Использование скороговорок на уроках английскогоязыка

Одной из сложностей, встречающихся детям в изучении предмета английский язык – произношение звуков, отличных от звуков русского языка. Они сложны при восприятии и произношении. Упростить процесс преодоления данной сложности позволяет произношение скороговорки.В данной работе представлен материал для помощи учителям англ.яз при проведении речевых зарядок на уроке.. Скороговорки помогают быстро выучить алфавит. Кроме того, их можно всегда вспомнить на уроке и организовать весёлую минутку для разря...
Раздел Иностранные языки
Класс -
Тип Другие методич. материалы
Автор
Дата
Формат docx
Изображения Нет
For-Teacher.ru - все для учителя
Поделитесь с коллегами:

Одной из сложностей, встречающихся детям в изучении предмета английский язык - произношение звуков, отличных от звуков русского языка. Они сложны при восприятии и произношении. Упростить процесс преодоления данной сложности позволяет произношение скороговорки.

Скороговорка - народно-поэтическая миниатюра, шутка, в которой умышленно подобраны слова с труднопроизносимыми сочетаниями звуков. Используются для развития чистоты произношения, для обучения в качестве занимательного, игрового материала. [Новый словарь методических терминов и понятий].

Значение скороговорки для развития артикуляционного аппарата трудно переоценить. Они являются отличным инструментом для изучения иностранного языка. Скороговорки помогают быстро выучить алфавит. Кроме того, их можно всегда вспомнить на уроке и организовать весёлую минутку для разрядки и формирования положительного эмоционального настроения. Скороговорки можно использовать:

- в качестве фонетической зарядки,- в качестве релаксационной паузы для снятия напряжения, это настраивает артикуляционный аппарат на иноязычную речь,

- в качестве материала для освоения новой лексики,

- в качестве материала для введения новой темы,

- для поднятия настроения,

- в качестве материала для конкурсов.

Они всегда яркие, интересные, наполненные, эмоционально окрашенные.

Скороговорки мы часто используем при изучении нового звука.

Также при помощи скороговорок можно разнообразить учебный процесс или использовать их в качестве фонетической зарядки.

На этапе знакомства с новым материалом при изучении скороговорки для меня важно добиться четкого, быстрого ее произношения. Начинать лучше всего с медленного вдумчивого прочтения, исправить возможные ошибки при произнесении звуков. Узнать у учащегося все ли слова знакомы. Трудные звуки произносить изолированно, затем соответственно слово с этим звуком, словосочетание, предложение. Затем предлагаю ребятам выучить скороговорку наизусть, повторяя её вслух, стараясь каждый раз медленно и чётко артикулировать все звуки и слова полностью. Сначала производим хоровую, затем индивидуальную работу. Лучше всего проговаривать скороговорку медленно и напевно, с постоянным ускорением. Очень важно прослушать каждого ученика.

Скороговорки. Tongue-twisters.

1.The black cat sat on a mat and ate a fat rat.

2. Betty Botta bought some butter, But she said, this butter's bitter. But a bit of better butter will make my batter better.

3.She sells seashells on the seashore, the shells that she sells are seashells, I'm sure.

4. A big black bug bit a big black bear, A big black bear bit a big black bug.

5. Thirty-three thousand people think that Thursday is their thirtieth birthday.

6.What noise annoys an oyster most? A noisy noise annoys an oyster most.

7.Ripe white wheat reapers reap ripe white wheat right.

8.Blake's black bike's back brake bracket block broke.

9.Each Easter Eddie eats eighty Easter eggs.

10.She slits the sheet she sits on.

11.A rough-coated, dough-faced, thoughtful ploughman strode through the streets of Scarborough; after falling into a slough, he coughed and hiccoughed.

12.A twister of twists once twisted a twist. and the twist that he twisted was a three twisted twist. now in twisting this twist, if a twist should untwist, would the twist that untwisted untwist the twists.

13.Red lolly, yellow lolly.

14.I am a mother pheasant plucker, I pluck mother pheasants. I am the best mother pheasant plucker, that ever plucked a mother pheasant!

15.Mrs Hunt had a country cut front in the front of her country cut pettycoat.

16.Where Molly had had "had had", "had had" had had the teacher's approval.

17.Miss Smith's fish-sauce shop seldom sells shellfish.

18.Whenever the weather is cold. Whenever the weather is hot. We'll whether the weather, whatever the weather, whether we like it or not.

19.The batter with the butter is the batter that is better!

20.There's a sandwich on the sand which was sent by a sane witch.

21.How many yaks could a yak pack pack if a yak pack could pack yaks?

22.Twelve twins twirled twelve twigs.

23.One smart man, he felt smart. Two smart men, they both felt smart. Three smart men, they all felt smart.

24.f you stick a stock of liquor in your locker it is slick to stick a lock upon your stock or some joker who is slicker is going to trick you of your liquor if you fail to lock your liquor with a lock.

25.Clowns grow glowing crowns.

26.Can you imagine an imaginary menagerie manager imagining managing an imaginary menagerie?

27.Sister Suzie sewing shirts for soldiers Such skill as sewing shirts Our shy young sister Suzie shows Some soldiers send epistles Say they'd rather sleep in thistles Than the saucy, soft short shirts for soldiers Sister Suzie sews.

28.Peter Piper picked a peck of pickled peppers. A peck of pickled peppers Peter Piper picked. If Peter Piper picked a peck of pickled peppers, Where's the peck of pickled peppers Peter Piper picked?

29.Richard's wretched ratchet wrench. Rubber baby buggy bumpers.

30.A box of biscuits, a box of mixed biscuits, and a biscuit mixer.

31.When a doctor doctors a doctor, does the doctor doing the doctoring doctor as the doctor being doctored wants to be doctored or does the doctor doing the doctoring doctor as he wants to doctor?

32.If two witches would watch two watches, which witch would watch which watch?

33.The soldier's shoulder surely hurts!

34.She sees seas slapping shores.

35.Six sick sea-serpents swam the seven seas.

36.I slit a sheet, a sheet I slit, and on that slitted sheet I sit.

37.I'm not the fig plucker, nor the fig pluckers' son, but I'll pluck figs Till the fig plucker comes.

38.One black beetle bled only black blood, the other black beetle bled blue.

39.How much wood could a woodchuck chuck if a wooodchuck could chuck wood? A woodchuck could chuck as much wood as a woodchuck would chuck if a woodchuck could chuck wood.

40.I thought a thought. But the thought I thought wasn't the thought I thought I thought. If the thought I thought I thought had been the thought I thought, I wouldn't have thought so much.

41.The king would sing, about a ring that would go ding.

42.To begin to toboggan first, buy a toboggan. But do not buy too big a toboggan! Too big a toboggan is too big a toboggan to buy to begin to toboggan.

43.Six stick shifts stuck shut.



© 2010-2022