Открытый урок по английскому языку

                Открытый урок по английскому языку в 9 классе   Темаурока: «Welcome to Russia! » (« Добро пожаловать в Россию!»). Цель урока: формирование коммуникативной компетенции учащихся на основе изученных лексических единиц, речевых и грамматических структур по страноведческой тематике   Образовательные задачи: 1. Совершенствование лексических навыков по страноведческой тематике на уровне свободного высказывания в виде монологической и диалогической речи. 2. Тренировка учащихся в умении ...
Раздел Иностранные языки
Класс -
Тип Конспекты
Автор
Дата
Формат docx
Изображения Нет
For-Teacher.ru - все для учителя
Поделитесь с коллегами:

Открытый урок по английскому языку в 9 классе


Тема урока: «Welcome to Russia! » (« Добро пожаловать в Россию!»).

Цель урока: формирование коммуникативной компетенции учащихся на основе изученных лексических единиц, речевых и грамматических структур по страноведческой тематике


Образовательные задачи:

1. Совершенствование лексических навыков по страноведческой тематике на уровне свободного высказывания в виде монологической и диалогической речи.

2. Тренировка учащихся в умении вести общение на английском языке в предлагаемых ситуациях и ролевых играх.


Развивающие задачи:

1. Формирование и развитие коммуникативных умений и навыков (умение пользоваться речью: монологической, диалогической; умение слушать и слышать; умение участвовать в дискуссии);

2.Формирование и развитие учебно-организационных умений и навыков (взаимоконтроль, навыки самостоятельной работы, умение участвовать в коллективной познавательной деятельности, умение обобщать и анализировать).

3.Развитие музыкального слуха.


Воспитательные задачи:

1. Воспитание чувства любви и уважения к своей стране и родному городу.

2. Развитие патриотических качеств личности школьника.


Оборудование: компьютер; мультимедийный проектор,

ключи для взаимоконтроля;

карточка с установками на ролевую игру;

плакаты с символикой;

стол, накрытый в соответствии с традициями русского чаепития.



Ход урока:

I. Начало урока:

Орг. момент:

Дежурный кадет выполняет доклад

Приветствие.

T: Good morning, boys and girls! I'm very glad to see you.

P: Good morning, teacher!

T: Sit down, please!

Сообщение цели урока, темы.

T: Dear children! I expect our lesson to be very interesting and exciting today because we are going to talk about your dearest and most favourite place on the Earth, about the greatest and most powerful country. Can you guess what country it is?

P: I suppose we are going to talk about Russia.

T: Right you are. Read the name of our lesson, please.

P: The name of our lesson is «Welcome to Russia! »

Речевая зарядка.

T: What is the official name of our country?

P: The official name of our country is the Republic of the Russian Federation.

T: What is the capital of the Russian Federation?

P: The capital of Russia is Moscow.

T: What is the population of our country?

P: The population of our country is over 140 million people.

T: Why do we call the Russian Federation a multinational country?

P: We call Russia a multinational country because people of different ethnic groups live there.

T: What nations make up the Russian Federation?

P: Russians, Tatars, Ukrainians, Chuvash's, Bashkir's people and other nations make up the Russian Federation.

T: Russia is the largest country in the world, isn't it?

P: Yes, it is.

II

1)Проверка домашнего задания

T: The time to check your home task. Your home task was to read and translate the text about the Russian geographical names. I'll give you the tests. Do it as long as the music sounds.

Учащиеся выполняют тестовое задание, пока звучит музыка. (Тест можно предложить учащимся, как в бумажном, так и в электронном виде в программе Excel или MS PowerPoint).

T: Are you ready? Exchange your works, please, and check them on your own. You may use the keys… Now hand in your tests. I shall see them later.

Учащиеся обмениваются работами и осуществляют взаимопроверку по ключам.


2) Закончи предложение.

T: Russia is not only the largest country in the world it is also one of the most powerful states. Look at the screen, please. Here is hidden the structure of the Russian National Government. Let's restore the scheme.

Учащиеся поочередно читают начало предложений на экране, заканчивают их, проверяют свой ответ. В результате получается схема российского правительства.

P1: The Head of our country is the President.

P2: The Russian President is V.V. Putin

P3: The Head of the Government is the Prime Minister

P4: The Prime Minister of the Russian Federation is D.A. Medvedev

P5: The official name of the Russian Parliament is the Federal Assembly.

P4: The upper House of the Federal Assembly is the Federal Council.

P5: The lower House of the Federal Assembly is the State Duma.


T: So, what political system does the Russian Federation represent according to the Constitution?

P: The Russian Federation is a presidential republic.


3) Ролевая игра.

В роли иностранного гостя выступает ученик, получивший индивидуальное задание с установками на ролевую игру. Учащиеся встречают гостя хлебом-солью.

Guest: Good morning, boys and girls! My name is Eric Craus.

Ps: Good morning, Eric! We are very glad to meet you. You are welcome!

P: In Russia there is a tradition to meet guests with bread and salt. Help yourself!

G.: Thank you for bread and salt. What a remarkable tradition!

Гость рассказывает о себе.

G.: Now let me introduce myself. I come from London, England. I am a student. I am fond of history and languages. Two years ago I began learning Russian and took an interest in your country, in its history, traditions and customs, in its people. Recently I have come to Russia to see it with my own eyes. I am very interested in everything here.

T: I think you are just in time. We are talking about Russia today and you should join our chat.

G.: Thank you. May I ask some questions then?

T: Certainly.

Гость задает вопрос, показывая на стол с сувенирами (матрешками, предметами, расписанными под гжель, хохлому), самоваром, баранками и т. д.

G.: What are those beautiful things on the table? Are they traditionally Russian?

T: Let's introduce some of these things to our guest. Read the texts you have on your desks and match them with the pictures. Look round the classroom and find the headlines for each text. Work in pairs.


4) Развитие навыков поискового чтения

a) Usually tourists buy such traditional Russian souvenirs as beautifully painted mugs, plates and spoons from the village of Khokhloma, Palekh boxes and Matryoshka dolls. Matryoshka is a symbol of Russian folk art. The doll first appeared in Russia at the end of the 19th century and since then it has always been the most favourite Russian souvenir. But Russian Matryoshka is not only a toy with surprise or just souvenir. It is a symbol of motherhood, family and unity.

b) The main dishes of the traditional menu are blini (pancakes) with honey, caviar or sour cream, different soups (like shchi and borshch), pirozhki, pelmyeni (boiled pastry with meat filling) served with mustard, butter, vinegar or sour cream. Russian people eat brown bread with nearly every meal.

c) Perhaps the greatest Russian love is tea. It's drunk without milk and is often served with homemade jam (varienye), baranki (circles of dry pastry) and pirozhki (baked pastry with some filling). Russian-style tea is a special ceremony when people sit around a table with a samovar (tea-urn) placed in the middle, and drink hot strong tea with a slice of lemon either from cups or from glasses in glassholders.

Headlines: Russian Tea Drinking (c), Russian Souvenirs (b), Traditional Menu (a).

Учащиеся читают тексты о русских сувенирах, национальной кухне и традиционной церемонии чаепития, соотносят прочитанное с иллюстрациями, подбирают к каждому тексту заголовок. Заголовки, написанные на листах, и иллюстрации размещены в разных местах классной комнаты. Учащимся предлагается найти их.

T: Let's present our guest with this souvenir -Russian matryoshka.

P: Take it, please.

G.: Thank you. It is very pleasant.

T: We would like to treat you to Russian tea as soon as our lesson is over.

G.: Thank you for everything. It was very interesting to listen to you.

Учащиеся дарят гостю сувенир, приглашают его на чай по окончании урока.

5) Рефлексия - исполнение песни «Подмосковные вечера» на английском языке.

Слова учащиеся знают с предыдущих уроков.

T: To know a country means to know its people. Russia is famous for its talented and unique poets, writers, artists and musicians. Let's have some rest and listen to the song "Moscow Suburb Nights" by Soloviov-Sedoy and Mikhail Matusovskiy. It is famous all over the world. Sing it along!

Т: What do you imagine when you think about the title of the song? What is this song about? What are your ideas?

Учащиеся дают предполагаемые ответы:

III

Подведение итогов урока.

T: I think we should be proud of our Motherland and our capital. Are you proud of your country? Do you love it?

P1: Yes, I'm proud of Russia and I like it very much.

P2: I love my country and I'm very proud of it, too.

T: But you should also love your native town and the Republic you live in. You should know its history and culture in order to be an intelligent and interesting person. To add some information to your knowledge about Sayanogorsk I suggest you to watch the film about its monuments. Do we have any in our tоwn? So, let`s start. (Учащиеся смотрят видеопрезентацию о памятниках города на русском языке)

После просмотра фильма учитель говорит о том, что работа над фильмом будет продолжена на следующем уроке, когда несколько учащихся приготовят сообщения о памятниках города на английском языке. Дает индивидуальные задания со ссылкой на источники. (брошюра о памятниках Саяногорья)

Домашнее задание

T: It is fine to be patriotic and love your nation, but it is not good to want to be separate and better than all other nations. We are all in this world together! Take this quiz to see how patriotic you are. It will be your first home task. Next lesson we are going to discuss your results.

Тест-викторина «Насколько вы патриотичны?»

The second task you can choose yourself. Please, write an essay about our local flag or our local emblem.

Оценка работы учащихся.

T: Thank you for being industrious at the lesson. I am satisfied with your work. Each of you gets a good or an excellent mark. Now the lesson is over. You may be free. Good-bye.


© 2010-2022