания по написанию письма благодарности

Обращение (в соответствии с неофициальным

стилем)

СОДЕРЖАНИЕ

Завершающая фраза (в соответствии с

неофициальным стилем)

Подпись пишущего (правильная подпись, только

имя)

Благодарность за полученный подарок

Объяснение, что этот подарок значит для тебя

Повторение благодарности

Итоговый балл

(максимальный-3)

Логичность

ОРГАНИЗАЦИЯ

Деление на абзацы

Подпись на отдельной строке

Итоговый балл

(максимальный-3)

Наличие речевых клише

ЯЗЫКОВОЕ

ОФОРМЛЕНИЕ

Грамматика

Пунктуация и орфография

Итоговый балл

(максимальный-3)



© 2010-2022