Рабочая программа по удмуртской литературе

Раздел Другое
Класс 7 класс
Тип Рабочие программы
Автор
Дата
Формат docx
Изображения Нет
For-Teacher.ru - все для учителя
Поделитесь с коллегами:



Муниципальное общеобразовательное бюджетное учреждение «Гимназия №2 с.Бураево» муниципального района Бураевский район

Республики Башкортостан

Рассмотрено на согласовано Утверждаю

заседании кафедры зам.дир. по УВР директор МОБУ

родных языков ______________ Гимназия №2 с.Бураево

Протокол №1 от__________2015г. Алиева Э.Х. ____________ И.Ф.Зиганшин

зав.кафедрой________________ _________2015г. приказ № от _____2015г.

Аслямова А.Р.

Рабочая программа

по удмуртской литературе для 7 класса

уровень базовый

учитель составитель: Шамсиярова Юлия Закирзяновна

учитель русского языка и литературы первой квалификационной категории

Принято

на заседании

педагогического совета

Протокол №1

от ____________2015г.

с.Бураево 2015

1.Пояснительная записка.

Рабочая программа по удмуртской литературе 7 класса составлена на основе:

  1. Программы по удмуртскому языку и литературе для 5-11 классов. Ижевск: Удмуртия, 2009.

  2. - образовазовательной программы муниципального общеобразовательного бюджетного учреждения «Гимназия №2 с.Бураево»

  3. - учебного плана муниципального общеобразовательного бюджетного учреждения «Гимназия №2 с.Бураево»

С изменениями в жизни в последние годы удмуртский народ начал понимать значимость родного языка, появилось желание больше знать родной язык, культуру, историю.


Изучение литературы на ступени основного общего образования направлено на достижение следующих целей:


  • воспитание духовно развитой личности, готовой к самопознанию и самосовершенствованию, формирование чувства патриотизма, любви и уважения к литературе и ценностям культуры;


  • развитие представлений о специфике литературы в ряду других искусств, культуры читательского восприятия художественного текста, понимания авторской позиции, эстетических и творческих способностей учащихся, читательских интересов, устной и письменной речи учащихся;


  • освоение текстов художественных произведений в единстве содержания и формы, основных историко-литературных сведений и теоретико-литературных понятий, формирование общего представления об историко-литературном процессе; совершенствование умений подробного, выборочного, сжатого пересказа от другого лица; подготовка к самостоятельному эстетическому восприятию и анализу художественного произведения.

    Изучение литературы способствует решению задач:

    - формирование способности понимать и эстетически воспринимать произведения удмуртской литературы;

    - обогащение духовного мира учащихся путем приобщения их к нравственным ценностям и художественному многообразию удмуртской литературы;

    - формирование умений сопоставлять произведения русской и родной литературы, находить в них сходные темы, проблемы, идеи, выявлять национально и культурно-обусловленные различия;

    - развитие и совершенствование устной и письменной речи учащихся.


    В программе большое место отводится развитию творческих способностей учащихся, таа как умеющий писать человек лучше оценивает произведение писателя. Как говорят современные ученые, «маленький писатель» помогает быть «большим читателем».

    Чтобы объяснить, что литература является словесным искусством, что произведение имеет своеобразную композицию, учащимся даются знания по теории. В каждом классе выделяюся основные термины. В 7 классе: характер - герой - образ.

    Учащиеся учатся видеть разницу образов и характеров из эпоса, лирики и драмы.

    Программа рассчитана на 35 недель по 0,5часа в неделю. Общее количество часов составляет 17часов.

    Для реализации рабочей программы выбран учебник: С. Т. Арекеева «Удмурт литература: 7-ти класслы учебник-хрестоматия». Ижевск: Удмуртия.

Основное содержание программы


VII класс (17 часов)

АЗЬКЫЛ

Калык кылосын но литературами чеберлыко образ, адямиез аспортэмлыко суредан.

Николай Байтеряков. «Кам шур кутске ошмесысен...»

Пичи но бадзым доръёслэн герзаськемзы. Адямилэн ас калыкеныз кусыпъёсыз.

ФОЛЪКЛОР

Калык кырзанъёс.

Вось нерге гуръёс. Сюан-борысь гуръёс. Чыжы-выжы кусьшъёсты силы карон, ог-огдэ данъян мылкыд.

Келян кырзанъёсын (ныл келян, солдат келян) люкиськон тема. Бызись ныллэн кырзанъёсыз. «Вож бадяр но, ой, кадь ик». «Кылёд ук. кылёд ук».

Калык поэзиын эпослэн но лирикалэн портэм луэмзы. Лирической произведениослэн кылдон инъетсы. Дунъет сётонын портэм чошатонъёслэн кутськемзы.

ЛИТЕРАТУРА

«Образ», «характер» но «герой» сярысь валан. Эпосын, лирикаын но драмаын геройлэсь образзэ кылдытон амалъёс.

Григорий Верещагин. «Зарни чорыг».

Тодмо сюжетъя авторлэн кылдытэм удмурт выжыкылэз. Образъеслэн национальной шомзы.

Кузебай Герд. «Чагыр инме». «Зильыр-зильыр шур бызе». «Сяськаяськись дьомпу»

«Чагыр инме» кылбурын ваче пумит луисъ дуннеосты суредан. «Жоб му», «чагыр ин», «зарни пагза» образъёслэн пуштроссы. Геройлэн мылкыдыз. Кылбурлэн люкетъёсыз но соослэн радъяськемзы.

«Зильыр-зильыр шур бызе» кылбурлэн вашкала осконъёсын герзаськемез. Шур образлэн аспортэмлыко луэмез. Сюжетлэн радъяськемез. Геройёслэн сямъёссы. Кылбурын куара шудон амалъёс.

«Сяськаяськись льомпу» кылбурын инкуазьлэсь шулдырзэ возьматон. Текстын кутйсъкись чеберман амалъёс (чошатонъёс но метафораос). Буёлэз возьматйсь образъёс.

Ашальчи Оки. «Нюлэскы ветлыкум...», «Сюрес дурын».

Кылбуръёсын калык философилэн интыез. Параллелизм амаллэн валтись инты басьтэмез. Буёлъёслэн кутиськемзы. Текстъеслэн инты (пространство) ласянь радъяськемзы. Удмурт калык кырзанъёсын кусыпсы.

Быгатисьлэн сэрегез. Ашальчи Окилэсь кылбуръёссэ зуч кылэ берыктэмъёсыныз чошатон.

Лирической герой сярысь валан.

Кузебай Гердлэн но Ашальчи Окилэн лирической геройёссы.

Эпической произведениосысь герой сярысь валан.

Кедра Митрей. «Секыт зибет».

Произведенилэн исторической инъетэз но романын возьматэм учыръёс. Авторлэн черке кужмысь пыртонлы пумит луэмез.

Дангырлэн но Дыдыклэн образъессы.. Сямъёссэс шараян амалъёс. Яратон кусыпъёссэс атунсыко возьматон. Дангырлэн зибетлы пумит султэмез. Дангыр но атаез. Романын юморлэн но сатиралэн интызы. Произведенилэн исторической романлы тупамез.

Вылтусэз суредан (портрет) амал сярысь.

Корка пушез (интерьерез) возьматон.

Быгатисьлэн сэрегез. Дангырлэн пиезлы атаеезлэн нимыныз гожтэтгожтон.

Филипп Кедров. «Катя».

Удмурт нылкышнолэсь эрике потэмзэ возьматись повесть. Авторлэн вуж улон радлы пумит жутскемез. Геройесты «сьод» но «тодьы» буёлъёсын суредан. Катя но Койык, соослэн кусыпъёссы. Узыръёсты сатира амалэн возьматон.

Повестьын вакытлэн тодметъёсыз. Быль улонэз данъясь символика.


Тима Вень (Вениамин Чисталёв). «Трипан Вась».

XX даурлэн кутсконысьтыз коми крестьянлэсь характерзэ возьматон. Геройлэн инкуазен кусыпъёсыз. Верослэн драматической пуштросэз. Инкуазез возьматон (пейзаж).

Николай Байтеряков. «Сюресэз сэрттыса». «Анныкей».

«Сюресэз сэрттыса» кылбурын выль вапумлэсь шомзэ возьматон. «Вуж» улонлэн но «выль» улонлэн тодметъёссы. Тыл образлэн пуштросэз. «Святойёс» шоры аспбртэмлыко учкон.

«Анныкей» кылбурын оген кылем анайлэн пуш дуннеез. Бырем пиезлэн образэз. Войнаез курлан.

Флор Васильев. «Ошмес синмын дунне шорыучке музъем...». «Меми,малы-о киосыд сюрмылэмын..,». «Кызьпуын - пузкаръёс, пузкаръёс...»

Кылбурчилэн лирикаяз адямилэсь но инкуазьлэсь, анайлэсь но нылпиослэсь кусыпъёссэс суредан. Текстьёсын образъёслэн борсьысь борсе радъяськемзы. Авторлэн калык йылолъёслы матын луэмез. Кылбуръёсын метафоралэн интыез.

Владимир Романов. «Ваёбыж кар». «Атай».

Кылбуръёсын война вакытэ атайтэк кылем пиналъёслэсь секыт адзонзэс возьматон. «Ваёбыж кар» кьшбурьш нылпилэсь психологизэ амало (быгатыса) суредан, мылкыдызлэсь воштиськемзэ возьматон. Кылбурын сюжетлэн бадзым инты басьтэмез. Текстлэн интонация ласянь узыр луэмез.

«Атай» кьшбурын калык визен споръяськон. Текстлэн диалог пыр драмалы матын луэмез. В. Романовлэн лирической героез.

Быгатисьлэн сэрегез. В. Романовлэсь «Атай» кылбурзэ Ф. Васильевлэн «Пичи дыръям юай песятайлэсь...» кылбуреныз артэ пуктон но чошатон.

Владимир Владыкин. «Дуннеын вань куинь буёл». «Кыдёкысь кыдёке, Сибире...»

«Дуннеын вань куинь буёл» кылбурын калык философилэн интыез. Сьод, тодьы но горд буёлъёслэн символической пуштроссы. Дуннелэсь зугырес (противоречивой) луэмзэ возьматон.

«Кыдёкысь кыдёке, Сибире...» кылбурын вордэм музъемлэсь бордаз кыскись кужымзэ суредан.

Михаил Покчи-Петров. «Кык сяськаос».

Кылбурлэн валтйсь малпанэз. Кык портэм сяськаослэн символической пуштроссы. 1950-ти аръёсысь общественной улонлэн тодметъёсыз. Авторлэн позициез.

Быгатисьлэн сэрегез. «Кык сяськаос - кык улон амалъёс» темая дискуссия (споръяськон) ортчытон но эссе гожтон.

Татьяна Чернова. «Выжыкыл дуннее». «Гондыркуш - кокые...».

«Выжыкыл дуннее» кылбурын малпам (романтической) дуннеез суредан. Паймымон сяськалэн образэз. Адями но чеберлык.

«Гондыркуш - кокые...» кылбурын адямиез вордиськем музъеменыз герзась нюжаосты возьматон. Текстлэн инты (пространство) ласянь радъяськемез.

Т. Черновалэн лирической героиняез.

Вячеслав Сергеев. «Кристя».

Адями но инкуазь пыр нравственной (ог-огдэ жалян, валан) ужпумъёсты возьматон. Конфликтлэн аспортэмлыкез. Кристялэн но мойы куакалэн ог-огзылы матын луэмзы. Авторлэн геройёссэ дунъямез.

Быгатисьлэн сэрегез. «Быгатысал ке куака вераськыны...» темая пичи сочинение гожтон яке авторлы верос сярысь гожтэт малпан.

Геннадий Красильников. «Оксана».

Веросын адямилэн паймымон но валантэм пуш дуннеез сярысь малпаськон. Вордйськем шаерез но матысь адямиез яратон: кудиз кужмогес? Геройёсты суредан амалъёс. Веросын мадёнэз радъян. Текстын мадись муртлэн образэз. Калык чакланъёсты, лэчыт веранъёсты быгатыса кутон.

Деталь сярысь валан.

Быгатисьлэн сэрегез. «Мозмон» яке «Сюлэмысь шырпу» темая лирической рассуждение гожтон.

Евгений Самсонов. «Арама кузя».

Искусство (лулчеберет) удысын ужась адямилэсь пичи дырзэ возьматон. Пётр Чайковскийлэн образэз. Крезьгур-куара сётйсь символика. Верослэн лирической мылкыдо луэмез. Текстын «Арама кузя» удмурт калык кырзанлэн интыез. Веросын вымыселэз кутон.

Драмаысь герой сярысь валан.

Степан Широбоков. «Чукдор».

Инкуазез утён ужпумез жутон. Пьесаын ваче пумит вуись кужымъёс. Геройёслэн выросъёссы но сямъёссы ласянь шараяськемзы. Драма жанрлэн валтись тодметъёсыз. Драмаысь конфликт сярысь. Монолог но диалог. Быгатисьлэн сэрегез. Пьесалэн ог люкетэзъя инсценировка дасян.

Огъясь творческой уж.

«Мынам яратоно герое» (солэн нимыныз яке солы гожтэт гожтон, соин кенешон, солэсь интервью басьтон). Портэм произведениосысь геройёслэн «пумиськонзылы» сизем жыт ортчытон.



Требования к уровню подготовки обучающихся


7-ти классъесын дышетскисьес быгатыны кулэ:

-вольыт но чебер лыдзиськыны, авторлэсь мылкыдзэ шараяны;

-произведенилэсь проблематиказэ висъяны;

-текстлэсь жанръес но родъес ласянь портэмлыксэ но узырлыксэ валаны;

-кыллэсь чеберлыко кужымзэ шодыны;

-автор - текст - лыдзись кусыпъёслэсь радъяськемзэс чакланы;

-произведениез котыр ласянь сэрттыны-пертчыны, эстетической (чеберлык ласянь) дунъет сётыны;

-гожъяськыны быгатонлыкъёссэс азинтыны;

- эпосысь, лирикаысь но драмаысь образъёслэсь но характеръёслэсь портэмлыксэс адзыны дышетоно, соосты кылдытон амалъёсты эскероно.


^ 5. Литература и средства обучения


1. Научно-методической журнал «Вордскем кыл».





Удмурт литература 7 класс

№ УР-

Содержание

Кол-во часов

Дата

Классная работа

Самостоятельная работа

Наглядные пособия ТСО

Домашняя работа

Примечание

1.

Азькыл. Калык кылосын но литератураын чеберлыко образ,адямиез аспортэмлыко суредан.

(Введение.Образ героя в фольклоре и художественной литературе)

Николай Байтеряков «Кам Шур кутске ошмесысен»

1

Кьшбурлы анализ Пичи но бадзым доръеслэн герзаськемзы.

Вольыт лыдзон

Учебникысь текстэз лыдзоно

Учкытэк вераны дышетоно

2

Фольклор. Калык кырзанъес.

Вось нерге гуръес.Сюан борысь гуръес.Чыжы-выжы кусыпъесты силы карон,ог-огдэ данъян мылкыд.(Обрядовые песни)

Келян кырзанъесын (ныл келян, солдат келян) люкиськон тема.Бы зись ныллэн кырзанъесыз. «Вож бадяр но Ой, кадь ик»,

« Кылед у к, кылед ук».

1

Кылбуръесты вольыт лыдзон, дунъет сетон

Кьшбуръеслы анализ дунъет сетон

Дунъет сетонын портэм чошатонъеслэн кутиськемзы. Юанъес но ужъес

Кылбуръесты композицизы ласянь эскерон.юанъес но ужъес

Вольыт лыдзыны дасяно

Вольыт,чебер лыдзыны дасяно.



3

Литература. Л-ралэн теориез. « Образ», «характер» но «герой» сярысь валан. Эпосын, лириками но драмаын геройлэсь образзэ кылдытон амалъес. (Теория литературы. Понятие об образе,характере, герое.Образ героя в эпосе, лирике, драме.)

Григорий Верещагин « Огназ черсись».

Кылбурын сирота ныллэсь сюлэм куректонзэ суредан. « Шакырес луч сюрес». Кылбурын гурт улонэз возьматон амалъес.(

1

«образ», «характер» но «герой» сярысь валатон сетон

Нырысети удмурт писательлэн творчествоеныз тодматон, кылбуръессэ сэрттон-пертчон

Учебникысь статьяез льщзон

Вольыт лыдзон, юанъесъя уж

Зад.З стр.20

Вольыт, чебер лыдзыны дасяно

4

Кузебай Герд « Чагыр инме» кылбурьш ваче пумит луись дуннеосты суредан. « Жоб му», « чагыр ин»,» зарни пагза» образъеслэн пуштроссы. Геройлэн мылкыдыз. Кылбурлэн люкетьесыз но соослэн радъяськемзы. « Зильыр-зильыр шур бызе». (Построение стихотворений)

1

Писательлэн творчествоеныз тодматон, кылбуръесыз сэрттон-пертчон

Кылбурлэн вашкала осконъесын герзаськемез. Шур образлэн аспортэмлыко луэмез.Сюжетлэн радъяськемез. Геройеслэн сямъессы. Кылбурын куара шудон амалъес. Кылбурын инкуазьлэсь

Вольыт лыдзыны дасяно

Вольыт лыдзыны дасяно

«Сяськаяськись льомпу»

Текстын кутиськиз чеберман амалъес (чошатонъес но метафораос).Буелэз возьматись образъес.

шулдырзэ возьматон.

«Сяськаяськись льомпу» наизусть

5

Ашальчи Оки «Нюлэскы ветлыкум...», «Сюрес дурын»

1

Удмурт калык кырзанъесын кусыпсы. Ашальчи Окилэсь кылбуръессэ зуч кылэ берыктэмъесыныз чошатон.

Кьшбуръесьш кык философилэн интыез. Параллелизм амаллэн валтись Инты басьтэмез. Буелъеслэн кутиськемзы. Текстъеслэн инты пространство ласянь радъяськемзы. Лирической герой сярысь валан. Кузебай Гердлэн но Ашальчи Окилэн лирической геройессы. Эпической произведениосысь герой сярысь валан.

зуч

кылэ

берыктэм кылбуръесын ыз чошатон.

6

Кедра М итрей « Секыт зибет».

1

Дангырлэн но Дыдыклэн романтической пуштроссы.Вылтусэз суредан (портрет) амал сярысь. Корка пушез (интерьерез) возьматон. Дангырлэн нимыныз пиезлы гожтэт гожтон.

Произведенилэн исторической инъетэз но романьш возьматэм учыръес. Авторлэн черке кужмысь пыртонлы пумит луэмез. Сямъессэс шараян амалъес. Яратон кусыпъессэс амало возьматон. Дангыр но

солэн каторгае келям атаез пыр «атайес но пиос» ужпумез эскерон. Романын юморлэн но сатиралэн интызы. Исторической роман сярысь.

Учебникысь главаоссэ лыдзоно; Котькуд главая юанъеслы ответ дасяно;

7

Филипп Кедров «Катя»

1

Геройесты «сьод» но «тодьы» буелъесын суредан.Катя но Койык, соослэн кусыпъессы.

Удмурт нылкышнолэсь эрике потэмзэ возьматись повесть. Авторлэн вуж улон радлы пумит жутскемез.Узыръесты сатира амалэн возьматон. Повестьын вакытлэн тодметъесыз.Выль улонэз данъясь символика.

Повестьысь главаосты лыдзоно; Юанъеслы ответ дасяно;

8

Тима Вень (Вениамин Чисталев) «Трипан Вась»

1

Инкуазез возьматон (пейзаж).

XX даурлэн кутсконысьтыз коми крестьянлэсь характерзэ возьматон.Геройлэн инкуазен кусыпъесыз. Верослэн драматической пуштросэз.

Веросэз лыдзоно, пуштроссэ дасяно; юанъеслы ответ дасяно.

9

Николай Байтеряков «Сюресэз сэрттыса». « Анныкей»

Флор Васильев «Ошмес синмын дун не шоры учке музъем...». « Меми. Малы-о киосыд сюрмыл эмы н...» « Кызьпуын-пузкаръес, пузкаръес...»

1

«Вуж» улонлэн но «выль» улонлэн тодметьессы.

Кьшбуръесты вольыт, чебер лыдзон.

Кылбурын выль вапумлэсь шомзэ возьматон. Тыл образлэн пуштросэз. «Святойес» шоры аспортэмлыко

учкон. Кылбурын оген кылем анайлэн пуш дуннеез. Бырем пиезлэн образэз. Войнаез курлан.

Кылбурчилэн лирикаяз адямилэсь но инкуазьлэсь, анайлэсь но нылпиослэсь кусыпъессэс суредан. Кылбуръесын метафоралэн интыез.

Кылбуръесты чошатон; вольыт. Чебер лыдзыны

дасяно



10

Владимир Романов « Ваебыж кар» « Атай»

Владимир Владыкин « Дуннеын вань куинь буел» «Кыдекысь,

кыдеке,Сибире...»

Михаил Покчи-Петров « Кык сяськаос»

Татьяна Чернова «Выжыкыл дуинее», «Гондыркуш- кокые»

1

В.Романовлэсь «Атай» кылбурзэ Ф.Васильевлэн «Пичи дыръям юай песятайлэсь» кылбуреныз артэ пуктон но чошатон.

Кылбуръеслы анализ

анализ

М.Петровлэн «Дор» кылбуреныз чошатон

Кылбуръесын война вакытэ атайтэк кьшем пиналъеслэсь секыт адзонзэс возьматон.

Вольыт,чебер лыдзон

«Кык сяськаос-кык улон амалъес» темая дискуссия

Юанъее но ужъес

Кьшбуръесты чошатон, вольыт лыдзон;

Вольыт лыдзон,зад1-7

Волыт,чебер лыдзон,задан иос.

Вольыт,чебер лыдзьшы дасяно

11

Роман Валишин « Узвесь пыры»

1

Зеч сюлэмо (Катььфна) но сьолыко (Орина)

Верослэн пушгерзетэз ( композициез).

Пуштрос,мад енэз


геройеслэсь кусыпъессэс

(повествован


возьматон.

иез)



нырысети



лицоын



портэм



геройеслэн



нимынызы



радъян.

12

Вячеслав Сергеев

1

Адями но инкуазь пьф

Кристялэн но мойы

«Быгатысал

«Кристя»

нравственной ужпумъесты

куакалэн ог-огзылы

ке куака


возьматон.

матын луэмзы.

вераськьшы»



темая пичи



сочинение

13

Геннадий

1

Геройесты суредан амалъес.

Лирической

Красильников

Мадись муртлэн образэз.

рассуждение

«Оксана»


« Мозмон»



яке



«Сюлэмысь



шырпу».

14

Евгений Самсонов «

1

Верослэн лирической

Веросэз лыдзон.

Пуштрос,юан

Арама Кузя»

мылкыдо луэмез.

ъеслы ответ.

Игнатий Гаврилов

1

Писательлэн

Романысь эпизодэз

Геройеслы

15

«Вордиськем

творчествоеныз тодматон;

пьесалы пормытыса

характеристи

пальесын»

трилогиысь люкетъесты

гожтон

ка, юанъес

трилогиысь люкетъес:

лыдзон но пуштросэз

вылын ужан.

«Кызьы кылдиз

вылын ужан


пьеса» « Театрлэн



кылдэмез». ( Главы из трилогии)



Степан Широбоков

1

Драмаын конфликт.

Пьесалэн оглюкетэзъя

Пьесаез

16

«Чукдор»

Монолог но диалог.

инсценировка дасян.

лыдзоно;



пуштросэз



вылын ужан.

17

Огъясь урок

1

Ортчемез тодэ ваен












© 2010-2022