- Преподавателю
- Другое
- Внеклассное мероприятие «Гупсыси псалъэ»
Внеклассное мероприятие «Гупсыси псалъэ»
Раздел | Другое |
Класс | - |
Тип | Другие методич. материалы |
Автор | Ортанова М.Х. |
Дата | 19.09.2015 |
Формат | docx |
Изображения | Есть |
МИНИСТЕРСТВО ОБРАЗОВАНИЯ, НАУКИ И ПО ДЕЛАМ МОЛОДЕЖИ
КАБАРДИНО- БАЛКАРСКОЙ РЕСПУБЛИКИ
ГОСУДАРСТВЕННОЕ КАЗЕННОЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ
СРЕДНЕГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ «КАБАРДИНО -
БАЛКАРСКИЙ ГУМАНИТАРНО - ТЕХНИЧЕСКИЙ КОЛЛЕДЖ»
Внеклассное мероприятие
«Гупсыси псалъэ»
г.Нальчик
Пояснительная записка
Внеклассное мероприятие «Гупсыси псалъэ» предназначено для Еджов I и II курсов. Данное мероприятие направлено на освоение обучающимся знаний о семье, как базовой национальной ценности посредством изучения кабардинской культуры и традиций. Это должно способствовать социальной адаптации ребенка в семье; выполнение им основных социальных ролей; позитивно оцениваемых обществом качеств личности. А также усвоению обучающимся способов регулирования межличностных отношений..
Благоприятные условия для удовлетворения индивидуальных интересов обуючищихся и для привития речевых умений и навыков создаёт внеклассная работа. На внеклассных занятиях обуючащиеся выходят за тесные рамки учебников, приобретают многие жизненно необходимые навыки- учатся самостоятельно подбирать и анализировать материал, пользоваться справочной литературой.
При проведении игры используются информационные технологии, которые выполняют вспомогательную роль, что позволяет преподавателю значительно расширить формы работы и охватить учебный материал, пройденный на уроках.
На данном мероприятии используется мультимедиа- презентация. Этот вид работы способствует вовлечению учащихся в ход игры, развивает у детей способности к самостоятельной или групповой творческой работе.
Информационные технологии также позволяют преподавателю решить целый ряд задач, которые трудно реализуются в рамках традиционных подходов. А именно: повышение мотивации учебной деятельности за счёт нестандартной формы мероприятия.
Цели:
-
основной целью является формирование нравственно- эстетических ценностей, развитие творческих способностей Еджов. Внеклассные мероприятия проводятся с целью воспитания;
-
создать условия для активного и творческого развития личности;
-
воспитывать инициативность, самостоятельность.
Задачи:
-
становление и формирование личности, обладающей высоким уровнем нравственной культуры, навыками организации и проведения коллективных творческих дел;
-
развивать у Еджов воображение и фантазию;
-
формировать умение взаимодействовать в коллективе;
-
воспитывать у Еджов ответственность за порученное дело, чувство сопереживания.
Фи махуэ ф1ыуэ!
Егъ: Фыкъеблагъэ ди хьэщ1э лъап1эхэ!
Едж:Салам гуапэ фыдох!
Егъ: Нобэ ек1уэк1ыну литературнэ-музыкальнэ джэгу зэпеуэ «Гупсыси псальэ» жыхуи1эм ди гуапэу фыкъыдогъэблагъэ!
Едж:-Нобэрей ди джэгу зэпеуэр къызэ1удох«Салам»къафэк1э.
Къафэ ягъэзащ1э.
Едж:-Ак1э ди джэгу зэпеуэм пытщэн папщ1э, ди гуапэт ди гупхэм зыкъыдагъэц1ыхуам!
1гуп-«насып»,усэ.Насып.К1ыщокъуэ Алим
2гуп- «си анэ»
Егъ: Ди адыгэ хабзэм и фащэ нэхъапэ дыдэхэм ящыщщ, адыгагъэмрэ адыгэ нэмысымрэ 1ыгъыныр. Абы къызэщ1еубыдэ ц1ыхум и щ1ыхьыр зэримыгъэпудыныр, пэжыгъэр, ук1ытэр, гулъытэр, нэхъы-жьым пщ1э хуэщ1ыныр бзылъхугъэр лъытэныр, сабийм хуэсакъыныр, гъэсэныгъэ хэлъхьэныр.
Мы зи гугъу сщ1а 1уэхугъуэ псоми ухэплъэжмэ, гуры1уэгъуэ мэхъу адыгэ унагъуэм сабийм щигъуэтым хуей гъэсэныгъэм и куууагъыр. Къэтщтэнщ нобэ нэхъ дызыгъэгузавэ зы 1уэхугъуэ: нэхъыжьымрэ нэхъыщ1эмрэ яку дэлъ зэхущытык1эр.
-
Едж: Нэхъыжьым пщ1э хуэзымыщ1 ц1ыхур адыгэхэм
-
ялъытэу щытакъым.
-
«Нэхъыжь зымыгъэлъап1э щхьэ лъап1эгъуэ ихуэркъым» же1э адыгэ псалъэжьым.
-
Нэхъыжьым и унафэм къару щимы1э унагъуэм ноби «хабзэмыщ1э унагъуэщ» хужа1э.
Ат1э сыт хуэдэ хабзэ нэхъыжьым ехъэл1ауэ бгъэзэщ1эн хуейуэ адыгагъэм къигъэуврэ?
-Абы къыхэк1ыу дэтхэнэ гупми хабзэм нэхъыф1у хищ1ык1ми къэтщ1энщ.Иджы дэ билет фхуэзгъэхьэзыращи зы гупыр къыхуо1эбэ,къоджэри адрей гупым жэуап ирет.
хазэм теухуауэ билету пл1ырыпл1
Едж: Ц1ыхухэм яку дэлъ пщ1эр, нэмысыр, гулъытэрщ гу-къыдэж къайзытыр. Адыгэм ауэ сытми жи1эркъым: «Ц1ыху -ц1ыху щыжщ» жи1эу. Гуапэу сэлам къозыхым, къыпщ1эупщ1эм, гулъытэ къыпхуэзы-щ1ым къару къыпхелъхьэ, уегъэгушхуэ, гъащ1эм ущегъэгуф1ык1. Аращ гуапагъэмрэ нэщхъыф1агъэмрэ адыгэ хабзэм лъабжьэ быдэ щ1ыхуэхъури.
Егъ:Ц1ыхум узэрыхуэгуэпэн 1эмалхэм щ1эи гъуни я1экъым. Ауэ, псом нэхърэ нэхъ 1ейр арщи, ц1ыхум уегуэуэнми зы мащ1э дыдэщ узыхуейр.
Зэрызэхэтхащи, псоми адыгэ хабзэр дощ1э. Ауэ, 1эмал имы1эу а хабзэ псори гъащ1эм къыщыдгъэсэбэпын, ар ди хьэл-щэным къыхэщу щытын хуейщ. Ди жагъуэ зарыхъунщи, языныкъуэ ц1ык1ухэм хабзэр щащыгъупщэж щы1эщ.
Едж:-Дедэ1уэнщ «Си хэку» усэм зытхар Хьэх Зэурбийщ.
-Иджыри зы усэ дахэ ди1эщ езы егъэджак1уэм зэхильхьэжауэ «анэм теухуа» усэ зытхар Азычэ Жанетэщ…
усэхэм къоджэхэр
Егъ:-Ат1э,ак1э къык1эльык1уэ ди джэгу зэпеуэм зэреджэр «Си бзэ-си псэ» жи1эу аращ.
Еджак1уэхэм унэ лэжьыгъэу я1ащ псальэ пл1ырыпл1,я мыхьэнэр ящыгъупщэжауэ,жьы хъуауэ ягъэхьэзырыну.
Еджак1уэхэм я упщ1эхэр зы гупым адрейм ират.
псальэхэр жа1э
Едж:Ди джэгу зэпеуэм къык1эльык1уэ 1ыхьэм зэреджэр «Нарт хъыбархэм феджэжа?» жи1эу аращ.
-Иджпсту дэ нарт хъыбархэм щыщ пычыгъуэ дыкъыфхуеджэнущ,а хъыбарым пычыгъуэ дэгъэхуа псальэр къэфщ1энущ.
-«Сосрыкъуэ и джатэмрэ и шымрэ»
Сатаней ип1ырт Сосрыкъуэ,мывэр и уэншэкуу,уафэр и теп1эну,…. и 1усу.
-«Бэдынокъуэ чынтым зэрезэуар»
Чынтыдзэм сэ ясщ1ар ящыгъупщэу аргуэру къыщык1уак1э,сэ си п1эк1э шым Бэдынокъуэ ирешэс,и …… пэрыдзыр чынтыдзэм япхредз.
-«Лъэпщрэ Уэрсэрыжьрэ»
Адэкъэк1эу къэбгъэшрэ,
Пхъэшыкъу т1эк1у ф1эбук1эрэ,
Къаз шырыдзэ хуэдэу дубзык1мэ.
(……) жыхуа1эр аращ.
-Ди къык1эльык1уэ зэпеуэм еджак1уэхэм сценка зэрыз ягъэувынущ.
Гупит1ри сценкак1э зэпоуэхэр.
-Гупит1ми дахэ дыдэу зыкъэвгъэльэгъуащ,иджы упщ1э зэрыз фэстынущ.
-Сыт адыгэбзэ дыщ1ыхуер,сыт ар щ1эдджын хуейр?
-Сыт хуэдэ ныкъусэныгъэ ди1э нобэ ди адыгэ лъэпкъым теухуауэ?
еджак1уэхэм жэуап къырат
Егъ:-Ди джэгу зэпеуэм ак1э пыдощэжыр. Къык1эльык1уэ зэпеуэр «хэт хъуну ар?» жи1эу аращ.
Едж:Сэ тхак1уэм теухуауэ сыкъеджэнущ,фэ сыт хуэдэ тхак1уэми къэфщ1эн хуейщ сызытепсэльыхьыр.
-«Ц1агъуэм и университет» еджап1эм щ1эсащ. Кърымым Бахъчисарай къалэм дэт педагогическэ училещэм щеджащ.»Тембот и дыгъуасэхэр»,»Кхъужьей щ1агъым»,тхыгъэр итхащ………………….
-Орджаникидзе дэт педагогическэ институтыр къиухащ.И япэ сборникыр «Бгы лъапэхэм деж» жыхуи1эр 1941 гъэм къыдэк1ащ. Ипэ махуэм щыщ1эдзауэ зауэр иухыху яхэтащ ди Хэкур бийм щызыхъумахэм (……………….)
-Къык1эльык1уэ 1ыхьэр унэ лэжьыгъэм хэтащ.Зэреджэр «Хабзэ зимы1эм емык1у елэжь» жи1эу аращ. Зы гупым адрей гупым и псальэжьыр ик1эм негъэс.
псальэжьу пщ1ырыпщ1 жа1э.
Егъ:-Нобэ дэ дытепсэлъыхьыну дыхуейщ адыгэ 1энэмрэ абы щызек1уэ хабзэмрэ, адыгэ шхыныгъуэхэмрэ абыхэм я сэбэпынагъэмрэ. ди IуэрыIуатэми, нарт хъыбархэми, таурыхъ-шыпсэхэми къыхощыж сыт щыгъуи адыгэхэм шхын зэмылIэужьыгъуэ куэд яупщэфIу. Еджак1уэхэм яупщэф1ри къахьащ адыгэ шхын зэмыл1эужьыгъуэхэр.Ахэр къытхутепсэльыхьынущ адыгэ шхыныгъуэхэм.
- Едж. махъсымэ фалъэ и1ыгъыу хьэщ1эхэм захуегъазэ.
Нобэ мы ди зэ1ущ1эр
Ялыхь угъурлы щ1ы.
Адыгэ хэкур вэгъ-зэгъ унагъуэрэ
Зэгъунэгъуит1ыр дызэхуэзэшу,
Мылъкуу ди1эр хэдгъахъуэу,
Хъуэхъур дибэу, дыбагъуэу,
Губгъуэу ди1эр бэвылъэу,
Ф1ыгъуэу ди1эр зэдэдгуэшу,
Гукъеуэр зэдэтшэчу
Ет1анэгъэ п1алъэм
Тхьэм ф1ыгъуэк1э дынигъэс!
Еджак1уэхэм шхынхэр къащтэурэ къызыхащ1ык1ар жа1э.
Едж.:-Аращи ди джэгу зэпеуэр ик1эм нэсащ къафэ дахэк1э зэхудощ1ыжыр.
-Узыншэу фыщытхэ!!!