• Преподавателю
  • Другое
  • Урок мокшень кяльса Содамошитнень кемокстамасна сложноподчиненнай валрисьмотнень коряс 9-це класса

Урок мокшень кяльса Содамошитнень кемокстамасна сложноподчиненнай валрисьмотнень коряс 9-це класса

Конспект урока по мокшанскому языку в 9 классе «Содамошитнень кемокстамасна сложноподчиненнай валрисьмотнень коряс»Цель урока: обобщение знаний по синтаксису сложноподчиненного предложения.Задачи:- знать способы связи придаточного предложения с главным;- уметь распознавать виды придаточных предложений, определять место придаточного в составе сложноподчиненного предложения, конструировать сложные предложения, ставить знаки препинания между частями СПП, производить синтаксический разбор СПП;-...
Раздел Другое
Класс -
Тип Конспекты
Автор
Дата
Формат doc
Изображения Нет
For-Teacher.ru - все для учителя
Поделитесь с коллегами:

«Содамошитнень кемокстамасна сложноподчиненнай валрисьмотнень коряс»

Урокть целенза:

-кърхкалгофтомс содамошиснон сложноподчиненнай валрисьмотнень коряс;

-виияфтомс маштомашиснон путнема лотксема тяштенятнень тяфтама валрисьмоса;

- касфтомс устнай и сермадомань навыкснон;

- воспитандамс кельгомаснон мокшень кяльти.

Урокть молемац:

I. Учительть валоц

Шумбратада, шабат! Кодама настроенияса озаде урокти?

Тячи минь уроконьке аф обычнай. Миндейнек эряви лятфтамс, мезе содатама СПВ колга. Сембе тинь енуфтада и усолуфтада, и минь мархтонт тячи сембось, арьсян, лиси лац.

II. Цельхнень азомасна

Аф обычнай сяс, мес минь тутама тячи Синтаксисонь мастору, но аф марса, а группава. Эрь группась разнай транспортса, но фкя пингоня. Сянкса классь явови 2 командава.

Судьякс эрь командась кочкай ломань, кона кармай путнема оценкат командатненди. Сейст сави путнемс оценкат эрь заданияти, конат васьфтевихть ки лангса эрь станцияса.

Результаттне сувафтовихть таблицас.







Станциять лемоц


1-це командась


2-це командась

«Теоретическяй»

1. Содамошитнень ляфтамасна кизефкс коряс

2. Мусть придаточнайхнень кизефксснон






«Практическяй»

1.Валрисьмоть пес путомс эрявикс придаточнайть цифранц.






«Пунктуационнай»

1.Сермадость сложноподчиненнай валрисьмотнень, путнемок лотксема тяштенятнень. Азость, кодамот синь видсна.






«Графическяй»

1.Валрисьмотненди синтаксисонь разборонь и схемань тиемась






«Творческяй»





«Прянь синнемка»

1.Мусть валмуворкснень омбоце пяльксснон.

2. Тиесть калафтфт СПВ







Результатсь






Командатне анокт? Сърхкатама кис? Туме.

III. Основной пялькссь

1. «Теоретическяй» станциясь.

Ардомста киньконь лангса васенце станциясь.

1-це заданиясь тяса. Содамошитнень ляфтамасна кизефкс коряс


  • Мезе стамсь сложнай валрисьмось?

(Валрисьме, коа ащи кафта или сяда лама пяльксста, конат сотфт смузень, структурань и азомань ширде)

  • Мезьса сотневихть сложнай валрисьмоть пяльксонза?

( Союзса и союзнай валса, союзфтома)

  • Мъзяра юромга явовихть сложнай валрисьмотне союз и союзнай вал мархта?

(2 юромга: ССВ и СПВ)

- Кодама валрисьмотненди мярьгихть сложносочиненнайхть?

(конатнень п. аф завимсимайхть фкя-фкянь эзда)

  • Кодама валрисьмотненди мярьгихть сложноподчиненнайхть?

( конатнень эса фкя п. зависимай омбоцеть эзда)

  • Кодама пялькст улихть СПВ?

(Главна и придаточна п.)

  • Коса эрси придаточнай пялькссь?

( главнайда инголе, главнайда меле,главнайть кучкаса)

  • Кодама валхненди мярьгихть няфтемань и кона пяльксса синь ащихть? (азомс кепотькст)

( няфтемань валхне -нят определительнай и указательнай местоимениятне: ся, стама, станя, снярс, сняра, сяс, сяшкава, сияня, тоса, тоста, тов, тоза, тува, тяза, тона, эста)

  • Кода путневи запятойсь СПВ пяльксонзон еткса?

( мъзярда прид. путневи гл. инголе или меле, явфневи запятойса.Къда кучкаса- кафцьке ширде явфтови запятойса. И къда интонациять вельде башка мяльшарфневи придаточнайть лангс, эста главнайть эзда явфневи тиреса)

- Мъзяра юромга явовихть смузень коряс сембе придаточнай валрисьмотне?

( 3 юромга)

- Азомс обстоятельственнай валрисьмонь группатнень?

( вастонь, пингонь, действиянь образонь, условиянь, туфталонь, целень, следствиянь, уступительнай)

2-це заданиясь: Мусть придаточнайхнень кизефксснон

1.Придаточнай определительнай

1. Мезенди? Местема? Кодама целенкса?

2. Придаточнай изъяснительнай

2. Мес? Мезенкса?

3. Придаточнай вастонь

3. Кода? Конашкава?

4. Придаточнай пингонь

4. Мезе? Мезть? Мезень колга?

5. Придаточнай действиянь образонь и степенень

5. Мзярда? Мзярс?

6. Придаточнай условиянь

6. Кодама условиянь пингста?

7. Придаточнай туфталонь

7. Мезть лангс аф ваномок?

8. Придаточнай целень

8. Кодама следствиясь, выводсь результатсь?

9. Придаточнай следствиянь

9. Кодама? Кона?

10. Придаточнай уступительнай

10. Коса? Ков? Коза? Коста? Куваня?

Проверямась.

  • 1- 9

  • 2- 4

  • 3- 10

  • 4- 5

  • 5- 3

  • 6- 6

  • 7- 2

  • 8- 1

  • 9- 8

  • 10 - 7

2. Арттама сяда тов. И инголенк «Практическяй» станциясь. Тя станциясь аноклась тейнек тяфтама заданият.

Валрисьмоть пес путомс эрявикс придаточнайть цифранц.

  • 1- определительнай придаточнай определительнай придаточнай

  • 2- изъяснительнай придаточнай

  • 3- вастонь придаточнай

  • 4- пингонь придаточнай

  • 5- условиянь придаточнай

  • 6- туфталонь придаточнай



  • А къда няелезе Петькась, мезе циркса тиендеви!(…)

  • Велеть малас пачкодеме, мъзярда тяса-тоса палсть толнят.(…)

  • Къли тон сире ломанят, тяфта шабакс пряцень тяк вяте. (…)

  • Астама спасиба тядяти, мес шачфтомазь и касфтомазь. (…)

  • Столбать пряса, коза пякстафоль лампочка, покиезе няренц шякшатась.(…)

  • Эста азан тейть фкя мяль, кода тя сатома.(…)

Проверямась.

  • А къда няелезе Петькась, мезе циркса тиендеви! (2-изъяснительнай придаточнай)

  • Велеть малас пачкодеме, мъзярда тяса-тоса палсть толнят. (4-пингонь придаточнай)

  • Къли тон сире ломанят, тяфта шабакс пряцень тяк вяте. (5-условиянь придаточнай)

  • Астама спасиба тядяти, мес шачфтомазь и касфтомазь. (6-туфталонь придаточнай)

  • Столбать пряса, коза пякстафоль лампочка, покиезе няренц шякшатась. (3- вастонь придаточнай)

  • Эста азан тейть фкя мяль, кода тя сатома. (1-определительнай придаточнай)

3. «Пунктуационнай» станциясь. Тя станциясь веши эздонк, шабат, лотксема тяштенятнень правильна путомаснон.

Сермадость сложноподчиненнай валрисьмотнень, путнемок лотксема тяштенятнень. Азость, кодамот синь видсна.

  • Сергей видеста ванць стирть шамас и вдруг лятфтазе коста няендезе сонь.

  • Тядяц Васяти азондозе кода вятемс прянц пялост сай инжихнень мархта.

  • Сермать конань ялгазе кучезе служама вастста кандозь аньцек исяк.

  • Минь пачкодеме тоза коса ванозь велень стадать.

  • Мон улень Равжа морять търваса мъзярда аделайне сисемце классть.

  • Сергей видеста ванць стирть шамас и вдруг лятфтазе, коста няендезе сонь. (изъяснит.придат)

  • Тядяц Васяти азондозе кода вятемс прянц пялост сай инжихнень мархта.

  • ( изъяснит. придат.)

  • Сермать, конань ялгазе кучезе служама вастста, кандозь аньцек исяк. ( опред. придат.)

  • Минь пачкодеме тоза, коса ванозь велень стадать. ( вастонь прид.)

  • Мон улень Равжа морять търваса, мъзярда аделайне сисемце классть. (пингонь прид)

4. Пачкодеме мархтонт «Графическяй» станцияти. Тяса ащетяма снярс, мзярс минь аф тисаськ сонь заданиянц. А заданиясь тяфтама:

Валрисьмотненди синтаксисонь разборонь и схемань тиемась

  • Кда шами ваймось, ломанць арай коське эши лаца. (прид. усл)

  • Ащат тя пефтома вийть(ляйть) ваксса и юкстасак шудерькскяцень, кона кудцень ваксса лофнень, эйхнень ёткова вешендсь эстейнза киня.(прид. опр)

  • Кельгость мокшень кялентень, цебярьста тонафнесть, штоба лац сонь содамс. (целень придат.)

5. «Прянь синнемка» станциясь.

  1. Мусть валмуворкснень омбоце пяльксснон.

  • Кода покодят…

  • Тефне няфттядязь…

  • Тят пеняця ломань лангс…

  • Нолась пели сталмода…

  • Къда аш кшице-салце…

  • Коза саты ацаманяце…


  • мес копорьсот панкст.

  • станя и топодят.

  • кодамат тон ломанць.

  • аф кайги морце-валце.

  • кода кельме калмода.

  • тоза венептить пильгонятнень.

2. Тиесть калафтфт СПВ

Кода

сязевсь сельмокеронзон эзда мезе-бъди стака и лямбе, тядясь марязе.

Къда

тяниёк сърхкатада мархтост, ули мяленте.

Штоба

ушедомс работать, сембось лацкас анокламс.

Кие

угадянь стама докторонди, спасиба, тона шистонга таргатанза.

Мъзярда

ломанць сонць шарьхкодьсы эльбятьксонц, сон (инженерсь) учсы.

Тядясь марязе, кода сязевсь сельмокеронзон эзда мезе-бъди стака и лямбе.

Къда ули мяленте, тяниёк сърхкада мархтост.

Штоба ушедомс работать, сембось лацкас анокламс.

Угадянь стама докторонди, спасиба, кие тона шистонга таргатанза.

Мъзярда ломанць сонць шарьхкодьсы эльбятьксонц, сон (инженерсь) учсы.

IV. Урокть итогоц.

- Мезе од содаде урокса?

- Мезенди тонадоде?

-Тячи минь тиеме мархтонт оцю тев: лятфтаськ и кърхкалгофтоськ содамошиньконь «Сложноподчиненнай валрисьмотне» темать коряс.Тинь сембе аф кальдявста покодеде.

( Судьятне азсазь результаттнень)


© 2010-2022