• Преподавателю
  • Другое
  • На тему: Дезволтаря креативитэций елевилор прин кэлэтория имажинарэ ла ореле де лимба ши литература молдовеняскэ

На тему: Дезволтаря креативитэций елевилор прин кэлэтория имажинарэ ла ореле де лимба ши литература молдовеняскэ

Раздел Другое
Класс -
Тип Другие методич. материалы
Автор
Дата
Формат doc
Изображения Нет
For-Teacher.ru - все для учителя
Поделитесь с коллегами:

Дезволтаря креативитэций елевилор прин кэлэтория имажинарэ ла ореле де лимба ши литература молдовеняскэ

Скопул студиерий лимбий ши литературий молдовенешть ын периоада школаритэций есте ачела де а форма прогресив ун тынэр ку о културэ комуникационалэ ши литерарэ де базэ, капабил сэ ынцелягэ лумя дин журул сэу, сэ комуниче ши сэ интеракционезе ку семений експримынду-шь гындурь, стэрь, сентименте, опиний, сэ фие сенсибиль ла фрумосул дин натурэ ши ла чел креат де ом, сэ-шь утилизезе ын мод ефичиент ши креатив капачитэциле проприй пентру резолваря унор проблеме конкрете ын вяца де зи ку зи, сэ поатэ континуа ын оьче фазэ а екзистенцей сале прочесул де ынвэцаре.

Тоць елевий ау ун потенциал креатив. Ачест потенциал депинде доар парциал де мотивация ши абилитэциле лор. Професорул аре ындаториря де а култива диспонибилитэциле имажинативе але ынтрежий класе, фолосинд методе адеквате ачестуй обьектив дидактик. Деосебит де импортантэ есте ши атитудиня професорулуй, релация луй ку елевий.Фолосинд ун лимбаж каре ынкуражязэ креативитатя ши креынд ун медиу каре ый провоакэ ши ый сприжинэ пе елевь ын ефортуриле лор креативе, професорий ый пот ажута пе елевь сэ гындяскэ ши сэ акционезе креатив.

Дезволтаря ши култиваря креативитэций се пот ынфэптуи ла тоате дисчиплинеле де ынвэцэмынт. Оптимизаря демерсулуй педагожик де стимуларе а креативитэций елевилор пресупуне утилизаря ефичиентэ а мултитудиний де методе куноскуте.Еле девин инструменте каре не пермит сэ контурэм базеле теоретиче ши операционале але креативитэций литерар-артистиче а елевилор. Ын ачест сенс ну есте ворба де методе спечиале утилизате ын ачест скоп, чи де фолосиря челор куноскуте, дар ынтр-о маниерэ каре сэ антренезе елевий ын активитатя де ынвэцаре, ын ынсушь прочесул дескоперирий ноилор куноштинце, прекум ши апликаря лор креатоаре ын практикэ.

Лекцииле де лимба молдовеняскэ оферэ реале посибилитэць де организаре ши десфэшураре а унор мултипле активитэць мените а дезволта капачитатя де креацие а елевилор.

Тоате текстеле сынт креаций. Куноаштеря лор есте ун модел пе каре-л пот урма ын елабораря, спре екземпле, де повестирь прин аналожие ку челе читите дин мануал, сау де повестирь пе база унор ынтымплэрь вэзуте сау аузите, сэ имажинезе ун алт сфыршит ал уней опере куноскуте сау сэ континуе опера, сэ интеркалезе ной еписоаде.

Креацииле литераре оферэ омулуй шанса де а се дескопери пе сине, де а ынвэца, де а се реинвента ши а инвента ел ынсушь.Омул креатор есте путерник.Креацииле литераре сынт арме фолосите де чититорь ын тоате бэтэлииле вьеций.Пентру кэ еле те стимулязэ сэ форцезь границеле имажинацией пынэ сэ ымбрэцишезь тоатэ богэция де идей а ауторулуй, сэ дай ун рэспунс фрэмынтэрилор персонажелор, гэсинд ту ынсуць солуций пентру ситуаций консидерате импосибиле.

Кэлэторинд, оамений девин май ынцелепць, ну нумай пентру кэ ей куноск мереу ной привелишть ши ынтымплэрь, чи токмай фииндкэ ей ыншишь девин, пентру сине, пейсаже трекэтоаре пе каре ле пот приви лесне ку о анумитэ деташаре.

Кэлэтория пе каре о пропунем се базязэ пе анумите техничь, депринсе дин домений прекум психоложия, естетика, пиктура, музика, лингвистика- тоате контрибуинд ла ымбогэциря орей де лимба ши литература молдовеняскэ ши прин интермедиул кэрора елевул-кэлэтор поате ажунже орьунде ши орькынд ышь дореште. Ачестя сынт:

  1. Сужестия.

  2. Кэлэтория прин кулорь.

  3. Кэлэтория прин сунете.

  4. Кэлэтория прин парфумурь.

  5. Кэлэтория лингвистикэ: кэлэтория формэрий де кувинте, кэлэтория компарациилор, кэлэтория метафорелор, кэлэтория персонификэрий.

  6. Есеул.

  7. Кэлэтор ши кэлэтория ын/прин сине ын лумя артей пластиче ши литераре; дискурсурь аутобиографиче, имажиня ши текстул.

  8. Кэлэтория ын лумя кэрций.

Прин интермедиул кэлэторией имажинаре, елевул авентуриер поате ажунже ын орьче колц ал лумий. Се фак кэлэторий ын лумя фигурилор де стил, ын лумя кэрцилор, ын лумя кулорилор, повештилор. Ын казул студиерий фигурилор де стил, де екземплу, елевий ку плэчере фак кэлэторий имажинаре пе тэрымуриле ачестора, инвестигынд модул де формаре, сужестииле пе каре ле компортэ. Пентру ачаста, елевий сынт антренаць, ын примул рынд, ын активитатя де алкэтуире а фигурилор де стил ын база унор кувинте пропусе. Професорул поате тримите имажинация елевулуй спре алте лумь прин интермедиул кувынтулуй мажик ка:

- кэлэторие рапидэ ка фулжерул;

- кэлэторие веселэ ка примэвара;

- кэлэторие ка о музикэ;

- кэлэторие ын сине.

Менционэм кэ, де фиекаре датэ, кынд елевул се авентуризязэ ын некуноскут, утилизынд имажинация ку скопул де а реализа ун лукру ноу ши функционал, ел ышь дезволтэ креативитатя. Ши сэ ну уйтэм: формаря ши дезволтаря креативэ а елевулуй есте урмэритэ де професор прин интермедиул штиинцей. Ын «Граматика фантезией» де Ж. Родари се пропуне о серие де жокурь, каре дескэтушязэ фантезия копиилор, принтре каре чел ал реализэрий енунцурилор сау нарациунилор скурте пе база аша нумитулуй «бином фантастик». Ел пресупуне кэутаря сау имажинаря унор легэтурь ынтре доуэ кувинте дистанцате дин пунктул де ведере ал сенсулуй.

Посибилитэциле де ажунжере ла ачесте кувинте сынт май мулте. Уна динтре еле констэ ын урмэтоареле: дой елевь скриу сепарат пе кыте о фоае де хыртие кыте ун кувынт, ачестя урмэринд сэ фие читите де професор. Дакэ апар кувинтеле «мунте» ши «десен», кэлэтория имажинарэ ар путя ынчепе ку фраза: «Кынд ам фост ла мунте, мь-а венит ын минте кум сэ фак ун десен пе каре сэ ынфэцишез фрумусециле монтане»…

Прин екзерчиций де женул «Ынкидець окий! Ынчепець сэ вэ релаксаць! Симциць кэ сынтець прегэтиць сэ ынчепець мунка, акум? Аскултаць ку маре атенцие тема ла каре ындатэ че вець ынчепе сэ лукраць, вець обцине челе май буне резултате. Дескидець окий ши ынчепець сэ релеваць гындуриле ынтр-о компунере: « Кэлэтория алэтурь де …» сау «Кэлэториць ынтр-ун лок унде екзистэ….сау ну екзистэ…». Алт екзерчициу поате соличита елевилор сэ дескрие о луме ын каре ау кэлэторит ши ын каре ау гэсит тот че е нечесар пентру а трэи феричит. Експериенца «трэитэ» ла орькаре динтре екзерчиций, поате фи консемнатэ ынтр-ун журнал де кэлэторие.

Одихна активэ се фолосеште ын скопул рекуперэрий стэрий де обосялэ ши ынкордаре акумулатэ де елевь ын тимпул лекциилор ши вине ын сприжинул редобындирий стимулэрий инспирацией. Ын казул орелор де креацие, о техникэ деосебитэ се доведеште а фи ачея а «сомнулуй» ши се реализязэ прин симуларя актулуй реал. Дурата екзерчициулуй есте де 3-5 минуте. Пентру ачест интервал де тимп, елевилор ли се сужерязэ сэ «висезе» ла кэлэторие идеалэ, ла локурь ши лумь пе каре ар вря сэ ле експлорезе атунч кынд вор девени адулць.Екзерчициул констэ ын афирмаций де женул: «Ынкидець окий!!!Вэ есте дин че ын че май сомн. Адормим ку тоций! Акум ынчепем сэ кэлэторим….!Ачест екзерчициу не пермите тречеря спре ынтылниря ку поеций ши скрииторий романтичь каре ау ын крезул лор идея де висаре. Немулцумиць де реалитатя обьективэ, ынчаркэ сэ о депэшаскэ, сэ евадезе дин еа, уна дин кэй фиинд Висул.

О алтэ техникэ апликатэ ку сукчес ын стимуларя креативитэций елевилор, а интересулуй пентру ынвэцаре ши каре ар путя фачилита «трансферул» лор ынтр-о луме ноуэ есте чя а кэлэторией прин интермедиул кулорилор. Кулоаря репрезинтэ ун пас импортант спре куноаштеря лумий ши ын спечиал спре куноаштеря де сине. Прин урмаре, ачастэ техникэ ар путя репрезента ши ун пас ын дезволтаря имажинацией, а креативитэций ын материе де прозэ ши верс. Еа поате фи апликатэ ла ынчепутул лекцией, пе паркурсул ачестея ши кяр ла евалуаре, кынд елевий вор апречия рэспунсуриле инкоректе - прин ридикаря картонашелор галбене. Екзерчицииле соличитате елевилор пот фи формулате астфел:

- сэ релевезе че кулоаре предоминэ ын лумя ын каре ау ажунс ши че старе се трансмите: рошул- пасиуне, рэсэрит де соаре, кэлдурэ;

- сэ-шь алягэ кулоаря ку каре сэ колорезе о коалэ албэ, пэстратэ ын фацэ, атыт тимп кыт дурязэ кончентраря лор ла актул де креацие ши каре сэ репрезинте, сэ коректезе старя де спирит ын каре ей се афлэ.

О алтэ техникэ утилизатэ пентру кэлэторие имажинарэ ла лекцииле де лимба ши литература молдовеняскэ есте базатэ пе музикэ. Алэтурь де кулоаре ши музикэ, миросул репрезинтэ ун алт стимулент пентру креативитатя елевилор. Де ла парфумул натурал ал плантелор, ын спечиал, ал флорилор, ла парфумул продуселор косметиче, тоате пот сэ-л «транспорте» пе елевул-кэлэтор пе ун цэрым идеал, капабил сэ-л факэ феричит.

Дестинация кэлэторией поате фи ши картя. Ачаста поате авя ши нумероасе валенце симболиче, де ла Картя Кэрцилор-Библия ши пынэ ла чя каре ну с-а скрис ши пе каре вииторул о аштяптэ де ла ной. Орьче кэлэторие нечеситэ ун ефорт конструктив де мобилизаре ши пунере ын валоаре а капачитэций омулуй де а виса ла диверсе лумь ши тимпурь. Диверситатя лумий есте детерминатэ де акциуня контрариилор де женул: ынтунерик ши луминэ, мишкаре ши репаус, стынга ши дряпта, позитив ши негатив, симпатие ши антипатие, илузие ши реалитате, артэ ши вяцэ, симетрие ши диформитате.

Пентру ора де литературэ, авынд ка темэ «Кэлэтория», сарчина черутэ елевилор поате фи ачея де а нота пе о коалэ де хыртие нумэрул мажик де асочиаций каре ле вин ын минте ын легэтурэ ку о серие де кувинте, прекум: кэлэтор, кэлэторие, друм, инициере, карте. Унуй алт груп де елевь ли се поате пропуне сэ редактезе скурте пейсаже аргументативе каре сэ реуняскэ тоате пунктеле де ведере прин каре ышь експримау акордул/дезакордул фацэ де ун текст де реферинцэ.

Дезволтаря спиритулуй де обсервацие, а гындирий ши имажинацией, дезволтаря аптитудинилор асигурэ орижиналитатя спре утилизаря кэлэторией имажинаре ла лекцие. Черчетаря експериментатэ а арэтат кэ ачастэ абордаре аре о ефичиентэ крескутэ ын крештеря мотивацией елевилор ши стимуларя операциилор гындирий.

Ын конклузие, се пот фаче мулте пентру едукаря спиритулуй креатив ын шкоалэ.Предаря каре урмэреште сэ дезволте креативитатя елевилор поате авя авантажул де а фаче о персоанэ май феричитэ ши май продуктивэ пентру сочиетате. Ашадар, креативитатя требуе ынкуражатэ ши култиватэ прин респектул де сине.

Фий ун висэтор. Ши ну уйта: висуриле требуе сэ фие трансформате ын реалитате ши ну реалитатя скимбатэ ын висурь.

Литература

  1. Гаврилюк А., О кэлэторие алэтурь де «челэлалт», Студий де психоложие сочиалэ 1982.

  2. Мурешан П., Кулоаря ын вяца ноастрэ, Букурешть 1987.

  3. Токарчук О., Кэлэтория оаменилор кэрций, Яшь 2001.



© 2010-2022